پیش‌بینی تولید ۱۲ میلیون تن گندم در سال جاری ‌

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط آب و هوایی تولید گندم در سال جاری به ۱۲ میلیون تن برسد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علایی‌مقدم اظهار کرد: بر اساس قانون، امروز -دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه- جلسه شورای قیمت‌گذاری در وزارت جهاد کشاورزی با حضور اعضای اصلی آن به ریاست وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد که در این شورا وزیر اقتصاد دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، همچنین دو کشاورز خبره به انتخاب وزیر جهاد کشاورزی حضور یافتند.

وی درباره قیمت‌گذاری در این شورا افزود: تمام پیشنهادها بر اساس آخرین هزینه‌های تولید، نرخ تورم، رعایت تبادلات بین کشورها، میانگین قیمت جهانی، قیمت تمام شده و سود متعارف برای کشاورزان در کمیسیون‌های مختلف مورد بحث قرار گرفت و در این جلسه برای قیمت خرید تضمینی گندم تصمیم‌گیری شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی قیمت سال گذشته محصول گندم را ۱۳ هزار تومان اعلام و تصریح کرد: در این راستا ۱,۵۰۰ تومان یارانه کاشت بوده و مابقی نقدی به کشاورزان پرداخت می‌شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس برآوردها قیمت ۱۴ تا ۱۷ هزار تومان به شورای قیمت‌گذاری و کمیسیون‌های ذیل آن با توجه به افزایش قیمت جهانی، نرخ تورم، بالا رفتن نهاده‌ها و عوامل تولید در بخش کشاورزی، اعلام شده و ما نیز برای پایداری تولید و صرفه اقتصادی از قیمت اعلام شده حمایت می‌کنیم.

علایی‌مقدم با تشکر از اعضای کمیسیون کشاورزی و مجلس شورای اسلامی که اختیار سیاستگذاری قیمت گندم را به خود کشاورزان واگذار کرده است، ادامه داد: دو نفر از اعضای اصلی کمیسیون به عنوان ناظر بر شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی هستند تا مطابق قانون اجحافی به کشاورزان نشود.

وی با اشاره به حمایت وزارت جهاد کشاورزی از تولیدات کشاورزی و همچنین حقوق مصرف کننده، گفت: گندم ستون فقرات بخش کشاورزی است و امنیت غذایی دنیا با گندم سنجیده می‌شود.

ایران سیزدهمین تولیدکننده گندم در دنیا

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در دنیا حدود ۷۸۰ میلیون تن گندم تولید می‌شود که کشورهای چین، هند و روسیه رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند و کشور ما نیز سیزدهمین تولیدکننده گندم در دنیا به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: تولید گندم در سایر کشورها با میانگین بارش ۸۶۰ میلی‌متر است، در حالی که در کشور ما تولید گندم با بارش کمتر از ۲۵۰ میلی‌متر انجام می‌شود، بنابراین تفاوت اقلیم می‌طلبد تا از کشاورزان بیشتر حمایت کنیم.

علایی‌مقدم ادامه داد: کشاورزان در سال گذشته ۱۱ میلیون تن گندم تولید کرده‌اند که هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خرید تضمینی شد که نسبت به سال گذشته بالغ بر ۴۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی از پیش‌بینی خرید تضمینی حدود هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال جاری خبر داد و افزود: معاونت زراعت ۱۲ میلیون تن تولید گندم را پیش‌بینی کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور ما تولید گندم وابسته به اقلیم است، تصریح کرد: در برخی از استان‌ها با پراکنش بارندگی مواجه بودیم؛ البته در برخی استان‌ها مانند اردبیل و گلستان که قطب تولید بودند با خشکسالی مواجه بودیم اما در میانگین سال خوبی برای تولید گندم است.

وی افزود: در حال حاضر هیچ‌گونه مطالباتی از سال گذشته به گندم‌کاران وجود ندارد؛ البته نقش سازمان بودجه در تخصیص بودجه برای خرید گندم مهم است. دو مباشر خرید وزارت جهاد کشاورزی از جمله سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در این خصوص حاضر هستند.

جهش تولید ۴۰ درصدی گندم در سال گذشته

علایی‌مقدم گفت: تاکنون ۲۵۰ هزار تن به صورت علی‌الحساب در استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و جنوب کرمان خرید تضمینی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای خرید گندم طبق مصوبه مجلس در قانون بودجه سال جاری، ۱۰۳ همت باید به ما ابلاغ شود و ۳۰ همت نیز تسهیلات بانکی پیش‌بینی شده است؛ افزایش در شورای قیمت، نیازمند آن است تا دولت متمم بودجه به مجلس شورای اسلامی ارائه و مجلس تصویب و پس از آن دولت تأمین اعتبار آن را انجام دهد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره رسیدن به خودکفایی در گندم و پایداری، گفت: خودکفایی در گندم مستلزم آن است تا در بخش دیم میانگین بارش و پراکنش مطلوب باشد؛ در سال گذشته جهش تولید ۴۰ درصدی در تولید گندم را شاهد بوده‌ایم؛ اگر امسال نیز ۱۲ میلیون تن تولید و خرید تضمینی آن هشت میلیون تن باشد، نیاز داخل برای مصرف سرانه با ۶۷ کیلوگرم، حفظ ذخایر راهبردی و بخش صنعت با هشت میلیون تن تأمین می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: پایداری تولید گندم مستلزم حمایت از سه مؤلفه، بذر، تغذیه و نهاده‌ها است؛ همچنین تبدیل سیستم آبیاری به سیستم نوین آبیاری در بخش کشت گندم آبی و همچنین مکانیزاسیون که در صورت عملیاتی شدن در گندمزارها می‌توانیم خودکفایی و هم پایداری تولید را داشته باشیم.

وی افزود: اگر میانگین تولید گندم آبی را از ۴.۲ تن در هکتار فقط ۱ تن در ۲ میلیون هکتار افزایش دهیم دو میلیون تن تولیدات گندم افزایش می‌یابد که این مهم قابل دسترسی است.

کد خبر 656810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.