افزایش کمک‌های واشنگتن به کی‌یف صدای جمهوری‌خواهان را درآورد

اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور خواستار پایان کمک نظامی به اوکراین شدند.

به گزارش ایمنا، ۱۹ قانون‌گذار جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور با اشاره به خطر درگیری مستقیم واشنگتن با مسکو ناشی از تأمین سلاح برای اوکراین، خواستار پایان کمک نظامی به کی‌یف شدند.

در این نامه که به تاریخ دیروز _پنجشنبه سی‌ویکم فروردین‌ماه_به دفتر ریاست جمهوری آمریکا ارسال شده، آمده است: سیر کمک نظامی آمریکا به اوکراین که به تشدید جنگ منجر شده و فاقد شفافیت راهبردی لازم است، عمیقاً ما را نگران کرده است. با هر بسته (کمکی) و هر سلاح جدیدی که برای اوکراین تأمین می‌شود، خطر درگیری مستقیم با روسیه تشدید می‌شود. راه‌های مناسبی برای کمک آمریکا به مردم اوکراین وجود دارد اما تأمین نامحدود سلاح در حمایت از جنگی بی‌پایان یکی از این راه‌ها نیست.

به گفته نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره، تشویق مذاکرات بین طرف‌های جنگ اوکراین، هم به صلاح کی‌یف است و هم در جهت منافع واشنگتن.

در ادامه این نامه به این موضوع اشاره شده که باتوجه به حجم سلاح‌هایی که آمریکا برای اوکراین تأمین می‌کند، تکذیب اتهامات مسکو درباره دخالت واشنگتن در جنگ، سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. علاوه براین، حمایت از اوکراین، کشوری که به فساد شدید شهرت دارد، غیرمسئولانه است آن هم در مقطعی که مردم آمریکا از تورم و افزایش بدهی دولت رنج می‌برند.

این قانون‌گذاران همچنین مخالفت خود را با کاهش توانایی آمریکا برای واکنش به تهدیدهای احتمالی ناشی از حمایت از اوکراین اعلام کردند و به گفته آنها، این کاهش توانایی در حالی است که روسیه و چین به عنوان دشمنان درجه یک واشنگتن، هر روز نزدیک‌تر و در بحبوحه جنگ، قدرتمندتر می‌شوند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در آستانه نشست با گروه موسوم به «گروه تماس دفاعی اوکراین» گفت که کشورهای عضو ناتو از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، حدود ۵۵ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی کرده‌اند.

منبع: مهر

کد خبر 656244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.