عمیق‌ترین مکان‌های روی زمین کدامند؟

عمیق‌ترین مکان‌های روی زمین که سفر به آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز و ترسناک است، شامل دریای مرده، غار وریووکینا، یخچال دنمان، معدن طلای مپوننگ و گودال پورتوریکو می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیاره زمین پر از مکان‌های شگفت‌انگیزی است که یک عمر زمان نیز برای کشف همه آن‌ها کم است. بعضی از این مکان‌ها ساخته دست بشر و بعضی دیگر بکر و طبیعی هستند. عمیق‌ترین و هیجان‌انگیزترین مکان‌های زمین از دریای مرده گرفته تا معدن طلای مپوننگ و گودال پورتوریکو، هر فردی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و خاطره متفاوتی از ماجراجویی و سفر را برای آن‌ها فراهم می‌کند. در ادامه به معرفی عمیق‌ترین مکان‌های روی زمین می‌پردازیم:

دریای مرده - ۳۰۶ متر (۰.۱۹ مایل)

وقتی صحبت از عمق به میان می‌آید، دریای مرده (The Dead Sea) حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جالب است بدانید که این دریاچه، عمیق‌ترین دریاچه ابرشور جهان با حداکثر عمق ۳۰۴ متر است. دریای مرده با میزان شوری ۳۴.۲ درصد، یکی از شورترین آب‌های دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع هرچه آب پایین می‌رود، غلظت و شوری دریاچه بیشتر می‌شود و هیچ موجودی در چنین محیطی نمی‌تواند زنده بماند. غواصی در دریای مرده ماجراجویی بسیار خوبی است، اما چگالی آن باعث می‌شود که همه چیز در این دریا شناور باشد. اگرچه خود دریاچه یکی از ژرف‌ترین نقاط روی زمین است، ساحل دریاچه با ارتفاع ۴۳۰ متر، عنوان پایین‌ترین سطح زمین را از آن خود کرده است.

عمیق‌ترین مکان‌های روی زمین کدامند؟

غار وریووکینا- ۲۲۱۲ متر (۱.۳۷ مایل)

غار وریووکینا، با ۲۲۱۲ متر عمق، ژرف‌ترین غار شناخته شده روی کره زمین محسوب می‌شود. از زمان کشف غار وریووکینا در دهه ۱۹۶۰، مردم از سراسر جهان به این مکان هیجان‌انگیز سفر کرده‌اند. این غار که در گرجستان واقع شده است ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و ورود به آن برای همه افراد آزاد است. گردشگران می‌توانند ویژگی‌های زمین شناسی را که در اعماق غار وریووکینا قرار دارند، ببینند و از ماجراجویی در این مکان هیجان‌انگیز لذت ببرند.

عمیق‌ترین مکان‌های روی زمین کدامند؟

یخچال دنمان - ۳۳۵۲ متر (۲.۰۸ مایل) زیر سطح دریا

یکی از جدیدترین نقاط ژرف کشف شده روی زمین، یخچال دنمان (The Denman Glacier) است که در قطب جنوب قرار دارد و نام آن در فهرست عمیق‌ترین مکان‌های روی زمین ثبت شده است. آب این یخچال تا عمق ۱۱ هزار فوتی (۳۳۵۲ متری) زیر سطح دریا ذوب شده است و از آنجا که سرعت سریع ذوب، پتانسیل افزایش سطح آب دریاهای جهان را تا ۱.۵ متر دارد، این موضوع باعث نگرانی دانشمندان شده است. همچنین ذوب شدن یخچال دنمان، خطر پیش آمدن سیل را در بر دارد.

عمیق‌ترین مکان‌های روی زمین کدامند؟

معدن طلای مپوننگ- ۴۰۲۳ متر (۲.۵ مایل)

جستجوی بشر برای طلا باعث حفاری بسیاری از معادن دنیا شده است، اما از نظر عمق شناسی، هیچیک به اندازه معدن طلای مپوننگ (Mponeng) جدی گرفته نشده است. ژرفای این معدن که در آفریقای جنوبی قرار دارد، حدود ۲.۵ مایل زیر سطح دریا است و عمیق‌ترین معدن جهان تبدیل محسوب می‌شود. بازدید از این معدن در حال فعالیت فقط برای اهداف تحقیقاتی امکان‌پذیر است.

عمیق‌ترین مکان‌های روی زمین کدامند؟

گودال پرو شیلی - ۸۶۰۵ متر (۵.۳ مایل)

این گودال که با نام حفره آتاکاما نیز شناخته می‌شود، یکی از جذاب‌ترین دستاوردهای طبیعت در اقیانوس آرام است. طول این گودال حدود ۳۶۶۶ مایل و حداکثر عمق آن ۸۰۶۵ متر است. این گودال در سواحل پرو و شیلی قرار دارد و در گذشته با زلزله‌های زیادی همراه بوده است. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد با وجود ژرفای زیاد، بعضی از گونه‌های حلزون ماهی نزدیک به عمق آن زندگی می‌کنند. آن‌ها معتقد هستند که گونه‌های بیشتری می‌توانند در عمق پایین‌تر گودال پرو شیلی زندگی کنند.

عمیق‌ترین مکان‌های روی زمین کدامند؟

گودال پورتوریکو - ۸۳۷۶ متر (۵.۲ مایل)

این گودال در مرز بین اقیانوس اطلس و دریای کارائیب قرار دارد. گودال پورتوریکو با ژرفای ۸۳۷۶ متر، عمیق‌ترین نقطه اقیانوس اطلس محسوب می‌شود. به گفته کارشناسان، این گودال دارای ویژگی‌هایی است که باعث ایجاد زلزله می‌شود و بر عملکرد طبیعی گرانش زمین نیز تأثیر می‌گذارد. گودال پورتوریکو در گذشته نیز باعث ایجاد سونامی‌های مختلف شده است و به گفته کارشناسان می‌تواند ویرانی‌های بیشتری را در آینده ایجاد کند.

عمیق‌ترین مکان‌های روی زمین کدامند؟

گودال ماریانا - ۱۰۹۸۴ متر (۶.۸ مایل)

مارینا شبیه حفره دیگری در جهان نیست. این گودال که در اقیانوس آرام غربی قرار دارد، با ژرفای ۱۰۹۸۴ متر به عنوان یکی از عمیق‌ترین مکان‌های روی زمین شناخته می‌شود. چنین عمقی حتی کوه اورست را که بلندترین نقطه روی زمین است نیز در خود فرو می‌برد. بلندای کوه اورست فقط حدود پنج مایل است، بنابراین هنوز تقریباً دو مایل باقی مانده است تا به ژرفای گودال ماریانا برسد. زندگی در چنین عمقی برای بسیاری از موجودات زنده غیرممکن است. در این گودال، هوا بسیار تاریک و فشار بیش از هزار برابر فشار جوی زمین در سطح دریا است. آب گودال ماریانا بسیار سرد است، اما حتی چنین شرایط سختی نیز نمی‌تواند مانع کاوش این مکان توسط انسان شود. این گودال از زمان کشف آن در سال ۱۸۷۵ تا سال ۲۰۲۲، به شیوه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و چندین فرد شجاع با موفقیت در عمیق‌ترین قسمت گودال که به عنوان Challenger Deep شناخته می‌شود، شیرجه زده‌اند.

عمیق‌ترین مکان‌های روی زمین کدامند؟

کد خبر 656232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.