مسمومیت با قارچ سمی می‌تواند منجر به مرگ شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی چهارمحال‌وبختیاری گفت: مسمومیت شدید با قارچ‌های سمی در مواردی منجر به تهدید جان فرد می‌شود و ممکن است خطر مرگ را برای افراد به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی احمدی امروز_ دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه _ در نشستی با اصحاب رسانه در خصوص آگاهی‌رسانی برای خطرات مصرف قارچ‌های سمی، اظهار کرد: از جمله خطراتی که در فصل بهار افراد را تهدید می‌کند، مصرف قارچ‌های خودرو سمی است که گاه می‌تواند مسمومیت‌های شدیدی را به همراه داشته باشد و عملکرد کبد، کلیه و حتی مغز را دچار مشکل کند.

وی افزود: ممکن است مسمومیت شدید با قارچ‌های سمی در مواردی منجر به تهدید جان فرد شود و خطر مرگ را برای افراد به همراه داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: از این رو دقت نظر ویژه در مورد مصرف قارچ‌ها الزامی است، چراکه امکان خوراکی بودن قارچ‌ها تنها در آزمایشگاه‌های ویژه قابل تشخیص است و هیچ آزمایشی برای تشخیص خوراکی بودن قارچ از سوی افراد عادی و محلی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مسمومیت با قارچ ابتدا از چهار تا ۲۴ ساعت پس از مصرف با علائمی مانند تهوع و استفراغ، اسهال و شکم درد و تعریق بروز می‌یابد و گاهی علائم دیگری مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج یا بی‌قراری را نیز در پی دارد.

احمدی ادامه داد: مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی، علائمی است که در ادامه بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود، اضافه کرد: با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی چهارمحال‌وبختیاری گفت: برای حفظ سلامت خود و خانواده، تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز هستند، خریداری و مصرف کنید.

وی تاکید کرد: اهمیت دادن به سلامتی می‌تواند پایه‌ای برای مراقبت از خود و در نهایت دست یافتن به درجات مطلوبی از سلامت در افراد باشد؛ هر ساله با آغاز فصل بهار موارد مسمومیت با قارچ‌های خودرو و گیاهان دارویی و سبزیجات محلی سمی در استان گزارش می‌شود که برای پیشگیری از آن لازم است به این مهم توجه ویژه شود.

کد خبر 656688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.