علت ورم انگشتان دست و پا + درمان و کاهش تورم

ورم انگشت های دست و پا علل مختلفی دارد و معمولا به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد.

به گزارش ایمنا، تورم در قسمت‌های مختلف بدن به دلایل مختلفی به وجود می‌آید و می‌تواند برای افراد نگرانی‌های زیادی را به وجود آورد. بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان به پزشک مراجعه کرد.

چرا انگشتان دست و پا ورم می‌کنند؟

ورم انگشتان می‌تواند توسط علت‌ها و عوامل مختلفی به وجود آید. این موضوع می‌تواند بسیار مهم باشد چراکه یک علامت هشدار دهنده به حساب می‌آید. بنابراین آگاهی از این عوامل برای همگان لازم است.

علل و دلایل ورم انگشتان دست و پا

ورزش و گرما، صدمه، عفونت، نقرس، برخی از داروها، سندرم تونل کارپال، بیماری کلیوی، انگشت ماشه‌ای و … از علت‌های ورم انگشتان است.

علت ورم انگشتان دست و پا + درمان و کاهش تورم

ورزش و گرما

در انجام تمرینات ورزشی، قلب، ریه‌ها و ماهیچه‌ها برای سوخت رسانی به سلول‌های بدن به اکسیژن نیاز دارند. به همین دلیل بیشتر خون به این قسمت‌ها وارد می‌شود و خون رسانی به دست‌ها کمتر است. همین موضوع می‌تواند منجر به واکنش انگشتان دست شود و در نتیجه باعث تورم آنها شود.

صدمه

برخی مواقع ممکن است که دست شما رباط پاره کرده باشد و یا به اصطلاح انگشت شما رگ به رگ شود. گاهی در رفتگی و شکستگی استخوان هم می‌تواند از دیگر علل ورم انگشتان به حساب آید.

عفونت

عفونت تبخال می‌تواند موجب شود که تاول‌های کوچک و متورم را روی انگشتان ایجاد کند. علاوه بر این وجود عفونت در پایه ناخن و در نوک انگشتان می‌تواند موجب گسترش در قسمت‌های دیگر بدن شود.

نقرس

بیماری نقرس درد و تورم شدید را معمولاً در شست پا ایجاد می‌کند. زمانی که اسیداوریک خون شما به جهت مصرف زیاد گوشت و غذاهای دریایی زیاد می‌شود، می‌تواند این بیماری را ایجاد کند.

داروها

مصرف برخی از داروها می‌تواند تورم انگشتان را در پی داشته باشد که نگران کننده نیست و می‌توانید در این مورد با پزشک صحبت کنید؛ برخی از این داروها عبارتند از:

  • قرص‌های مسکن بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن
  • استروئیدها
  • داروهای خاص برای افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا
  • داروهای اعصاب مانند گاباپنتین و پره گابالین
  • درمان‌های هورمونی با استروژن یا تستوسترون

سندرم تونل کارپال

این نوع سندرم در اثر فشار وارد شدن بر عصب میانی به وجود می‌آید و افراد ممکن است که در انگشتان خود احساس درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی داشته باشند؛ این بیماری قابلیت درمان دارد.

انگشت ماشه‌ای

زمانی که یکی از انگشتان شما به صورت خمیده قرار بگیرد، این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که در اطراف تاندون، تورم وجود دارد. این بیماری ممکن است به خودی خود بهتر شود.

بیماری کلیوی

اگر دفع مواد زائد بدن توسط کلیه‌ها به خوبی انجام نگیرد، انگشتان شروع به پف کردن می‌کنند؛ در این صورت بهتر است این مشکل را جدی بگیرید تا از بدتر شدن بیماری جلوگیری کنید.

بارداری

خانم‌های باردار اغلب تورم در انگشتان خود را شاهد هستند اما تورم ناگهانی می‌تواند موجب نگرانی آنها شود چراکه نشانه فشارخون بالا است.

آلرژی

متورم شدن انگشتان می‌شود به دلیل یک واکنش آلرژیک به وجود آید؛ حساسیت به صابون، عطر، مواد آرایشی و مواد شوینده می‌تواند منجر به ایجاد تورم شود. در صورت بروز حساسیت هرچه سریع‌تر خود را به بیمارستان برسانید تا درمان صورت گیرد.

نگهداری مایعات

زمانی که مایعات بدن در بافت‌ها و مفاصل جمع شود، می‌تواند منجر به بروز تورم شود. علاوه بر این خوردن غذاهای نمکی را نیز می‌توان یکی دیگر از دلایل ایجاد تورم به حساب آورد.

لنف ادم

زمانی که مایع در سیستم لنفاوی بدن به خوبی تخلیه نشود، می‌تواند تورم را در انگشتان دست ایجاد کند. این مورد به ویژه در افراد مبتلا به سرطان سینه بیشتر دیده می‌شود. این امر جریان لنف را مختل می‌کند.

علت ورم انگشتان دست و پا + درمان و کاهش تورم

آیا کم آبی باعث تورم انگشتان می‌شود؟

معمولاً کم آبی موجب تورم انگشتان نمی‌شود اما خوردن مقدار زیاد آب می‌تواند باعث کم شدن غیرمعمول سطح سدیم شود.

چگونه ورم انگشتان دست را درمان می‌کنید؟

اگر انگشت شما ورم کرده، بهتر است در ابتدای کار علت تورم را پیدا کنید و هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید. در مرحله دوم به ناحیه آسیب دیده استراحت دهید و روی آن را یخ قرار دهید. سپس ناحیه را با بانداژ فشرده ببندید. استفاده از یخ تأثیر زیادی در کاهش تورم دارد. در صورتی که مفصل شما آسیب دیده است، می‌توانید با استفاده از آتل دست خود را ببندید تا ناحیه مورد نظر شما بی حرکت بماند و سپس به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 655653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.