اجرای طرح «طبیعت محله من» در منطقه ۲ اصفهان

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان گفت: با توجه به ظرفیت زیست بوم این منطقه، در هفته فرهنگی اصفهان طرح «طبیعت محله من» در قالب دوگذر طبیعت‌محور تعریف شده است.

محمد صیرفی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به هفته فرهنگی اصفهان و برنامه‌های محله‌محور منطقه دو شهرداری اظهار کرد: این منطقه از معدود مناطق این کلان‌شهر با اراضی وسیع کشاورزی است که وجود این پهنه‌ها در گذشته نوعی آسیب برای این منطقه محسوب می‌شد، لذا برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شد که از این ظرفیت به صورت متفاوتی برای شهر استفاده شود.

وی افزود: امسال در ادامه این روند و استفاده از فرصت اراضی کشاورزی طرح «طبیعت محله من» را تدوین کردیم که هدف آن شناسایی این ظرفیت طبیعی برای شهروندان و تقویت روحیه ارتباط جمعی بین بدنه مدیریت شهری با شهروندان است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: معتقد هستیم زیست بوم این منطقه، یک ظرفیت و نقطه عطف برای پیشرفت و سرمایه‌گذاری و ادغام زندگی شهری با دل طبیعت است.

وی ادامه داد: بر همین اساس در طرح طبیعت محله من، دو گذر طبیعت محلی با عنوان «دامستان» و «نهالستان» تعریف کردیم که شهروندان ارتباط ملموس و رودررویی با زندگی و طبیعت محلات داشته باشند.

صیرفی‌نژاد، گذر «دامستان» را یک گذر با قابلیت ارتباط شهروندان با حیوانات خانگی برشمرد و گفت: در این گذر علاوه بر مهیا کردن فرصت استفاده از فضای بکر طبیعی محلات، غرفه‌های فروش بعضی محصولات بومی با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد دایر شده که جامعه هدف آن، خانواده‌ها و مدارس با هدف آموزش است.

وی تاکید کرد: با توجه به رشد شتابان تکنولوژی، توسعه اجتماعی و افزایش شکاف میان نسلی بین اعضای خانواده، فعالیت‌های گردشگری حوزه کودک و خانواده می‌تواند با ایجاد یک زبان مشترک آسیب‌های ناشی از این شکاف نسلی را کاهش داده و در یک فضای آرام و دل‌انگیز با یک الگوی ارتباطی، خدماتی به خانواده‌ها ارائه دهد؛ یکی از اهداف تربیتی این طرح، پرورش و توسعه مهارت‌های ارتباطی با جامعه انسانی و آشنایی هرچه بیشتر با محیط زیست و ایجاد روحیه مسئولانه در قبال حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان و زمین و توسعه پایدار است.

نمایش تمام مراحل رشد بذر در گذر «نهالستان»

وی با بیان اینکه ایجاد گذر نهالستان با هدف به نمایش گذاشتن روند شکل‌گیری کاشت بذر تا نهال انجام می‌شود، افزود: در این گذر تمام مراحل رشد بذر تا نهال و روش‌های بذرکاری، نگهداری نهال و قلمه‌زدن گل و گیاه به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان اضافه کرد: جامعه هدف در این گذر طبیعت محور، به‌دلیل بار علمی که دارد، بیشتر خانواده‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان رشته کشاورزی هستند.

وی اضافه کرد: در حاشیه این گذر غرفه فروش بذر، کاشت، نهال سبزیجات و صیفی‌جات و نحوه کاشت آنها و غرفه گل و گیاه و بازی‌های محلی پیش‌بینی شده است.

صیرفی‌نژاد افزود: همچنین در کنار این بازدید از گذر، مسابقات و سرگرمی‌های خانواده‌محور و فروش محصولات بومی طبیعت‌محور تعریف شده است تا شهروندان یک روز خوب را در دل طبیعت تجربه و با خاطره خوش سفیر نگهدار طبیعت باشند.

وی در مورد زمان برپایی این دو گذر گفت: طرح طبیعت محله من در هفته فرهنگی اصفهان و از تاریخ ششم تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه فعال خواهد بود و در دو نیم‌روز، صبح‌ها از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۰:۰۰ و ۱۰.۳۰ تا ۱۲.۳۰ ویژه دانش‌آموزان و پنج شنبه و جمعه به صورت خانوادگی و بعد از ظهرها از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰ ویژه مدیران شهری، خانواده‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و دانشجوها تدارک دیده شده است که در صورت استقبال ادامه‌دار خواهد بود.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان اضافه کرد: اراضی کشاورزی ظرفیت خوبی برای شهروندان و سرمایه‌گذاران است، زیرا این امر زمینه‌ای را مهیا می‌کند که این تهدید بالقوه را تبدیل به‌فرصت کرده است و این موقعیت را برای تورهای گردشگری، خانواده‌ها و مدیران و دیگر افراد در هفته فرهنگی اصفهان فراهم می‌کند.

وی گفت: معتقد هستیم گردشگری کشاورزی گزینه دیگری برای سهیم کردن شهرنشینان در چرخه اقتصاد و توسعه فعالیت‌های کشاورزی است و ایجاد روحیه مسئولانه در قبال حفاظت از محیط زیست موجب سلامت انسان، زمین و توسعه پایدار و گامی برای تحقق شعار اصفهان من، شهر زندگی است.

کد خبر 655849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.