از امکان تغییر نوع خودرو تا مرحله دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه تخصیص

در هفته گذشته سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که برای متقاضیانی که زمان تحویل خودروهایشان سال آینده است، امکان تغییر نوع خودرو فراهم شده است و همچنین جزئیات مرحله دوم ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو نیز اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اولویت‌بندی متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه مشخص شدند و از تیر ماه تحویل ۳۰۰۰ خودرو آغاز می‌شود. اما تحویل بسیاری از محصولات خودروسازان به سه فصل پایانی سال آینده، به‌ویژه زمستان موکول شده است.

در حالی مشتریان ایران خودرو با چنین شوکی مواجه شده‌اند که مسئولان وزارت صمت بارها به تحویل خودروهای ثبت‌نامی در سال جاری تأکید کرده‌اند. پیگیری‌ها از شرکت سایپا حاکی از آن است که این موعد تحویل خودروهای این کارخانه ۹۰ روزه خواهد بود. البته برخی فرض را بر اشتباه سیستمی ایران خودرو گذاشته‌اند که احتمال بروز چنین اشتباهی بعید به نظر می‌رسد و باید این اقدام جدید آبی‌های جاده مخصوص را سیگنال جدیدی به بازار و هدایت دوباره مشتریان به معاملات آزاد بدانیم.

البته با توجه به اینکه تنها ۳۲ هزار نفر برای خرید محصولات سایپا در طرح فروش سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، تحویل این تعداد خودرو در بازه سه‌ماهه را نمی‌توان دستاورد خاص و بزرگی برای این شرکت به حساب آورد. از سوی مقابل اما ثبت‌نام ۷۸۰ هزار نفر برای خرید محصولات ایران خودرو باعث شده تا این شرکت انتظار دو ساله مشتریانش را حق خود بداند.

متقاضیانی که زمان تحویل خودروهایشان ۱۴۰۳ است؛ امکان تغییر نوع خودرو را دارند

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفت: با توجه به استقبال قابل توجه از چند مدل در شرکت ایران خودرو که باعث شد زمان تحویل خودرو برای آنها برای سال آینده تعیین شود، این امکان برای این دسته متقاضیان فراهم می‌شود که با انتخاب خودروی دیگری زمان تحویل خودروی خود را کاهش دهند.

وی افزود: متقاضیان یاد شده می‌توانند انتخاب خود را در تمام شرکت‌های خودروساز و تمام مدل خودروها انجام دهند.

سخنگوی وزارت صمت همچنین تاکید کرد که شرکت ایران خودرو نیز برنامه افزایش تولید خود را با توجه به تقاضا پیش خواهد برد و از این رو زمان تحویل خودرو در سال ۱۴۰۳ قطعاً تعدیل خواهد شد.

قالیباف افزود: با فراهم شدن امکان تغییر خودرو متقاضیان می‌توانند با آرامش لازم انتخاب مجددی برای تحویل سریع‌تر خودرو انجام دهند.

قیمت خودروهای سامانه یکپارچه چقدر گران می‌شود؟

قالیباف در پاسخ به این سوال که انعقاد قرارداد خودروسازان با افرادی که نوبت تحویل خودروی آنها به نیمه دوم امسال و یا سال ۱۴۰۳ موکول شده است، چه زمانی است؟ اظهار کرد: روال معمول در خودروسازی‌ها به این صورت است که خودروساز سه ماه قبل از تحویل خودرو برای متقاضی دعوت نامه ارسال می‌کند تا متقاضی برای شروع فرآیند دریافت خودرو و تکمیل وجه اقدام کند.

وی افزود: بنابراین متقاضیان خرید خودرو در طرح یکپارچه که نوبت آنها بیش از سه ماه است نگران نباشند که چرا برای آنها پیامک و دعوت نامه ثبت نام ارسال نشده زیرا همانطور که بیان شد، سه ماه قبل از اینکه فرآیند تحویل خودرو آغاز شود خودروساز برای مشتری دعوتنامه انعقاد قرارداد ارسال می‌کند و لذا متقاضیان خرید خودرو در طرح یکپارچه اطمینان خاطر داشته باشند که نوبتشان محفوظ است.

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که خودروهای تحویلی در نیمه دوم یا سال آینده با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ گفت: وزارت صمت بارها اعلام کرده است که قیمت تحویل خودروها در طرح یکپارچه براساس قیمت روز شورای رقابت خواهد بود.

قالیباف اظهار کرد: شورای رقابت چند روز پیش قیمت‌های جدید خودرو را اعلام کرد و این اختیار را دارد که هر سه ماه یک بار با توجه به هزینه‌های تولید خودرو، قیمت‌ها را تجدیدنظر و تعدیل کند اما با توجه به سخت‌گیری‌هایی که برای ثبات قیمت‌ها وجود دارد تصور می‌کنم که شورای رقابت حداقل برای شش ماه آینده از افزایش قیمت خودرو خودداری کند.

وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه وزارت صمت تلاش می‌کند تا هزینه‌های خودروسازان را در راستای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها کنترل کند لذا بعید است که شورای رقابت قیمت‌ها را تجدید نظر کند و افزایش دهد.

سخنگوی وزارت صمت اظهار کرد: بر این اساس به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۲ سال ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو باشد و تغییرات زیادی در این حوزه نداشته باشیم.

قالیباف در پاسخ به این سوال که قیمت خودرو به چه صورت از مشتری دریافت می‌شود و آیا کل قیمت خودرو به صورت یکباره از مشتری اخذ می‌شود؟ گفت: خودروسازان به روش‌های مختلفی می‌توانند وجه خرید خودرو را از مشتریان دریافت کنند بنابراین این موضوع به خودروساز بستگی دارد و می‌تواند به صورت یکجا یا در دو یا چند بخش این پول را دریافت کند.

جزئیات مرحله دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شد

وی با بیان اینکه در مرحله اول طرح یکپارچه تخصیص خودرو ۹۳۰ هزار نفر ثبت نام کردند، گفت: این خودروها در حال تحویل است و در ماه اردیبهشت و خرداد مجموعاً ۲۵۰ هزار خودرو تحویل داده می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت وعده داد که با ادامه فرآیند تحویل خودروها، قیمت در بازار آزاد شکسته شود و گفت: طی روزهای اخیر نیز قیمت‌های بازار شیب نزولی داشته است.

قالیباف افزود: در حال حاضر شاهین با قیمت حدود ۴۰۰ میلیون تومان تحویل داده می‌شود، اما در بازار ۷۰۰ میلیون تومان است. سوال من از متقاضیان خودرو این است که چرا بازار آزاد را انتخاب و پول اضافه پرداخت می‌کنند؟ تولید روزانه شاهین در سال قبل ۶۵ دستگاه بود، اما امسال به روزی ۲۲۰ دستگاه رسیده است. در مورد بقیه مدل‌های خودرو نیز همین وضعیت حاکم است.

وی درباره مرحله دوم ثبت نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو گفت: ثبت نام در مرحله دوم ثبت نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو از شانزدهم اردیبهشت شروع می‌شود که فرآیند آن شبیه مرحله اول است. بنابراین متقاضیان باید ۱۰۰ میلیون تومان در حساب خود، اما به وکالت سازمان حمایت دربیاورند. نداشتن پلاک فعال و سایر شرایط نیز همچنان حاکم است.

همچنین به گفته این مقام مسئول بیشتر مدل‌های شرکت‌های خودروساز در مرحله دوم نیز عرضه خواهد شد.

رفع مسدودی حساب انصرافی‌های خودروهای وارداتی

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی اظهار کرد: آخرین بخشنامه‌ای که درباره حساب‌های وکالتی به بانک‌ها ابلاغ شده درباره رفع مسدودی حساب‌های وکالتی انصراف‌دهندگان از ثبت نام خودروهای وارداتی است که این کار در شعب بانک‌های مختلف در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای رفع مسدودی حساب وکالتی متقاضیان خودروهای وارداتی و داخلی که اولویت بندی تحویل خودرو آن‌ها مشخص شده، هنوز بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ نشده است، گفت: بانک‌ها تابع قانون و بخشنامه‌های ابلاغی هستند و به محض اینکه بخشنامه‌ای در این زمینه ابلاغ شود، مردم می‌توانند مبالغ مسدود شده را از حساب وکالتی خود برداشت کنند.

کد خبر 656020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.