نقش مبلمان شهری در ارتقای کیفیت محیط

یک کارشناس شهرسازی گفت: لازم است نقش طراحی و مکان‌یابی مناسب مبلمان شهری در یکپارچگی فضاها و اهداف سه‌گانه زیباسازی، هویت‌بخشی و خواناسازی محیط بررسی شود.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: استفاده از مبلمان شهری برای مجهز کردن فضاهای سبز و باز شهر از ابتدایی‌ترین روش‌ها برای ایجاد حس آرامش و راحتی شهروندان در پارک‌ها است، با این وجود فرسودگی عناصر مبلمان شهری نیاز شهروندان به ویژه کودکان امروزی را رفع نمی‌کند.

وی افزود: رنگ از عناصر تأثیرگذار بر کیفیت بصری فضاهای شهری بوده و کاربرد صحیح آن‌ها در محیط‌های شهری بر خوانایی و وضوح شهر اثرگذار است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: لازم است نقش طراحی و مکان‌یابی مناسب مبلمان شهری در یکپارچگی فضاهای شهری و اهداف سه‌گانه زیباسازی، هویت‌بخشی و خواناسازی محیط بررسی شود، چراکه به‌کارگیری مبلمان شهری مناسب و استاندارد از عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت محیط شهری است.

حسینی اضافه کرد: تقسیم‌بندی مبلمان شهری در چهار گروه اصلی مبلمان خیابانی، مبلمان پارکی، مبلمان ترافیکی و سازه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی قابل بررسی است.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، نقاط ضعف در برنامه‌ریزی جانمایی ناصحیح عناصر مختلف مبلمان شهری، تراکم بیش از حد انواع مبلمان، آشفتگی محیطی ناشی از پراکنش نامتعادل عناصر را در پی دارد و بررسی تطبیقی استانداردهای رایج مبلمان شهری با وضع موجود ضرورت دارد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه در طراحی مبلمان شهری تطابق میان فرم و عملکرد حائز اهمیت است، ادامه داد: نحوه طراحی المان‌ها و مبلمان شهری نقش مؤثری در ارتقای هویت شهری و تقویت حس تعلق مکانی شهروندان دارد؛ لذا باید به نحوی طراحی شود که با وقایع و اتفاقات مکان سازگاری داشته باشد.

کد خبر 655534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.