اوج بارش شهابی شلیاقی را از دست ندهید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی شلیاقی از ۲۷ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت فعال است و اوج آن یکشنبه -سوم اردیبهشت‌ماه- رخ می‌دهد.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اگر یکشنبه -سوم اردیبهشت‌ماه- با غروب آفتاب و تاریک شدن آسمان اگر به افق غرب بنگرید، سیاره درخشان زهره را در کنار هلال ماه جوان خواهید یافت. ماه با جدایی زاویه‌ای یک درجه و ۱۸ دقیقه قوسی از شمال سیاره زهره می‌گذرد. این دو جرم از موقعیت رصدخانه لارستان، بعد از غروب خورشید و تاریکی نسبی آسمان تا ساعت ۲۱:۳۶ قابل رصد هستند.

وی افزود: ماه در قدر منفی ۱۰.۳ و زهره در قدر منفی ۴.۱، هر دو در صورت فلکی ثور قرار دارند. نخستین جرمی که دقایقی بعد از غروب آفتاب در حوالی افق غرب آسمان با درخشش زیادی جلب توجه می‌کند، سیاره زهره است که در این شب در همنشینی هلال ماه به راحتی با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است. اگر به عکاسی از آسمان شب علاقه‌مند هستید، این همنشینی فرصت خوبی برای شما است.

اوج بارش شهابی شلیاقی

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بارش شهابی شلیاقی نسبتاً سریع از ۲۷ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت فعال است و اوج آن یکشنبه -سوم اردیبهشت‌ماه- رخ می‌دهد. کانون این بارش در صورت فلکی هرکول قرار دارد. این بارش شهابی در اثر برخورد ذرات سنگ و غبار باقی مانده از دنباله‌داری با نام تاچر (C/1861 G1 (Thatcher)) به جو زمین به وجود آمده است. مشاهده این پدیده در شب‌های خنک اردیبهشتی جذاب است. کانون بارش از موقعیت رصدخانه لارستان ساعت ۲۰:۲۸ یک‌شنبه شب از افق شرقی طلوع می‌کند و تا سپیده‌دم حدود ساعت ۴:۵۵ در آسمان حضور دارد.

وی ادامه داد: نرخ ساعتی سرسویی این بارش شهابی ۱۸ است، که از منطقه لارستان ممکن است در اوج بارش تا ۱۷ شهاب در ساعت را مشاهده کنید. خوشبختانه در ساعات اوج بارش، ماه در آسمان حضور ندارد. در واقع نیمه اول سال شهاب‌باران‌های زیادی رخ می‌دهد که بعضی از آن‌ها واقعاً ارزش مشاهده کردن دارند. تماشای شهاب‌باران معمولاً به ابزار خاصی نیاز ندارد، فقط کافی است به یک آسمان نسبتاً تاریک دسترسی داشته باشید که بتوانید شهاب‌ها را مشاهده کنید.

رصد کهکشان فرفره (M101)

فخرایی فرد افزود: کهکشان فرفره در واقع یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله ۲۱ میلیون سال نوری و با ۱۷۰ هزار سال نوری پهنا در صورت فلکی دب اکبر در این شب قابل رصد است. این کهکشان که M101 یا NGC5457 نیز نامیده می‌شود، حدود یک تریلیون ستاره دارد که دو برابر تعداد ستارگان موجود در راه شیری است. مشاهده این کهکشان با میل ۵۴ درجه و۲۰ دقیقه قوسی شمالی، از نیمکره شمالی آسان‌تر است و از عرض‌های جغرافیایی جنوبی‌تر از ۱۵ درجه جنوبی قابل مشاهده نیست. یکشنبه -سوم اردیبهشت‌ماه- کهکشان فرفره از موقعیت رصدخانه لارستان تمام طول شب قابل مشاهده خواهد بود.

وی ادامه داد: حوالی ساعت ۱۹:۲۰، ۳۵ درجه بالاتر از افق شمال شرقی شما در دسترس خواهد بود. سپس ساعت ۲۳:۵۰، ۶۳ درجه بالاتر از افق شمالی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. این کهکشان تا گرگ و میش سحر، حدود ساعت ۰۴:۲۱، ۳۵ درجه بالاتر از افق شمال غربی شما قابل رصد است. M101 با قدر ۷.۹ کاملاً کم نور است و مطمئناً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان آن را از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک آن را مشاهده کرد.

کد خبر 656379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.