امشب شاهد اوج بارش شهابی برساووشی باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی برساووشی از بیست‌وششم تیرماه تا دوم شهریورماه فعال خواهد بود و اوج آن بیست‌ودوم مرداد رخ می‌دهد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بارش شهابی برساووشی از بیست‌وششم تیرماه تا دوم شهریورماه فعال خواهد بود و اوج آن بیست‌ودوم مرداد رخ می‌دهد. در این دوره، هر زمان که کانون بارش، در صورت فلکی برساووش، بالاتر از افق باشد، امکان مشاهده شهاب وجود دارد و هرچه ارتفاع کانون بارش در آسمان بیشتر می‌شود، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده افزایش پیدا می‌کند. کانون بارش شهابی برساووشی از موقعیت رصدخانه لارستان، حدود ساعت ۲۰:۵۵ به بعد جمعه شب بالای افق قرار دارد و تا سپیده‌دم شنبه به اوج می‌رسد، بنابراین احتمالاً بهترین زمان تماشای شهاب باران اندکی قبل از سحر است.

وی افزود: در این زمان از موقعیت رصدخانه لارستان، کانون بارش در ارتفاع ۵۷ درجه بالاتر از افق شما ظاهر می‌شود. بارش شهابی برساووشی یکی از بهترین بارش‌های شهابی سال است که در ساعات اوج آن ممکن است تا ۱۰۰ شهاب در ساعت را مشاهده کنید، اما امسال در ساعات اوج ماه ۱۶ روزه ۹۷ درصد روشنایی دارد که آلودگی نوری مهمی محسوب می‌شود. تخمین زده شده است که احتمالاً بتوانید حداکثر ۲۰ شهابواره در ساعت را در اوج بارش مشاهده کنید.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: در صورت وجود یک آسمان کاملاً تاریک، این شهاب باران، یکی از تماشایی‌ترین بارش‌های شهابی است که از ذرات برجای‌مانده از دنباله‌دار "سوئیفت‌تاتل -۱۰۹" 109P/Swift-Tuttle به وجود می‌آید که حدود ۱۳۰ سال یک‌بار، حرکت مداری خود را کامل می‌کند. وقتی این دنباله‌دار در فضا حرکت می‌کند، اثراتی در طول مدار خود به جا می‌گذارد. وقتی سیاره ما از این مسیر گرد و غبار عبور می‌کند، ذرات به جا مانده از ستاره دنباله‌دار وارد جو زمین می‌شوند، می‌سوزند و رگه‌های درخشانی از نور را در آسمان ما ایجاد می‌کنند. آخرین باری که این دنباله‌دار از زمین مشاهده شد، در سال ۱۹۹۲ بود و دفعه بعد در سال ۲۱۲۶ به دیدن ما خواهد آمد.

کد خبر 595728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.