امنیت روانی مردم از مصادیق حقوق عامه است

امنیت روانی مردم از مصادیق حقوق عامه، صدور سند تپه تاریخی هگمتانه، شناسایی ۹۰ بستر فسادزا در قوه قضائیه و گزارش ستاد حقوق بشر از اقدامات حمایتی برای زندانیان و خانواده‌های آنها را در بسته خبری حقوقی و قضائی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از انتشار حکم دادگاه سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، یکی از اعضای خانواده جان‌باختگان این سانحه و همچنین یکی از وکلای این خانواده‌ها اعلام کردند حکم دادگاه هنوز به آن‌ها ابلاغ نشده است.

پیگیری‌ها از سازمان قضائی نیروهای مسلح موید آن است که حکم دادگاه هواپیمای اوکراینی از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک به تمام اصحاب پرونده ابلاغ شده است.

امنیت روانی مردم از مصادیق حقوق عامه است

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه گفت: مسئولان مربوطه در قضیه قیمت خودرو تلاش کنند اشکالات کار برطرف شود و هر جا اشکالی به قوه قضائیه نیز وارد است، اعلام کنند تا برطرف کنیم.

وی با تبیین و تشریح الزامات تحقق شعار سال (مهار تورم و رشد تولید)، افزود: مهار تورم و رشد تولید، دو مقوله‌ای است که درهم‌تنیدگی دارند و برای تحقق آن‌ها باید با برنامه، عمل شود؛ در همین راستا رئیس‌جمهور تاکنون دو بار به بخش‌های مربوطه در دولت دستور تهیه و اعلام برنامه برای تحقق شعار سال را داده است.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: بر همین اساس در قوه قضائیه نیز باید مترصد باشیم تا به محض اعلام برنامه‌های دولت برای مهار تورم و رشد تولید، همکاری‌های مقتضی را انجام دهیم و سوای آن نیز در انجام اقداماتی که در حوزه تحقق شعار سال، مستقیم به وظایف ما در قوه قضائیه مرتبط می‌شود، کوشا باشیم.

وی به همه بخش‌ها و مراجع قضائی دستور داد تا مقوله احیای حقوق عامه را همچون سال‌های گذشته پیگیری کنند و حتی تلاش‌های بیشتر و متمرکزتری را در راستای تحقق کامل این مقوله به کار ببندند. احیای حقوق عامه، امری مقطعی نیست بلکه به طور مستمر باید پیگیری شود.

گزارش ستاد حقوق بشر از اقدامات حمایتی برای زندانیان و خانواده‌های آنها

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گزارش اهم اقدامات انجام شده در حمایت از زندانیان و خانواده‌های آن‌ها در سال ۱۴۰۰ و ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد.

در این گزارش که به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده، آمده است: انجمن حمایت از زندانیان، مؤسسه خیریه و عام‌المنفعه است که از سال ۱۳۲۰ با هدف کمک به زندانیان و خانواده‌های آنان، نوپروری و اصلاح زندانیان و همکاری با زندان‌ها و مراکز مراقبت پس از خروج زندانیان تشکیل شد و فعالیت می‌کند. این انجمن در همه استان‌های کشور به طور داوطلبانه تشکیل شده است. بخشی از درآمد انجمن‌ها از کمک‌های مردمی، نهادها، سازمان‌ها و بخشی نیز از طریق فعالیت‌های اقتصادی تأمین می‌شود.

بر اساس اساسنامه این انجمن، کمک به خانواده زندانیان، بازسازی شخصیت و اصلاح و ارشاد زندانیان، کمک به آموزش حرفه‌ای به زندانیان، کمک به اشتغال زندانیان پس از آزادی با تهیه فرصت‌های شغلی یا کمک مالی، ارائه مساعدت در بهبود وضع بهداشت و درمان، ترغیب و تشویق فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، حرفه‌ای و آموزشی زندان‌ها، استفاده از خدمات پزشکان، مددکاران، مهندسان، آموزگاران و صاحبان تخصص و حرفه و فن برای بهبود وضع زندانیان، جلب کمک اشخاص و مؤسسات حقوقی و حقیقی و دولت و همکاری با مؤسسات علمی و تحقیقی که در زمینه زندان‌ها و بزه‌کاری و مسائل مربوط به آن فعالیت و تحقیق می‌کنند و استفاده از نتایج کار و پیشنهادات این مؤسسات، اهم اهداف و وظایف انجمن حمایت از زندانیان است.

صدور سند تپه تاریخی هگمتانه

مالکیت تپه تاریخی هگمتانه به مساحت ۳۷ هکتار بر اساس دستور حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سوی شورای اداری ثبت اسناد و املاک استان همدان صادر شد تا مالکیت این اثر تاریخی با حفظ کاربری میراث فرهنگی تثبیت و از هرگونه تجاوز به این اراضی جلوگیری شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست منطقه‌ای ادارات کل ثبت اسناد و املاک استان‌های همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام و کردستان با اشاره به اهمیت دستیابی به تصویری کلی در تطبیق و مستندسازی اراضی کشاورزی، فعالیت هیئت‌های قانون تعیین تکلیف و قانون ساماندهی و لزوم همراهی جدی قضات و دبیران هیئت‌ها با اهداف کلان نظام و دستگاه قضائی برای تثبیت کامل مالکیت‌ها تاکید کرد.

قوه قضائیه ایمن‌سازی تونل زیرزمینی مسیر حرکت قطارهای تهران-تبریز را پیگیری می‌کند

علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری تهران با اشاره به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر اینکه تونل زیرزمینی مسیر قطارهای تهران-تبریز بدون استانداردهای لازم است، اظهار کرد: قوه قضائیه به‌منظور جلوگیری از تضییع حقوق عامه پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: در این خصوص، با اعلام مراتب به سازمان آتش‌نشانی تهران و دریافت گزارش‌های این سازمان، از مدیران شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان امداد و نجات، شهرداری و شرکت‌های سازنده دعوت شد و تصمیماتی به‌منظور ایمن‌سازی این تونل گرفته شد و برای اصلاح وضعیت و ارتقای ایمنی در این محدوده، برای هریک از دستگاه‌های مسئول مهلت زمانی تعیین شد و روند انجام اقدامات و تکالیف مربوطه در حال پیگیری است.

القاصی مهر از دیگر مسائل و موضوعات مهم مرتبط با وضعیت خطوط راه آهن در سطح شهرستان‌های استان تهران که منجر به تضییع حقوق عامه می‌شود را برخورد قطارها با عابران و خودروهای عبوری دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته برخورد قطار با عابران یا خودروهای عبوری منجر به خسارت‌های جانی و مالی به شهروندان می‌شد؛ بنابراین پیگیری این موضوع نیز در دستور کار دستگاه قضا قرار گرفت.

شناسایی ۹۰ بستر فسادزا در قوه قضائیه

حسین اعظمی، قائم مقام معاونت راهبردی قوه قضائیه با اشاره به اهمیت شناسایی بسترهای فسادزا در قوه قضائیه و ارائه راهکار در این زمینه، اظهار کرد: در قرارگاه پیگیری تدابیر و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه مطالعه اولیه‌ای را انجام داد و حدود ۹۰ بستر فسادزا را شناسایی کرد.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی بسترهای فسادزا در قوه قضائیه و ارائه راهکار در این زمینه که از فرمایشات مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در فرامین هشت‌گانه ایشان بوده است، افزود: فساد علل مختلفی دارد که بخشی از آن خارج از حیطه دستگاه قضا است، اما برخی عوامل نیز به علت ایجاد رویه‌های موجود در قوه قضائیه به وجود آمده است که باید بررسی شده و راهکار مناسبی برای رفع آن گرفته شود.

قائم مقام معاونت راهبردی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در قرارگاه پیگیری تدابیر و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه مطالعه اولیه‌ای را انجام داد و حدود ۹۰ بستر فسادزا را شناسایی کرد.

با مهربانی و روی خوش دختران کم حجاب را به رعایت حجاب دعوت کنیم

حجت الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر اینکه آموزش رعایت هنجارهای اجتماعی در مدارس جدی گرفته شود، گفت: باید با مهربانی و روی خوش دختران کم حجاب را به رعایت حجاب دعوت کنیم.

وی با اشاره به نهاد مردمی بسیج و فعالیت‌های بسیجیان در دوران پس از انقلاب، ادامه داد: ظرفیت بسیج باید به درستی برای مردم تبیین شود.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: دستاوردها و خدمات این نهاد مقدس که بیش از ۴۰ سال به صورت مستمر و پایدار و در راستای رفاه مردم و خدمت به آن‌ها در حال انجام است، باید برای همگان تبیین شود.

وی ادامه داد: چرا بسیج و بسیجی را در این امر خلاصه کنید که باید در پایگاه لباس نظامی بپوشند و انجام وظیفه کنند؟ این کار یک امر بسیار خوب و مقدسی است اما بسیجی صدها وظیفه بر عهده دارد.

حجت الاسلام مصدق گفت: در طول ۴۴ سال گذشته بسیج و بسیجی اثبات کرد که در تمام حوادثی که در مرز و بوم اتفاق افتاده است؛ از جمله سیل، زلزله، کرونا و حفاظت از ارزش‌ها در خط مقدم بوده و به مردم خدمت کرده است.

کد خبر 655688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.