سرکوب بخش غیرمولد با استفاده از مالیات بر عایدی سرمایه

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر بتوانیم بخش غیرمولد را با جریمه سنگین خصوصاً با ابزارهایی مانند مالیات و اخذ مجوز سرکوب و در عوض فضا را برای بخش مولد باز کنیم، این اقدامات موجب توقف تورم نیز خواهد شد و اقتصادی توأم با ثبات، آرامش و افزایش قدرت خرید را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در زمینه تأخیر در تصویب طرح مالیات بر عایدی بر سرمایه و عواقب آن بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: این طرح نسبت به طرح‌های گذشته، جدید است که همین موضوع ممکن است نمایندگان دولت را با حساسیت در تصویب روبه‌رو کرده باشد.

وی افزود: این طرح برای مؤثر واقع شدن باید متکی به سامانه‌ای تحت عنوان سامانه پایش تراکنش‌های پولی و مالی شود تا جابه‌جایی سرمایه و دارایی‌های غیرمولد، رصد شوند و فعالیت‌ها و معاملات در بخش غیرمولد اقتصاد را کنترل و جریمه سنگینی بر تراکنش‌ها و نقل و انتقالات سرمایه وضع کنند تا فضا برای فعالیت‌های غیر مولد و گاهی غیرقانونی و فرارکننده از مالیات کم شود. در مقابل نیز نرمشی در قبال بخش مولد ایجاد شود و فضا برای فعالیت‌های مولد باز شود تا اقتصاد بتواند روی پای خود بایستد.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر ما بتوانیم بخش غیرمولد را با جریمه سنگین خصوصاً با ابزارهایی مانند مالیات و اخذ مجوز سرکوب کرده و در عوض فضا را برای بخش مولد باز کنیم، این اقدامات موجب توقف تورم نیز خواهد شد و اقتصادی توأم با ثبات، آرامش و افزایش قدرت خرید را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

شیخی خاطرنشان کرد: نحوه کار این سامانه باید به صورتی باشد که خرید خانه یا خودرو را برای مصرف شخصی تشخیص داده و در ازای آن‌ها مالیات دریافت نکند، بلکه مالیات برای کسانی اعمال شود که دائم در حال خرید و فروش خانه یا سایر سرمایه‌ها هستند.

شیخی ادامه داد: در قرعه‌کشی‌هایی که برای خرید خودرو انجام می‌شود، کسی که پلاک فعال داشته باشد امکان خرید خودرو از کارخانه را نخواهد داشت زیرا فرض بر این است که او برای استفاده مصرفی‌اش، خودرو دارد و اگر قصد خرید خودروی دوم برای کسب سود دارد باید با قیمت بازار خریداری کند که تفاوت قیمت قابل توجهی با قیمت کارخانه خواهد داشت.

وی گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه بسیار حساس است زیرا تعیین معیار برای تشخیص تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای دشوار است، به همین منظور قطعاً باید تراکنش‌های ضروری زندگی جدا شوند و از آنها مالیات دریافت نشود.

کد خبر 655877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.