۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
«گربه‌شور» مجدد به روی صحنه می‌رود

کارگردان تئاتر«گربه‌شور» با بیان اینکه این تئاتر یک نمایش کمدی در یک فضا و موقعیت خاص مرده‌شورخانه است، هرکدام از شخصیت‌های قصه نماینده‌ای از بخشی جامعه هستند،گفت: این نمایش امشب(چهارشنبه) به روی صحنه می‌رود.

امید نیاز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تئاتر «گربه‌شور» برای سال ۹۸ آماده‌شده بود که متأسفانه با دوران کرونا هم‌زمان و تعطیل شد، بالاخره در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به مدت ۷۰ شب روی صحنه رفت و با استقبال خوبی مواجه شد، بنا بر درخواست تماشاگران برای فعالیت مجدد گروه اقدام دوره جدید این نمایش امشب_چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه_روی صحنه می‌رود.

تلفیقی از شادی و غم

وی ادامه داد: این تئاتر یک نمایش کمدی در یک فضا و موقعیت خاص مرده‌شورخانه است، هرکدام از شخصیت‌های قصه نماینده‌ای از بخشی جامعه هستند که گرفتاری‌های خاص خودشان رادارند، علی‌رغم اینکه یک کار کمدی است با یک معنای خاصی کار تمام می‌شود و تماشاگر تلفیقی از شادی و گریه را در کنار هم تجربه می‌کند.

کارگردان تئاتر «گربه‌شور» تصریح کرد: چند سال قبل دستگاه‌هایی برای تغسیل مرده‌ها وارد غسالخانه‌ها شد، این اتفاق ابتدا در بهشت‌زهرای تهران افتاد، از این سوژه برای داستانی استفاده کردم که روایتگر چهار مرده‌شوری است که هرکدام مشکلات خودشان رادارند و به لحاظ اقتصادی نیاز به فعالیت در این مکان‌دارند، با ورود این دستگاه مدیر مرده‌شورخانه اعلام تعدیل نیرو کرده، هرکدام از مرده‌شورها تلاش می‌کنند حقانیت خود را اثبات و به کارشان ادامه دهند، هرکدام از دیدگاه خودشان قصه را روایت می‌کنند، درواقع با سه قصه مواجه هستیم که در همه یک اتفاق افتاده منتها هرکدام از دید خود بیان می‌کنند و هر سه هم دروغ می‌گویند، درواقع ترجمه انسان‌ها از اتفاقات واحد مدنظر ما بوده است، انسان عصر حاضر در جهت بقا و رسیدن به امیال در چه شرایطی است؛ این نمایش غیر از نگاه رئالیست، نگاه سمبولیک و نمادین هم دارد، از جامعه‌ای که آدم‌ها و نماینده اقشار مختلف در آن تلاش می‌کنند تا با حذف دیگری خودشان را استوار نگه‌دارند.

آدمیزاد به کجا می‌رود؟

وی در خصوص دلیل پرداختن به این موضوع اضافه کرد: این اتفاقی است که برای همه ما در هر قشری قابل‌لمس است، در عین رفاقت و دوستی یکسری رقابت‌، دشمنی و حسادت وجود دارد و البته فشاری که بشر عصر حاضر در جهان متحمل می‌شود و در آخر اینکه آدمیزاد به کجا می‌رود؟ این همیشه سوال بنده بوده است همچنین از این حیث که در چند سال اخیر تحصیلاتم را در رشته فلسفه تمام کردم شاید بیشتر نگاهم به این سمت رفت، سعی کردم این سوال را در نمایش مطرح کنم و در آخر هم جوابی داده می‌شود که شاید تمام تئوری‌هایی که در سه اپیزود قبل بیان می‌شود را از بین می‌برد و آب پاکی را روی دست تماشاگر می‌ریزد که تو کی هستی و قصه چیست؟ به مقوله مرگ در نمایش اشاره‌شده و موقعیتی که قصه را در آن روایت می‌کنیم به‌گونه‌ای است که گویا ایستگاه آخر است، همه یا از آن می‌ترسیم یا تصور می‌کنیم برای ما اتفاق نمی‌افتد، تلاش کردم تماشاگر را وسط مرده‌شورخانه ببرم، درعین‌حال که شاد می‌شود شاید ترسش از مرگ بریزد و شاید نهیبی باشد که فرصت زیادی ندارد.

نیاز با اشاره به عوامل تئاتر خاطرنشان کرد: نویسنده، طراح صحنه و کارگردان: امید نیاز، تهیه‌کننده: بهمن مارانی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: آتنا جعفری و بازیگران: اسماعیل موحدی، حسن جویره، جواد مدنی، رضا کریمی، ابراهیم کریمی و لیلا شریفی هستند، یکسری حرکات فرم ارواح راداریم که به طراحی محمد کربلایی انجام‌شده که از هنرجویان آموزشگاه اردیبهشت هستند.

وی در خصوص مکان و زمان اجرا مطرح کرد: این تئاتر از امشب (چهارشنبه) در سالن مجتمع فرشچیان از ساعت ۱۹:۳۰ به روی صحنه می‌رود، که مدت ۱۵ شب برای اجرا برنامه‌ریزی‌شده، اگر شاهد استقبال مخاطبان باشیم احتمال دارد این مدت‌زمان تمدید هم خواهد شد.

کارگردان تئاتر «گربه‌شور» در خصوص نحوه تهیه بلیت این تئاتر گفت: سایت فروش بلیت گیشه ۸ است که از چند روز قبل امکان تهیه بلیت فراهم‌شده است و خوشبختانه تاکنون شاهد استقبال خوبی هستیم.

کد خبر 656082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.