۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۱
روزی به نام "زمین"

روز جهانی زمین پاک یکی از رویداد مهم جهانی به شمار می‌رود که هر ساله در تمام کشورها برای ارتقای آگاهی و آموزش در مورد مسائل زیست‌محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز جهانی زمین پاک فرصتی مغتنم، برای ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از زیست‌بوم و زیستگاهی است که در آن زندگی بشری به رشد و بالندگی خواهد رسید و توجه به آن نقش انکارناپذیری را در نهادینه ساختن باور و اراده انسان برای داشتن محیطی سالم دارد.

روز زمین پاک جنبشی محیط‌زیستی است، امسال نیز مانند هر سال در کشور همراه با سراسر دنیا این روز گرامی داشته می‌شود تا همگان از اهمیت زمین و موهبت‌های آن و گام‌هایی که می‌توانند برای حفظ آن بردارند، آگاه شوند. در سال ۱۹۷۰ در پاسخ به بحران محیط زیست، روز ۲۲ آوریل مصادف با دوم اردیبهشت‌ماه، به عنوان روز زمین پاک انتخاب شد. روزی برای ارتقا آگاهی و آموزش در مورد مسائل زیست محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین.

در این سال در پی برگزاری اولین روز زمین پاک، موجی از اقدامات محیط زیستی به راه افتاد. تصویب قوانین زیست‌محیطی، قانون هوای پاک، آب پاک و قانون حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض که در پاسخ به اولین روز زمین پاک صورت گرفتند.

چالش‌های فراوان و اما فرصت‌های بسیار موجود در اقدامات مرتبط با احیای زمین، این موضوع را به مهم‌ترین موضوع روز زمین پاک امسال تبدیل کرده به همین دلیل شعار امسال روز زمین پاک، «سرمایه‌گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز» انتخاب شده است.

این روز که بعد از گذشت ۵۰ سال همچنان یک رویداد مهم جهانی محسوب می‌شود و هر ساله برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای متعددی را در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد، گاهی به یک روز ختم نشده و هفته‌ای به نام هفته زمین را به خود اختصاص می‌دهد، در ایران این هفته به نام هفته محیط زیست نام‌گذاری شده است و در این مدت اقدامات مهمی برای بالا بردن آگاهی مردم و حفاظت از محیط زیست صورت می‌گیرد.

"توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز"

هفته زمین پاک امسال با شعار «سرمایه‌گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز» فرصت خوبی است تا بار دیگر اهمیت حفظ سیاره زمین از هرگونه آلودگی تبیین و برای حفظ آن توسط مسئولان با همکاری مردم و تشکل‌های مختلف اقدامات مناسب صورت گیرد. مردم به خوبی آگاه هستند که " محیط زیست سالم" شرط اصلی برخورداری از زندگی سالم است. انسان سالم، محور توسعه پایدار است و هرگونه پیشرفت، توسعه و خلاقیت در جامعه منوط به سلامت جسمی و روحی آحاد آن جامعه و تنها در محیطی شاداب و با نشاط و سالم امکان پذیر است، این در حالی است که در برخی از جوامع شاهدیم که نبود رعایت الگوهای بسیار ساده زیست محیطی مانند رعایت اصول صحیح جمع‌آوری بازیافت و دفع آن یا جلوگیری از پراکنده شدن آن‌ها در شهر و طبیعت مشکلاتی را برای سلامت افراد جامعه ایجاد کرده است.

مفهوم توسعه پایدار و ابعاد چندگانه آن از جمله مفاهیم نوینی هستند که اکنون دل مشغولی اکثر کشورها را تشکیل می‌دهند. امروزه رشد و تعالی جوامع بر مبنای معیارهای گذشته ارزیابی نمی‌شود. میزان پایبندی جوامع به مسائل زیست محیطی و حفاظت از منابع طبیعی و به ویژه در سال‌های اخیر بازیافت و رعایت اصول توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی یعنی حفظ طبیعت و گسترش فرهنگ آن معیارهای اساسی برای ارزیابی رشد جوامع به شمار می‌آیند.

در جهان امروز بازیافت و رعایت اصول توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان دو فراز و هدف ارزشمند جامعه را نه تنها در سطح کشورها بلکه در سطح کره خاکی مورد توجه قرار داده است.

بازیافت یا بازگردش انرژی و مواد می‌تواند دگرگونی و تحول آنچنان شگرفی را در به ارمغان آورد که نه تنها ظرفیت کره زمین را برای همه موجودات و از جمله انسان بالا برد، بلکه روشی خردمندانه و همگام با طبیعت نیز باشد، زیرا به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل محدودکننده جمعیت‌ها طی قرون گذشته، منابع و دستیابی به آن بوده، در صورتی که فرایند بازیافت این عامل کنترل‌کننده را از پیش پای انسان برداشته و استفاده از منابع محدود کره زمین را با چرخش و بازچرخش ماده و انرژی و بدون تأثیر مخرب و پیامدهای ناگوار زیست محیطی تا ابد تداوم خواهد بخشید. با افزایش جمعیت جهان و گسترش صنایع، استفاده انسان از مواد مصرفی رو به افزایش گذاشته و متعاقب آن ازدیاد ضایعات و پسماندهای جامد و نیز آلودگی محیط زیست را به دنبال داشته است که این امر نیز آینده سیاره زمین را به مخاطره انداخته، به طوری که بازیافت مواد یکی از مهم‌ترین ارکان برای جلوگیری از زوال مواد و منابع تجدیدپذیر و ناپذیر محسوب می‌شود.

بهره‌وری سبز با رویکرد صیانت از زمین

بهره‌وری سبز با آینده‌نگری، برگرفته از تلفیق دو واژه کلیدی بهبود بهره‌وری و حفاظت از محیط زیست است که به عنوان یک راهکار و نوآوری در مسیر دستیابی به اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار، بر صیانت از محیط زیست، بهینه‌سازی مصرف و بهره‌برداری از منابع طبیعی، توسعه و رشد مستمر اقتصادی تاکید دارد.

بهره‌وری سبز، تنها به تغییر تکنولوژی و فناوری تاکید ندارد بلکه با تمرکز بر استفاده کارا و بهینه از مواد اولیه، انرژی و آب برای کاهش تولید ضایعات و توجه به محیط زیست در تمام مراحل تولید یا دوره حیات محصول، موجب تغییر نگرش در تمام سطوح بخش مدیریت می‌شود. در نتیجه کاهش مصرف نهاده‌های تولید به ازای یک مقدار مشخص تولید یا ارائه خدمات، کاهش هزینه‌های تولید، کیفیت و رقابت‌پذیری محصولات در سطح ملی و جهانی ارتقا می‌یابد که رشد اقتصادی را بهبود می‌بخشند، بنابراین از پیامدهای کلیدی بهره‌وری سبز، رشد اقتصاد سبز است، به طور کلی به‌کارگیری بهره‌وری سبز در همه صنایع و بنگاه‌های تولیدی کوچک و بزرگ، افزایش سودآوری و رشد اقتصادی را با توجه به مسائل زیست محیطی به همراه دارد که می‌توان آن را نگرشی دوست دار محیط زیست دانست.

نقش فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های محیط زیست

با توجه به اهمیت محیط زیست سالم در زندگی امروز، نقش فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های حاصل از تخریب‌ها و آلاینده‌های رو به گسترش در شهرها بسیار مهم است و می‌تواند در نهادینه ساختن باور، پاک بودن و پاک زیستن نقشی انکارناپذیر ایفا کند. بسیاری از کارشناسان به نقش سازمان‌های مردم نهاد و نیز آحاد مردم در قالب انجمن‌های زیست محیطی تاکید می‌کنند.

بنابراین در مرحله نخست باید فرهنگ‌سازی را از خودمان آغاز کنیم، زیرا با کارهای کوچک نیز می‌توان باعث شد تا زمین بتواند نفس بکشد، به عنوان مثال با مصرف کمتر کاغذ می‌توانیم باعث کاهش قطع درختان شویم و این همان چیزی است که در روز جهانی زمین پاک در مورد دوستی با این سیاره آبی مطرح می‌شود.

از طرف دیگر با کاهش مصرف کاغذ به طور مستقیم زباله کمتری نیز تولید خواهد شد، یکی دیگر از توصیه‌های کارشناسان محیط زیست درباره دوستی با این سیاره آبی در روز جهانی زمین پاک این است که در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم، زیرا که آبادانی زمین و رشد و نمو گیاهی وابسته به آب است.

همچنین با گسترش فرهنگ‌سازی‌ها می‌توان از انداختن زباله در رودخانه‌ها، جوی‌ها و آب راه‌ها جلوگیری کرد. استفاده نکردن از کیسه نایلونی و جایگزین کردن کیسه پارچه‌ای به جای آن، اهمیت دادن به بازیافت زباله و بهره‌وری سبز به این حرکت مفید زیست محیطی، انجام دادن حرکت‌های اجتماعی مانند پاک‌سازی کوهستان، رودخانه‌ها و جنگل‌ها به منظور پاک‌سازی آن‌ها از زباله از دیگر اقداماتی به شمار می‌رود که می‌توان برای حفاظت از زمین انجام داد.

به نظر می‌رسد پاک نگه داشتن زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده‌های زیست محیطی، شیمیایی و هر نوع آلودگی مهم‌ترین هدف این نام‌گذاری باشد، لذا همه ما انسان‌ها باید برای حفظ آب و خاک و جلوگیری از افزایش آلاینده‌ها و آلودگی تلاش کنیم.

هر چند که گروه‌های فعال زیست محیطی در ایام خاصی از سال به فرهنگ‌سازی در جامعه اقدام می‌کنند، لذا باید عموم شهروندان در نگرش‌ها و باورهای خود تغییر ایجاد کنند تا بتوان شاهد نتایج مؤثر این اقدامات بود.

کد خبر 656266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.