نقش مبلمان در شناخت بهتر شهر و افزایش رفاه اجتماعی

یک کارشناس شهرسازی گفت: ساماندهی مبلمان شهری یکی از رهیافت‌های سازنده شهرسازی پایدار به شمار می‌آید که با هدف بهبود کیفیت محیط شهر و برآوردن نیازهای مختلف شهروندان انجام می‌شود.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مبلمان شهری علاوه بر ایجاد فضایی آرام و دلپذیر می‌تواند بر زیبایی و چشم‌نواز بودن محیط شهری بیفزاید؛ لذا باید براساس سلسله مراتب نیازهای انسانی باشد.

وی افزود: چنانچه مهم‌ترین نیازهای انسان را عامل بقا، امنیت در شهر و احساس تعلق خاطر بدانیم‌، مبلمان شهری باید به این نیازهای انسانی پاسخ دهد؛ لذا لازم است عواملی که در رضایتمندی شهروندان و بهبود کیفیت محیط نقش دارد سنجیده شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: مبلمان شهری یکی از عناصر مهم شهرها محسوب می‌شود و شامل اثاثیه، تجهیزات یا مبلمان شهری، اصطلاحات رایج این تسهیلات و امکانات شهری است.

حسینی تصریح کرد: مبلمان شهری مجموعه عناصر ساختاری است که به ویژگی‌های فرهنگی شهرها وابسته است و نقش مهمی در شناخت شهر و افزایش رفاه اجتماعی ایفا می‌کند؛ بنابراین ساماندهی مبلمان شهری یکی از رهیافت‌های سازنده شهرسازی پایدار به شمار می‌آید که با هدف بهبود کیفیت محیط شهر و برآوردن نیازهای مختلف شهروندان انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: کیفیت محیط مفهومی چند بعدی است که با مفاهیمی همچون کیفیت زندگی، کیفیت مکان، ادراک و رضایت شهروندی و قابلیت زندگی اشتراکاتی دارد، به نحوی که در بسیاری موارد به عنوان معانی مشابه در نظر گرفته می‌شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: مفهوم کیفیت محیط شهری را باید در موضوع جست‌وجو کرد، عناصر کالبدی و فعالیت‌هایی که با وجود آن شهر شهریت می‌یابد از ارزش‌هایی است که به عناصر و محیط شهر کیفیت می‌بخشد.

حسینی با بیان اینکه رضایت‌مندی از معیارهای کلیدی سنجش میزان کیفیت محیط است، افزود: یک محیط با کیفیت بالا، احساس رفاه و رضایتمندی را به شهروندان منتقل می‌کند و زیست‌پذیری شهر را افزایش می‌دهد.

کد خبر 655839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.