۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
چالش پارک در اراک

امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که پیامدهای بسیاری را به همراه دارد، از آن جمله می توان به افزایش حجم خودروهای شخصی و نبود محل پارک آن‌ها اشاره کرد؛ رشد غیراصولی شهر، توسعه تجاری و گردشگری و رعایت‌ نکردن قوانین و ضوابط پارکینگ از جمله عواملی است که به این مشکل دامن می‌زند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه افزایش تردد وسایل نقلیه در سطح شهرها و کلان‌شهرها علاوه بر افزایش میزان آلودگی هوا و ترافیک شهری، معضل بزرگ کمبود پارکینگ و جای پارک خودروها را نیز به‌وجود آورده است که ریشه آن را می‌توان در نبود زیرساخت‌های شهری، وجود خیابان‌های باریک، رعایت نکردن فرهنگ رانندگی در پارک صحیح خودروها و کمرنگ شدن حضور پلیس راهور با توجه به سامانه‌های ثبت تخلف سیار دانست که بر اثر این عوامل عده زیادی دچار معضل فرهنگ «خود فقط بینی» شده‌اند، یعنی آن‌ها مهم نیست که ممکن است با پارک خودرو در ایستگاه تاکسی یا اتوبوس، سایر شهروندان برای عبور و مرور دچار مشکل شوند، مهم فقط این است که خودشان بروند، کارشان را انجام دهند و بازگردند.

پارک‌کردن‌های نابه‌جای خودروها در حاشیه خیابان‌ها هرچند یک مسئله فرهنگی به‌شمار می‌آید اما چندان بی‌ربط به زیرساخت‌ها نیست، زیرا چنانچه در احداث تمام ساختمان‌ها شامل تجاری و مسکونی که هر روز آسمان را می‌خراشند، پارکینگ‌های مناسب نیز در نظر گرفته می‌شد، در حال حاضر در محله‌ها و خیابان‌های کم‌عرض شهرها مشکلات ترافیکی کمتری وجود داشت.

تعیین کاربری ساختمان‌ها و واحدها نیز در این مقوله حائز اهمیت است اما این موضوعات در طول زمان و با همت مدیران شهری می‌توند گام به گام رشد و توسعه پیدا کنند و زیرساخت‌های شهر برای کنترل ترافیک آماده شود اما آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، انجام کارهای فرهنگی برای بهبود فرهنگ ترافیک و افزایش مسئولیت‌پذیری شهروندان بسیار است، زیرا قبل از آن که پارکینگ‌های مجهز داشته باشیم، به شهروندانی نیاز داریم که بتوانند ضرورت صرف زمان و پرداخت هزینه را برای پارک خودروهای خود درک کنند.

در کلان‌شهری مانند اراک که طی دهه‌های اخیر جمعیت آن رو به افزایش بوده است، این مشکل به شکل پررنگ‌تری خودنمایی می‌کند؛ مردم این شهر مجبور هستند برای رفع هرگونه احتیاجی، روزانه به مرکز این شهر سفر کنند، از مراکز درمانی و تجاری گرفته تا مراکز فرهنگی و آموزشی همه و همه در هسته مرکزی این شهر متمرکز و همین امر موجب شلوغی خیابان‌ها شده است و کوچه پس‌کوچه‌های این محدوده همواره از خودروهای شخصی پر شده است.

تک‌هسته‌ای بودن شهر اراک تنها یکی از عوامل ایجاد این مشکل است، مشکل دیگر نبود فرهنگ‌سازی در استفاده مردم از پارکینگ‌های عمومی است و دیگر اینکه در ساختمان‌های عمومی مانند بانک‌ها یا درمانگاه‌ها نیز پارکینگ برای مراجعه‌کنندگان پیش‌بینی نشده است.

راه‌های مختلفی برای رفع این مشکل می‌توان پیشنهاد کرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها مرکززدایی از شهر است که در بلندمدت تحقق‌پذیر خواهد بود، از راه‌حل‌های موقت نیز می‌توان به احداث پارکینگ‌های مکانیزه یا آسانسور (بالابر) پارکینگ در سطح شهر و استفاده از برنامه هوشمند برای یافتن جای پارک اشاره کرد.

تعریف الگوهای ایده‌ئال‌گرایانه در مرکززدایی از شهر کارساز نیست

مسعود آبائی، کارشناس ترافیک شهری می‌گوید: بسیاری از مراکز تجاری و درمانی اراک در هسته مرکزی این شهر مستقر شده است که همین امر موجب تراکم جمعیت در این محدوده می‌شود، برای نمونه همچنان که مشاهده می‌کنیم این‌گونه مراکز در خیابان‌های شهید بهشتی، شهید شیرودی و عضد در اراک رو به افزایش است و ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر نیز پاسخگوی تمام مراجعات مردمی در این محدوده نیست.

وی می‌افزاید: از طرفی برای بانک‌ها، مراکز پزشکی و دیگر مجموعه‌هایی که در این محدوده فعالیت دارند، اگر پارکینگی پیش‌بینی شده باشد، مختص کارکنان است و برای مراجعه‌کنندگان هیچ‌گونه تمهیداتی در نظر گرفته نشده است.

چالش پارک در اراک

این کارشناس ترافیک شهری با بیان اینکه مجموع این عوامل باعث شده است رانندگان تعداد زیادی از خودروها که به این محدوده سفر می‌کنند، به پارک وسایل نقلیه شخصی خود در کوچه پس‌کوچه‌های شهر بپردازند و باعث افزایش ترافیک در این معابر شوند، تصریح می‌کند: حال اگر مدیریت شهری قصد مرکززدایی از شهر را دارد، باید برنامه‌ای دقیق و مدون در این خصوص ارائه کند و بر مبنای آن عملیات اجرایی را مرحله به مرحله پیش برد، چرا که تعریف الگوهای ایده‌ئال‌گرایانه در این زمینه کمکی نخواهد کرد.

وی پیشنهاد می‌کند: می‌توان با پیش‌بینی پارکینگ‌های مکانیزه که قابل جمع‌آوری و استقرار در نقاط مختلف شهری است، به‌طور موقت این مشکلات را رفع کرد اما نکته مهم‌تر فرهنگ‌سازی عمومی است که مورد غفلت قرار گرفته است.

آبائی ادامه می‌دهد: با اینکه در بسیاری از نقاط شهر پارکینگ وجود دارد اما شهروندان از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنند و خودروهای خود را در کوچه پس‌کوچه‌ها پارک می‌کنند که این موضوع اهمیت فرهنگ‌سازی را به مدیران شهری یادآور می‌شود.

در نوار دوم هسته مرکزی اراک باید پارکینگ احداث شود

علی چگینی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه از سال گذشته اعتباری معادل ۴۰ میلیارد تومان برای احداث پارکینگ‌های عمومی این کلان‌شهر در نظر گرفته شده و تا کنون حدود دو هزار پارکینگ در سطح اراک احداث شده است، می‌افزاید: حدود ۵۰۰ پارکینگ به این تعداد افزوده خواهد شد و در سال جدید نیز زمینی برای احداث پارکینگ در خیابان محسنی در مالکیت شهرداری قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر باید تا جایی که می‌توانیم پارکینگ‌هایی را نوار دوم هسته مرکزی شهر احداث کنیم، زیرا پارکینگ کافی در هسته مرکزی شهر وجود دارد و در سیاست‌گذاری‌ها در هسته مرکزی شهر رویکردی اتخاذ شده است که کاهش تراکم و تنش‌های ترافیکی در این محدوده را دنبال می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: در نظر داریم بخش عمده‌ای از هسته مرکزی شهر به پیاده راه‌ها اختصاص پیدا کند و از همین‌رو با کاهش ترافیک در این معابر، پارکینگ‌های موجود در این محدوده پاسخگوی نیاز شهروندان خواهد بود.

وی تاکید می‌کند: ضوابط شهرسازی را نیز باید به‌گونه‌ای پیش ببریم که از این پس شاهد این حجم از پارک خودروها در حاشیه معابر شهر نباشیم و احداث مراکز خرید و فروش میوه و تره‌بار در نقاط مختلف شهر یکی از طرح‌هایی است که اجرای آن در این راستا آغاز شده است و باعث کاهش مراجعات مردم به هسته مرکزی شهر خواهد شد.

چگینی ادامه می‌دهد: ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر نیز از نظر کمی به میزان مطلوبی رسیده است، لذا باید در کاهش زمان سفر و فرهنگ‌سازی برای استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومی شهر برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم که این امر نیز در کاهش ترافیک مؤثر خواهد بود و در نتیجه نیاز شهروندان به پارکینگ نیز کمتر خواهد شد.

کد خبر 656105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.