توسعه پایدار شهرها با اجرای ضوابط شهرسازی محقق می‌شود

یک کارشناس شهرسازی گفت: اگر ضوابط و مقررات شهرسازی به‌نحوی کارآمد برای تحقق اهداف و آرمان‌های توسعه پایدار تدوین و اجرا شود، تضمین‌کننده شکل‌گیری سکونتگاه‌های شهری با آرمان‌های توسعه پایدار خواهد بود.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مجموع تصمیم‌های شهروندان ساکن در هر شهر، شکل آن شهر را می‌سازد اما باید کنترل شود، زیرا زندگی شهری با هرج‌ومرج و بدون سازوکارهای انتظام‌بخش و قابل اجرا رو به انحطاط خواهد رفت.

وی افزود: بر این اساس همه جوامع برای کنترل تصمیم‌های مردم و عملکرد صحیح و آسان نیاز به قوانین و مقررات دارند تا مردم با اطمینان زندگی کنند.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: ضوابط و مقررات شهرسازی آن بخش از تصمیم‌های مردم را که بازتاب فضایی و کالبدی دارد، کنترل و هدایت می‌کند و بی‌شک، توسعه پایدار که مفهوم عدالت را طی زمان و در عرض آن در بر دارد، می‌تواند به‌عنوان آرمان و مقصد نهایی این نوع ضوابط و مقررات شهرسازی، قرار دهد.

وی ادامه داد: در صورتی‌که ضوابط و مقررات شهرسازی به‌نحوی کارآمد به‌منظور تحقق اهداف و آرمان‌های توسعه پایدار تدوین و اجرا شود، تضمین‌کننده شکل‌گیری سکونتگاه‌های شهری با آرمان‌های توسعه پایدار خواهد بود.

علی‌اصغری گفت: مطالعات درباره ضوابط و مقررات نشان می‌دهد، عملکرد شهرها با استفاده از روش‌های تحقیقی، حاکی از آن است که قوانین ملاک عمل فعلی شهرها به‌دلیل انطباق نامطلوب با ویژگی‌های بنیادی و آرمانی پایدار نیست.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به نظر محققان و دولت‌ها در مورد مسئله پایداری زیست‌محیطی در سه دهه پایانی قرن بیستم خاطرنشان کرد: تقاضا برای توسعه پایدار شهری و شهرهای پایدار باید مهمترین چالش فراروی بشر در قرن بیست‌ویکم باشد؛ از سوی دیگر جست‌وجو برای یافتن شهر مطلوب یعنی آن شکلی از شهر که بتواند امتیازات تکنولوژیکی و روحیه سالم زندگی روستایی را بر اساس ایده‌های روشنگرانه عدالت اجتماعی بیان کند، از قرن‌های دور بسیار مورد توجه و یکی از دل‌مشغولی‌های مهم بسیاری از فلاسفه، مصلحان اجتماعی، نویسندگان، معماران و شهرسازان بوده است.

وی با اشاره به رشد فزاینده شهرها در دهه‌های پایانی قرن بیستم ادامه داد: نگرانی‌های زیست‌محیطی و بروز بعضی بحران‌های اکولوژیکی و در نتیجه ناپایداری‌های محیطی و جست‌وجو برای یافتن فرم شهر مطلوب، جای خود را به فرم شهری پایدار تغییر داده است اما ابهامات زیادی در مسیر تعیین فرم شهری پایدار وجود دارد.

کد خبر 656487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.