لزوم بررسی عوامل زمینه‌ساز آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری لزوم بررسی عوامل زمینه‌ساز آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید یوسف‌پور امروز _چهارشنبه سی‌ام فروردین‌ماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در راستای آمادگی برای اطفای حریق در مناطق و آموزش جوامع برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، حفاظت محیط‌زیست شهرستان خانمیرزا جلسه آموزشی با موضوع اطفای حریق برای جوامع محلی برگزار شد.

وی افزود: این جلسه آموزشی با حضور کارشناسان آتش‌نشانی شهرستان خانمیرزا و جوامع محلی شهرستان‌های خانمیرزا و لردگان و سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار و نحوه کار با تجهیزات اطفای حریق و آموزش‌های لازم جهت مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ارائه شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: عوامل طبیعی مانند افزایش دمای هوا، خشکسالی و عوامل انسانی مانند بی‌توجهی گردشگران، چوپانان و کشاورزان، انجام تخلفات محیط‌زیستی، پخش زباله در طبیعت و آتش زدن زباله‌ها، زمینه‌ساز آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها است.

وی ادامه داد: آموزش و ایجاد حساسیت بین جوامع محلی، یکی از راهکارهای مؤثر برای پیشگیری از آتش‌سوزی در مناطق طبیعی و زمینه‌ساز همراهی مردم در حفاظت از محیط زیست است.

یوسف‌پور خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های صنعتی صورت گرفته و وارد شدن طیف وسیع مواد سوختی یا شیمیایی که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند، چالش‌های زیست محیطی مانند تخلیه به محیط پذیرنده شامل شبکه جمع‌آوری فاضلاب‌های صنعتی، بهداشتی، کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و به عبارتی منابع آب و خاک را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: حفاظت از محیط زیست و حمایت، اصلاح، مواظبت و مسئولیت در قبال آن از موضوعاتی است که رابطه نزدیک و تنگاتنگی با جامعه و سبک زندگی دارد؛ چراکه بر اساس آموزه‌های دینی، حیات و بقای بشر، بستگی به حفاظت از محیط زیست دارد و رعایت حقوق عناصر زیست محیطی و احترام به حق حیات همه موجودات، نباید تنها در برهه‌ای خاص از زمان مدنظر قرار گیرد، بلکه انسان باید خود را پیوسته در طول تاریخ و در برابر آیندگان مسئول بداند و متوجه این امر مهم باشد که هر نوع افراط یا تفریط در استفاده از منابع و هرگونه بی‌مهری نسبت به طبیعت، اثرات سویی در کل نظام طبیعت خواهد گذاشت.

کد خبر 655822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.