مرگ ۶۱۹ هزار نفر بر اثر ابتلاء به مالاریا در جهان / موفقیت ایران در کنترل فوتی‌ها

درحالی که آمارها و داده‌ها حاکی از افزایش آمار جهانی ابتلاء به مالاریا و فوت ۶۱۹ هزار نفر در سال بوده، با توجه به اعلام مسئولان وزارت بهداشت، هیچ موردی از مرگ بر اثر مالاریا در ایران در هشت ماه گذشته رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درحالی که آمارها و داده‌ها از افزایش آمار جهانی ابتلاء به مالاریا و فوت ۶۱۹ هزار نفر در سال خبر می‌دهد، با توجه به اعلام مسئولان وزارت بهداشت، هیچ موردی از مرگ بر اثر مالاریا در ایران در هشت ماه گذشته رخ نداده است و این دستاورد بزرگی به شمار می‌رود.

مرگ ۶۱۹ هزار نفر بر اثر ابتلاء به مالاریا در جهان

براساس اطلاعاتی که از داده‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) به مناسبت روز جهانی مالاریا در ۲۵ آوریل، جمع‌آوری شده است، ۶۱۹ هزار نفر بر اثر ابتلاء به مالاریا که علائم آن در ۲۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان و بیشتر در قاره آفریقا در سال ۲۰۲۱ مشاهده شده، جان خود را از دست داده‌اند. بیماری مالاریا از طریق نیش پشه آنوفل آلوده به انسان منتقل می‌شود و علائم آن به طور معمول در عرض یک ماه بروز می‌کند.

بنا بر داده‌های سازمان جهانی بهداشت، حدود نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلاء به مالاریا قرار دارد و در سال ۲۰۲۱ میلادی ۹۵ درصد موارد ابتلاء و ۹۶ درصد از مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در قاره آفریقا ثبت شده است. کودکان زیر پنج سال به تقریب ۸۰ درصد از کل موارد مرگ‌ومیرهای مالاریا در آفریقا را تشکیل می‌دهند. این گزارش همچنین حاکی از آن است که حدود دو درصد موارد مالاریا در سراسر جهان در آسیای جنوب شرقی، ۰.۲ درصد در قاره آمریکا، ۲.۵ درصد در مدیترانه شرقی و ۰.۶ درصد در کشورهای غربی اقیانوس آرام شناسایی شده است. تعداد کشورهای با کمتر از ۱۰ مورد ابتلاء از چهار کشور در سال ۲۰۲۰ به ۲۵ کشور در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

شناسایی ۱۳۳ مورد ابتلاء به مالاریا در فروردین‌ماه

حبیب غزنوی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان در این خصوص اظهار کرد: در سال جاری آمار مالاریا نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش میزان بارندگی‌ها، ترددهای غیرقانونی اتباع خارجی و همچنین قاچاق سوخت از مرزهای شرقی، در سیستان و بلوچستان افزایش پیدا کرده است؛ فروردین‌ماه سال گذشته ۱۴ مورد ابتلاء، اما فروردین‌ماه سال جاری ۱۳۳ مورد مبتلا به بیماری مالاریا در شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه با تشخیص زودهنگام و مداوای مبتلایان، تا ابتدای اردیبهشت‌ماه، هیچ مورد فوتی ناشی از بیماری مالاریا در استان سیستان و بلوچستان گزارش نشده است، افزود: با توجه به گرم شدن هوا و بارندگی اخیر صورت‌گرفته در ایران و پاکستان، ترددهای غیرمجاز از گذرگاه‌های غیررسمی و سکونت در فضای باز از یک‌سو و همچنین بارندگی‌ها از دلایل خیزش مالاریا محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان با بیان اینکه ۱۲۵۱ مورد مبتلا به مالاریا در سال ۱۴۰۱ در سطح استان سیستان و بلوچستان شناسایی شدند، افزود: با شناسایی به‌موقع این موارد و تحت درمان قرار گرفتن آن‌ها هیچ‌گونه فوت ناشی از این بیماری در سال گذشته نیز نداشته‌ایم. شهرستان سراوان و سیب و سوران به‌علت هم‌مرزی با کشور پاکستان و همچنین ترددهای غیرقانونی، بیشترین موارد ابتلاء را بین شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه داشته است.

افزایش تردد از گذرگاه مرزی غیررسمی، از عوامل مهم ابتلاء به مالاریا

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از ناقلین وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال گذشته تاکنون، موارد ابتلاء به مالاریا در کشور افزایش یافته است، اظهار کرد: مناطق اندمیک بروز مالاریا در ایران شامل استان سیستان‌وبلوچستان به‌ویژه بخش‌های جنوبی، استان هرمزگان و جنوب استان کرمان است؛ البته گاهی ممکن است بیماری را به استان‌های همجوار انتقال دهند، اما بیشترین موارد بروز بیماری در استان‌های اندمیک است.

وی با اشاره به اینکه بروز مالاریا در ایران متأثر از کشور پاکستان است، درباره علل افزایشی شدن آمار بیماری در استان سیستان و بلوچستان، افزود: در مناطقی از سیستان‌وبلوچستان که با پاکستان مرز مشترک دارند، یکی از عوامل افزایشی شدن روند بیماری می‌تواند افزایش تردد از گذرگاه مرزی غیررسمی باشد. علت دیگر، بروز سیل در برخی ایالت‌های پاکستان بود که به دنبال این واقعه، آن هم در منطقه مستعد، رشد بروز مالاریا دور از انتظار نیست و با افزایش موارد مالاریا در پاکستان سایر نقاط هم‌جوار نیز تحت تأثیر خواهند بود. در واقع اقلیم منطقه، ترددها، بلایایی نظیر سیل، گرمای هوا و… از عوامل خطر افزایش بار بیماری در سال گذشته هستند.

کارشناس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از ناقلین وزارت بهداشت گفت: در مدت اخیر با روند افزایشی حدود چهار برابری بروز مالاریا در کشور مواجه بوده‌ایم. با توجه به هم‌زمانی بروز مالاریا و کرونا طی سالیان اخیر و با توجه به اینکه مالاریا در مراحل اولیه علائم مشابه با کرونا دارد، ممکن بود تشخیص در مواردی با اشتباه مواجه شود. البته با تلاش‌ها و هماهنگی‌های بین بخشی که انجام شد سعی کردیم با کمک سایر سازمان‌ها و نهادها، ترددهای بین مرزی را مدیریت کرده و در بعد آموزش نیز قوی ظاهر شویم تا روند بیماری کاهشی شود.

وی ادامه داد: آموزش مدون و متداوم پزشکان مناطق اندمیک مالاریا، از بین بردن زیستگاه لاروی، سم‌پاشی در مناطق مورد نیاز و… از دیگر اقداماتی بود که انجام شد، اما باز هم با افزایش بار بیماری مواجه شدیم، زیرا واقعیت مالاریا این است که هنگام بروز وقایعی چون سیل و زلزله با وفور ناقلین بیماری‌زا مواجه می‌شویم که به دنبال آن افزایش تعداد بیماران اتفاق می‌افتد و روند افزایشی چند ماهی ادامه می‌یابد و بعد کاهشی می‌شود.

در هشت ماه گذشته، انتقال محلی برای مالاریا گزارش نشده است

میراولیایی افزود: علی‌رغم افزایش موارد بیماری در هشت ماه گذشته، انتقال محلی یا همان انتقال از یک فرد به فرد دیگری در داخل کشور، برای مالاریا گزارش نشده است و این یک دستاورد بزرگ است، همچنین علی‌رغم افزایش موارد بیماری هیچ موردی از مرگ مالاریا در کشور در مدت ذکر شده رخ نداده است و این دستاورد بزرگی است که باید حفظ شود و در عین حال با بهره‌گیری از استراتژی‌های نوین مانند بیماریابی به موقع و آموزش و افزایش آگاهی مردم ارتقا یابد.

وی درباره شعار امسال روز جهانی مالاریا، تصریح کرد: «پیاده‌سازی استراتژی‌های جدید و اقدامات نوآورانه در حذف مالاریا به‌ویژه در مناطق محروم مرزی جنوب و جنوب شرقی کشور» شعاری است که برای امسال انتخاب کرده‌ایم. استراتژی حذف مالاریا بر چند پایه استوار است که یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها حذف مرگ ناشی از مالاریا است که ما در کشور این شاخص مهم را حفظ کردیم. استراتژی مهم دوم این است که نباید انتقال محلی مالاریا در کشور رخ دهد؛ یعنی چرخه بیماری در نسل دوم انتقال متوقف شود که این مورد را هم تاکنون در کشور نداشتیم.

کارشناس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از ناقلین وزارت بهداشت درباره آخرین اخبار دریافت گواهی حذف مالاریا از کشور، اضافه کرد: طبق دو شاخص عدم مرگ ناشی از مالاریا و عدم انتقال محلی بیماری ما استحقاق داریم که در سال ۲۰۲۵ این گواهی را دریافت کنیم.

کد خبر 656932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.