قیمت گوشت کاهش می‌یابد

رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به تولید و توزیع گسترده دام در سطح کشور، گفت: نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای جذب دام تولیدی در کشور هستیم.

منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه عرضه گوشت به صورت گسترده انجام شده، بازار از ثبات نسبی برخوردار است. براساس پیش‌بینی‌ها عرضه دام در ماه اخیر گسترده شد و در ادامه نیز بیش از این خواهد بود.

وی افزود: امسال نسبت به سال‌های گذشته زایش دام وضعیت مناسب‌تری داشته است، همچنین به دلیل بارش‌های خوب در زمستان و بهار، مراتع حاصلخیزتر است و دامداران در بخش دام سبک بهترین استفاده را از این مراتع داشته‌اند.

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: همواره نیمه اول سال با عرضه زیاد، کاهش مصرف و مازاد دام طی می‌شده و در نیمه دوم سال با افزایش مصرف مواجه می‌شدیم، همچنین در زمستان جابه‌جایی دام به دلیل بارش برف و باران سخت‌تر می‌شد.

پوریان اضافه کرد: حجم دامی که روزانه عرضه می‌شود، بسیار زیاد است و همین موضوع سبب شده که قیمت انواع دام کاهش یابد که طبیعتاً باید بر قیمت لاشه دام هم مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت بازار تهران و بازارهای شهرستان‌ها در کشور با یکدیگر متفاوت است، افزود: در شهرستان‌ها قیمت گوشت گوسفندی اکنون در محدوده ۳۴۰ تا ۳۵۰ هزار تومان بوده اما در تهران قیمت‌ها بیش از این است، درحالی‌که اخیراً واردات گوشت انجام شده و عملاً بیشتر گوشت‌های وارداتی در تهران توزیع می‌شود.

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: بخش زیادی از گوشت‌های منجمد هنوز جذب بازار نشده و میزان دام موجود که اکنون به صورت روزانه عرضه می‌شود نسبت به تقاضای بازار بیشتر است، از طرفی بخشی از نیاز گوشت کشور از طریق واردات و گوشت‌های منجمد تأمین می‌شود.

پوریان اضافه کرد: این موضوعات منجربه شروع روند کاهشی قیمت گوشت شده است تا قیمت به ثبات برسد.

وی گفت: در شرایط فعلی یکی از نگرانی‌های دامداران این است که با توجه به میزان زیاد تولید دام، باید زمینه جذب در بازار فراهم شود؛ وزارت جهاد کشاورزی باید از طریق خرید تضمینی و ذخیره‌سازی گوشت، بازار دام تولید شده ایجاد و مجوز صادرات آن را هم صادر کند.

رئیس شورای تأمین دام کشور خاطرنشان کرد: دام نباید روی دست دامدار بماند زیرا در آینده و با اتمام مراتع، امکان نگهداری دام مشکل است، بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای جذب دام تولیدی در کشور هستیم.

کد خبر 655620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.