حکایت شنیدنی از شیخ بهایی و تجسم اعمال
شیخ بهایی

بهاالدین محمد بن حسین عاملی، ملقب به «شیخ بهایی» از عالمان عصر صفویه است که به‌دلیل احاطه بر علوم مختلفی چون فلسفه، عرفان، فقه، نجوم، ریاضی، ادبیات، منطق، مهندسی، اخلاق و تاریخ، حکیم فرزانه زمان خود بود و آثار بسیاری از او جا مانده است. همراه ما باشید در رادیو ایمنا با حکایتی شنیدنی از شیخ بهایی.

دانلود داستان شیخ بهایی

شیخ بهایی کیست؟

شیخ بهایی از علما و دانشمندان عصر صفویه بود که نبوغ بالایی داشت و بخاطر تبحر در علوم مختلف چون فلسفه، عرفان، فقه، نجوم، ریاضی، ادبیات، منطق، مهندسی، اخلاق و تاریخ و معماری شهرت دارد.

مزار شیخ بهایی کجاست؟

مزار شیخ بهایی در حرم امام هشتم شیعیان در شهر مشهد است.

آثار و اشعار معروف شیخ بهایی کدام اند؟

از شیخ بهایی آثار و تالیفات بسیاری در زمینه‌های علمی بر جای مانده است. به گفته منابع تاریخی، تعداد آثار برجای مانده از شیخ بهایی در حدود ۱۰۰ کتاب و رساله است که هر یک، موضوعی مخصوص به خود دارند. کتاب جامع عباسی شاخص‌ترین اثر شیخ بهایی است. کتاب کشکول نیز جز معروف‌ترین آثار شیخ بهایی، شامل شعرها و نثرهای موردعلاقه وی است که برخی را خود سروده و برخی نیز گردآوری از دیوان‌ها و کتاب‌های موردعلاقه‌اش بوده‌اند.

کرامات و عجایب شیخ بهایی چیست؟

روایت‌هایی در مورد شیخ بهایی گفته شده که هرچند در منابع تاریخی و با سند موثق ذکر نشده‌اند؛ برای معتقدان، نشان‌دهنده کرامات او است. موضوع داستان‌ها درباره تسلط او بر علوم غریبه و توانمندی‌هایی از قبیل زنده کردن مردگان یا تبدیل فلزات به طلا است. می‌توان این‌گونه احتمال داد که به‌دلیل هوش و ذکاوت بالای شیخ بهایی و طرز بیان و رفتار حکمت‌آمیز و معماگونه‌، رفتارهای او برای برخی از مردم عامه، خارق‌العاده تعبیر شده و در نقل داستان‌های سینه به سینه، این کرامات به وی نسبت داده شده باشند.

عجایب شیخ بهایی در مهندسی آثار به‌جای‌مانده از او نهفته است. کارکرد خاص حمام شیخ بهایی که با یک شمع گرم می‌شد و مهندسی خاصی که شیخ در معماری منارجنبان اصفهان به کار برده و حاصل نبوغ وی است، او را برای کسانی که از این همه نبوغ و شاهکار مطلع می‌شوند، عجیب و غیرقابل‌باور می‌کند.

کد خبر 656959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.