روایت آخرین بازمانده «نمدمالی» استان اصفهان در جشنواره‌های بین‌المللی

کارگردان مستند«نمدمالی»با اشاره به حضور این مستند در جشنواره های بین‌المللی گفت: برای تهیه این مستند به‌سختی توانستم فردی فعال در این حوزه راپیدا کنم.وی از آخرین نمدمال‌های اصفهان هستند، در حال حاضر به‌جز این فرد، یک شخص دیگر این حرفه را دنبال می‌کند که آن‌هم به‌عنوان شغل اصلی‌شان نیست.

احسان امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به سفارش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شهرداری اصفهان مجموعه‌ای با تمرکز بر مشاغل سنتی در حال انقراض اصفهان تهیه می‌شد، یکی از مواردی که پژوهش آن را من پیگیری می‌کردم حرفه نمدمالی‌بود. برای تهیه این مستند به سختی توانستم فردی فعال در این حوزه را در حوالی اصغرآباد خمینی‌شهر پیدا کنم.

وی ادامه داد: وی از آخرین نمدمال‌های اصفهان هستند، تا نیم‌قرن پیش بخش بزرگی از اهالی محله‌های خمینی‌شهر به این کار مشغول بودند اما در حال حاضر به جز وی یک شخص دیگر این حرفه را دنبال می‌کند که به عنوان شغل اصلی‌شان نیست.

کارگردان مستند «نمدمالی» در خصوص سال تولید مستند مطرح کرد: این مستند در سال ۹۸ تولید و موارد مربوط به پس‌تولید سال ۹۹ انجام شد و بعد از آن به دلیل کیفیت فیلم‌ها از منظر روایی و سینمایی تصمیم بر این شد که تعداد محدودی از این فیلم‌ها که جذابیت بیشتری برای دیده شدن در عرصه جهانی داشت، با هماهنگی دفتر تخصصی سینما زیرنویس انگلیسی و به جشنواره‌های جهانی ارسال شود.

وی افزود: نمدمالی در بین سایر فیلم‌ها بیشترین توجه را جلب کرده و این چهارمین جشنواره بین‌المللی است که در آن پذیرفته می‌شود، دو جشنواره در ایتالیا، یک جشنواره در کره جنوبی و آخرین جشنواره، چهل و ششمین جشنواره فیلم کوتاه نوروژ و تنها جشنواره کوالیفای اسکار است که فیلم‌های برگزیده به آکادمی اسکار معرفی می‌شوند، جشنواره‌هایی است که قدمت زیادی دارند و نزدیک به نیم‌قرن از شروع فعالیت آن‌ها می‌گذرد.

امینی با اشاره به اینکه ساختار جشنواره‌های جهانی از اهمیت زیادی برخوردار هستند گفت: حضور در جشنواره‌های جهانی باعث تحقق هدف اولیه ما یعنی دیده شدن، ثبت و اشاعه این هنر در سطح جهانی می‌شود در نتیجه موفق به حضور در فستیوال‌های برگزیده آکادمی اسکار می‌شویم که اتفاق بسیار خوبی است.

تلفیق روایت زیست «نمدمالی» و هنر

وی در خصوص روایت مستند خاطرنشان کرد: این مستند ترکیبی از زیست آقای اصغر مختاری به عنوان یکی از آخرین نمدمال‌های استان اصفهان و هنر است درواقع تلفیقی از زیست و هنر است، ایشان از مشکلات فعالیت در این حوزه و نبود حمایت‌ها شکایت دارد اما علی‌رغم فعالیت در محیطی سخت، به دلیل عشق و علاقه همچنان به حرفه خود ادامه می‌دهد، همچنین به ساختار و اتفاقات در حرفه نمدمالی و تاریخچه آن می‌پردازد.

اصرار بر نمایش مستند در عرصه جهانی

کارگردان مستند «نمدمالی» تصریح کرد: این مستند با همکاری دفتر تخصصی سینما که زیرمجموعه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان است تولید شد، مشارکتی بین خانه جوان و دفتر تخصصی سینما برای تولید این مستند شکل گرفت، اما پیشنهاد و صفر تا صد کار بر عهده گروه بود، همچنین از منظر مالی از سازمان فرهنگی شهرداری کمک گرفتیم، در مرحله پخش و دیده شدن آثار اصرار خودمان بر این بود که بتوانیم مستند را در عرصه جهانی هم به نمایش بگذاریم.

وی با اشاره به عوامل تهیه مستند افزود: طراح و نویسنده و کارگردان: احسان امینی، فیلم‌بردار: علی تقدسی، صدابردار: کیوان احمدی، تدوین‌گر: ملیحه حبیبی، مدیریت اصلاح رنگ و نور: ایمان صالحی، ناظر کیفی: مصطفی حیدری و محسن معصومی و مدیریت پخش بین‌الملی فیلم: کیوان احمدی در شرکت پخش فیلم وال‌فیلم که زحمت عرصه فیلم را در عرصه جهانی به عده دارند، عوامل تهیه و تولید این مستند هستند.

امینی در خصوص آثار گذشته خود خاطرنشان کرد: «نمدمالی» هشتمین مستند در عرصه مستند کوتاه است، در مجموع با اثرهای داستانی گذشته دهمین اثر بنده است که در این بین نمدمالی با بیشترین استقبال مخاطبین مواجه شد.

کد خبر 655990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.