به گزارش خبرنگار ایمنا، دوچرخه با داشتن مزایای منحصربهفرد همچون ارزان بودن، ایجاد ترافیک کمتر و نداشتن اثرات منفی بر محیط زیست، امروزه در شهرهای توسعهیافته دنیا بیشتر از سایر وسایل نقلیه مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آن یکی از عمدهترین راهکارهایی است که صاحبنظران برای دستیابی به توسعه پایدار شهر مطرح میکنند.
با وجود آلودگی هوا در شهرهای صنعتی همچون اراک، استفاده از دوچرخه به شرطی که میان شهروندان مرسوم شود، مفید خواهد بود و بسیاری از معضلات ناشی از سبک زندگی در شهرهای امروزی را کاهش میدهد.
حدود ۳۲ کیلومتر مسیر دوچرخه در اراک احداث شده که استقبال شهروندان از آن چشمگیر نبوده است، با این همه کارشناسان معتقدند از آنجا که شهر اراک در زمینی مسطح شکل گرفته و طول سفرها در این شهر کوتاه است، اراک ظرفیت خوبی برای استفاده از دوچرخه دارد و با ایجاد زیرساختها میتوان اقدامات مؤثری انجام داد.
طی سالهای اخیر اقدامات خوبی در راستای توسعه مسیرهای دوچرخهسواری اراک انجام شده است، با این وجود دوچرخه هنوز هم مورد استفاده بیشتر شهروندان اراکی نیست و بسیاری از آنها ترجیح میدهند مسیرهای منتهی به محل کار، تحصیل، خرید یا سایر مقصدهای خود را با خودروی شخصی طی کنند که علاوه بر افزایش ترافیک، موجب آلودگی بیشتر هوا در این شهر صنعتی میشود و زیستپذیری و کیفیت زندگی را کاهش میدهد.
نبود فرهنگسازی و زیرساخت بر کاهش استقبال از مسیرهای دوچرخهسواری مؤثر است
سیاوش آقاخانی، کارشناس محیط زیست شهری به خبرنگار ایمنا میگوید: از اساسیترین مؤلفهها در شهر زیستمحور میتوان به توسعه سیستمهای حملونقل پاک اشاره کرد که استفاده از دوچرخه یکی از اثربخشترین آنها است.
وی اظهار میکند: نبود زیرساختها و مسیرهای امن دوچرخهسواری به نحوی که برای تمام شهروندان در دسترس باشد یکی از مشکلاتی بهشمار میرود که طی سالهای گذشته در شهر اراک با آن مواجه بودهایم.
این کارشناس محیط زیست شهری تصریح میکند: طبق سیاستهایی که شهرداری اراک طی هشت سال گذشته در نظر گرفته، احداث مسیرهای امن دوچرخهسواری در سطح شهر در حال اجرا است و در این مدت مدیران نگاههای متفاوتی داشتهاند.
آقاخانی ادامه میدهد: برخی با توجه به استقبال نکردن شهروندان از این مسیرها، این کار را اتلاف منابع میدانند و معتقد هستند که این هزینهها را میتوان صرف توسعه ناوگان حملونقل عمومی شهر کرد.
وی خاطرنشان میکند: شهر اراک پایهگذار طرح سهشنبههای بدون خودرو بود و استفاده از دوچرخه یکی از مهمترین محورهای این کمپین بهشمار میرفت، این حرکت یک انقلاب فرهنگی در استفاده نکردن از خودروهای شخصی بود که ابتدا در شهر ما و سپس در دیگر شهرهای کشور و حتی کشورهای همسایه مورد استقبال قرار گرفت.
این کارشناس محیط زیست شهری تاکید میکند: فرهنگسازی نکردن ۷۰ درصد و نبود زیرساختها ۳۰ درصد بر استقبال نکردن شهروندان از مسیرهای دوچرخهسواری مؤثر است.
وی با بیان اینکه اراک شهر مسطحی است، از اینرو طبیعت آن ظرفیت لازم برای توسعه مسیرهای دوچرخهسواری را دارد، تصریح میکند: توسعه این نوع حملونقل در اراک نیازمند آموزش همگانی است، به عنوان مثال در حالی که میتوان از دوچرخه به عنوان یکی از مهمترین ابزار جابهجایی برای دانشآموزان استفاده کرد، بیشتر خانوادهها برای این کار به سرویسهای مدارس روی میآورند که این خود باعث ترافیک و افزایش آلودگی هوا میشود.
این کارشناس محیط زیست شهری تاکید میکند: استفاده از دوچرخه باید برای تمام اقشار جامعه امکانپذیر و از دوچرخههای اشتراکی در ادارات استفاده شود، ایجاد ایستگاههای دوچرخهسواری در سطح شهر نیز موجب تسهیل دسترسی شهروندان میشود.
آقاخانی تاکید میکند: یکی از معضلات مهم مدیریت شهری نداشتن برنامهای جامع به عنوان پیوست فرهنگ عمومی برای پروژههای مختلف شهر است، به عنوان مثال نبود طرح جامع فرهنگ ترافیک شهری باعث شکست طرح جامع ترافیک خواهد شد.
وی میافزاید: اراک یک شهر تکهستهای است، با این وجود شهرداری توسعه مسیرهای دوچرخهسواری را در حاشیه شهر در دستور کار دارد و خیابانهای اصلی شهر را پوشش نمیدهد.
خرید ۵۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی برای مجموعه شهرداری
در همین پیوند مهشاد نراقی، مسئول کارگروه حملونقل پاک شهرداری اراک میگوید: طی سالهای اخیر توسعه مسیرهای دوچرخهسواری مورد توجه قرار نگرفته است و جلساتی که در گذشته از طرف وزارت کشور در زمینه تشکیل میشد، نزدیک به دو سال برگزار نشده است.
وی اضافه میکند: طرح سهشنبههای بدون خودرو نیز که از طریق سازمانهای مردمنهاد دنبال میشد، طی سالهای اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
مسئول کارگروه حملونقل پاک شهرداری اراک خاطرنشان میکند: از آنجا که شهروندان عادت کردهاند با خودروهای شخصی سفرهای خود را انجام دهند و تسهیلات و اقدامات شهرداریها به منظور استفاده از دوچرخه و کاهش استفاده از خودرو چندان نبوده است، هنوز استقبال زیادی از مسیرهای دوچرخهسواری در شهرها نمیشود.
نراقی تاکید میکند: شهروندان اراکی استقبال به نسبت خوبی از مسیرهای دوچرخه کردهاند و از آنجا که طول سفرهای درونشهری کوتاه است بسیاری از شهروندان برای رفتن به محل کار خود از دوچرخه استفاده میکنند.
وی با اشاره به توسعه مسیرهای دوچرخهسواری تصریح میکند: در حال حاضر در حال اجرای مسیر دوچرخهسواری از بلوار ۱۵ خرداد در میدان صنعت تا میدان شهر صنعتی هستیم و به محض اتمام خطکشی طی چند روز آینده این مسیر به بهرهبرداری خواهد رسید. مسیر پل بختیاری تا میدان صنعت نیز پس از آن اجرا خواهد شد.
مسئول کارگروه حملونقل پاک شهرداری اراک اظهار میکند: مقرر شده است مسیری از میدان صنعت تا کارخانه ماشینسازی، آذرآب و آلومینیوم داشته باشیم تا در سال جاری حداقل ۱۰ کیلومتر به مسیرهای دوچرخهسواری شهر اضافه شود.
نراقی خاطرنشان میکند: علاوه بر این در نظر داریم ۵۰ دستگاه دوچرخه برای مجموعه مناطق و سازمانهای شهرداری خریداری کنیم تا کارکنان برای اجرای ماموریتهایی که در نزدیکی محل خدمتشان است از دوچرخه استفاده کنند.
نراقی میافزاید: ۱۰ ایستگاه دوچرخه نیز خریداری شده است که در سطح شهر نصب خواهد شد و شهروندان میتوانند برای پارک و قفل کردن دوچرخههای خود از این ایستگاهها استفاده کنند، در جانمایی این ایستگاهها بوستانهای سطح شهر و خیابانهای هسته مرکزی را در اولویت قرار میدهیم.
وی میگوید: احداث مسیرهای جدید سبب میشود مسیرهای قبلی به یکدیگر متصل شود تا یک رینگ به هم پیوسته دوچرخهسواری در شهر داشته باشیم.
نظر شما