اعتبار ۱.۵ میلیارد دلاری برای تجهیزات پزشکی و داروها / کاهش کمبودهای دارویی به ۷۰ قلم

وزیر بهداشت با اشاره به اعتبار ۱.۵ میلیارد دلاری برای تجهیزات پزشکی و داروها از کاهش کمبودهای دارویی به ۷۰ قلم خبر داد.

به گزارش ایمنا، بهرام عین‌اللهی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، از قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه برخوردار است و در اجلاس ژنو و قاهره، تمام کشورها بر این امتیاز ایران تاکید داشتند.

وی با اشاره به نامه سازمان جهانی بهداشت و تبریک موفقیت جمهوری اسلامی ایران در ریشه‌کنی سرخک و سرخجه، افزود: این افتخار در حالی نصیب ما شد که بسیاری از کشورهای اروپایی با این بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ایران اسلامی در بسیاری از شاخص‌های سلامت پیشتاز است، تصریح کرد: نظام سلامت ما امروز به خود می‌بالد؛ چراکه از بزرگترین ظرفیت نیروی انسانی که اصلی‌ترین سرمایه محسوب می‌شود، برخوردار است.

وی با بیان اینکه به طور قطع یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی، ارتقای شاخص‌های حوزه سلامت بوده است، ادامه داد: امروز ما نه تنها بیماران خود را در داخل کشور درمان می‌کنیم، بلکه از کشورهای مجاور نیز برای درمان به ایران می‌آیند و گردشگری سلامت از مزیت‌های نظام سلامت ایران اسلامی محسوب می‌شود.

عین‌اللهی با بیان اینکه به اذعان همگان ایران اسلامی کشوری موفق در مهار کرونا بوده است، گفت: ایران تنها کشور در منطقه است که شش نوع واکسن کرونا مختلف تولید می‌کند و این افتخاری بزرگ محسوب می‌شود.

وی ادغام آموزش پزشکی در درمان را دستاوردی بزرگ برای نظام سلامت کشور دانست و اضافه کرد: بسیاری از کشورها این روش را تأیید و تحسین کردند؛ چراکه ادغام، جهشی بزرگ در کیفیت خدمات سلامت ایجاد کرده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با استفاده از فرصت و ظرفیت ادغام، به دنبال پاسخگویی به نیاز جامعه هستیم و هدف، بهبود، ارتقا و حفظ سلامت مردم و لازم است در تأمین این هدف با یکدیگر همکاری و هماهنگی مستمر داشته باشیم. در ایام تعطیلات نوروز، جامعه پزشکی فعالیت‌های شبانه روزی داشتند؛ به طوری که در این ایام حدود ۱۶ هزار عمل جراحی صورت گرفت.

وی اظهار کرد: با توافق انجام شده با سازمان برنامه و بودجه، یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی برای حوزه تجهیزات پزشکی و داروهای گران قیمت تصویب شده است و در سال جاری هیچ نگرانی در این حوزه نخواهیم داشت.

عین اللهی افزود: امروز ذخایر دارویی کشور به ۷۰ درصد و کمبودهای دارویی از ۴۰۰ به ۷۰ قلم رسیده است و تعداد شرکت‌های دانش بنیان نیز ۵۳ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به موضوع جوانی جمعیت، تصریح کرد: جمعیت کشور رو به سال‌خوردگی است و اگر تدابیر لازم اتخاذ نشود، پویایی جامعه از دست خواهد رفت و به منظور ممانعت از وقوع این اتفاق باید اقدامات مناسب انجام شود.

وزیر بهداشت با اشاره به نظام ارجاع، ادامه داد: اولین و مهم‌ترین موضوع نظام سلامت، تقویت شبکه‌های بهداشتی سراسر کشور است. در سال گذشته دو هزار خانه بهداشت به ظرفیت این شبکه افزوده شد و افزون بر آن، زیرساخت‌های شبکه بهداشت باید ارتقا یابد تا پزشکان عمومی در نظام ارجاع و در سطح یک فعال شوند.

وی تصریح کرد: در نظام ارجاع مشوق‌هایی برای بیماران و پزشکان خواهیم داشت. در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، نظام ارجاع تکمیل شده است و در سراسر کشور با اولویت مناطق محروم با توجه به توان و امکانات هر استان انجام خواهد شد.

عین اللهی با اشاره به پدیده شوم اخذ زیر میزی، اضافه کرد: نظام پزشکی به برخورد با این پدیده کمک کنند و لازم است که نظارت‌ها در این زمینه افزایش یابد؛ همچنین حقوق بیمار باید رعایت، کرامت او حفظ و در مراکز درمانی به بیمار احترام گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای شروع دولت، اجرای نسخه الکترونیک ۱۰ درصد بود که امروز به بیش از ۹۰ درصد رسیده است و تکمیل پرونده الکترونیک در مراحل پایانی قرار دارد.

کد خبر 655814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.