تاثیر ترانه‌های سیار در اعتلای وضعیت تصنیف‌سرایی کشور

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری تاکید دارد که از میان کتاب‌های شعر، وضعیت چاپ و نشر ترانه و تصنیف وضعیت بغرنج‌تری دارد که نتیجه ضعف‌های بنیادین در این حوزه است.

به گزارش ایمنا، میلاد عرفان‌پور با اشاره به اینکه حوزه ترانه در کشورمان فرازونشیب‌های بسیاری را پس از انقلاب اسلامی پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: متأسفانه اقدامات کافی برای ظهور ترانه‌سرایان موفق انجام نشده و جو غالب در این حوزه، بازارگرا بوده است. به عبارت دیگر، پسند بازار و سلایق نازل مورد توجه قرار گرفته و اقدام‌های کافی برای اعتلای حوزه مهم و حساس ترانه انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه ترانه نباید به حداقل‌ها راضی بود، افزود: مرکز موسیقی حوزه هنری برای برطرف کردن مشکلات و آسیب‌های ترانه‌سرایی، تربیت شاعران را اساس قرار داده چراکه تاکید دارد ترانه‌سرا شاعری است که فن تصنیف‌سرایی را نیز آموخته باشد.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به راه‌اندازی باشگاه تصنیف و ترانه در مرکز موسیقی حوزه هنری تصریح کرد: این مرکز از دو سال پیش با شناسایی استعدادها باشگاه تصنیف و ترانه را راه‌اندازی کرده که روند فعالیت‌های باشگاه بر اساس آموزش ضمن تولید اثر است و اعضا متناسب با فراخوان‌های منتشر شده ما به ارائه طرح‌های خود می‌پردازند. در ادامه طرح‌های برگزیده مورد حمایت ما قرار می‌گیرد و تمام مراحل کار باشگاه از ارائه طرح تا تولید نهایی اثر زیر نظر کارشناسان ما ضمن آموزش‌های لازم و مداوم انجام می‌شود. اعضای باشگاه زیر نظر کارشناسان به صورت مداوم ارزیابی کیفی می‌شوند تا افراد برتر شناسایی و در تولیدات مهم مورد استفاده قرار گیرند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با اقدامات آموزشی و برنامه‌های متنوع، چشم‌انداز حوزه ترانه نویدبخش شده است، گفت: هدف اصلی ما فاصله گرفتن از نگاه بازاری و کالاگونه به سوی دیدگاه فرهنگی و هنری است و امیدواریم به جایی برسیم که ترانه‌های محبوب دارای متن و محتوای باارزش باشند.

عرفان‌پور با اذعان بر بغرنج‌بودن وضعیت کتاب‌های حوزه تصنیف و ترانه افزود: هر سال دست‌کم حدود ۱۰۰ عنوان کتاب شعر منتشر می‌شود که از این تعداد تنها یک یا دو عنوان ترانه و تصنیف است. امیدواریم با برطرف‌شدن آسیب‌های موجود در تصنیف و ترانه شاهد رشد کمی و کیفی کتاب‌های این حوزه باشیم.

ترانه‌های سیار برجسته‌تر از هم‌نسلانش است

وی با اشاره به معرفی مهدی سیار، از ترانه‌سرایان و شاعران کشورمان به عنوان چهره برگزیده هنر انقلاب اسلامی تصریح کرد: ترانه و شعر سیار از بعد زیبایی‌شناسی و محتوا برجسته‌تر از سایر هم‌نسلانش است.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری ۱۵ سال سابقه فعالیت در این حوزه دارد و دارای نبوغی خاص در ترانه‌سرایی است. سیار که دبیری علمی باشگاه ترانه و تصنیف حوزه هنری را نیز برعهده دارد توانسته در آموزش جوانان مستعد این حوزه نیز نقش مهمی داشته باشد.

وی افزود: سیار در دو دهه اخیر توانسته با خلق آثار جریان‌ساز و با محتوای غنی در ارتقای سطح ترانه‌سرایی و تصنیف مؤثر باشد.

کد خبر 655752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.