علائم به شناخت بهتر مناطق شهر کمک می‌کند

یک کارشناس شهرسازی گفت: هریک از علائم، پرچم‌ها و تابلوهای اطلاعاتی پیامی را منتقل می‌کند، این علائم و نشانه‌ها باید قبل از خوانا بودن متناسب با کاربرد مکان‌های شهری باشد و به شناخت بهتر محله‌ها و مناطق شهر منجر شود.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر مترمربع از منظر شهر به اسامی منازل، آگهی دیواری، علائم جاده‌ای، تابلوهای دیواری، علائم خطوط اتوبوسرانی یا نام جاده‌های خود را دارد.

وی افزود: پلاکاردها و پرچم‌ها نوعی تحرک، رنگ و فضای پرنشاط را به منظر خیابان می‌بخشد و به هویت ساختمان‌ها یا مکان‌های مهم کمک می‌کند و می‌توان از آن‌ها برای اطلاع‌رسانی استفاده کرد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: بیشترین مقررات عبور و مرور شامل آرام‌سازی ترافیک و کاهش سرعت در محله‌های شهری به لحاظ وجود منازل مسکونی، مدارس، محل بازی کودکان و سایر تسهیلات مربوط به زندگی شهروندان به منظور افزایش ایمنی عابران پیاده اعمال می‌شود.

علی‌اصغری با بیان اینکه هر علامت یا آرم می‌تواند به شناخت مناطق مختلف شهر کمک کند، ادامه داد: این علائم را می‌توان به همراه علائم اصلی شامل سنگفرش‌ها، پرچم‌ها و تابلوهای اطلاعاتی به کار برد که پیامی را منتقل می‌کند، این علائم و نشانه‌ها باید قبل از خوانا بودن متناسب با کاربرد مکان‌های شهری باشد.

وی با بیان اینکه در انتخاب و ارائه علائم جدید همانند بیشتر علائمی که در سطح بین‌المللی شناخته شده است باید دقت کرد، تصریح کرد: نشان دادن جهت مسیر در جاده‌ها، شناسایی ساختمان‌ها، میدان‌ها و پارک‌ها، کنترل ترافیک، جاده‌ها و علائم پارکینگ‌ها، دادن اطلاعات تاریخی، محلی و رویدادها از کاربرد علائم است.

این کارشناس شهرسازی گفت: بخشی از محیط شهری را تابلوهای شهری تشکیل می‌دهد که جزئی از محیط شهری است، به طور کلی سرعت‌گیرها جزئی از مبلمان شهری است که محیط شهری را شکل می‌دهد.

علی‌اصغری تاکید کرد: گونه‌های مختلف از تابلوها از جمله علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوهای مربوط به نامگذاری یا شماره‌گذاری اماکن، میدان‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی نصب می‌شود که نمادهای شهری و انتقال دهنده اطلاعات است.

وی گفت: نشانه‌ها می‌تواند برای اهداف مختلفی استفاده شود، به عنوان مثال تابلوهای هدایتی به شهروندان کمک می‌کند تا در مسیر خود قرار بگیرند و در مکان‌هایی مانند پارک‌های بزرگ احساس امنیت کنند، در مکان‌هایی که امکان انجام فعالیت‌های مختلف وجود دارد.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: چنانچه تابلوها در سطح شهرها وجود داشته باشد، شهروندان و بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند نیازهای مختلف خود را برآورده و یک محیط اجتماعی آسوده ایجاد کنند.

وی افزود: تابلوهای شهری را می‌توان یکی از اجزای ضروری شهر دانست و از آن به منظور ایجاد کیفیت‌های فضایی و ابزاری برای ارائه خدمات به شهروندان کمک گرفت، لازم است در این راستا موقعیت اجتماعی و فرهنگی استفاده‌کنندگان نیز در نظر گرفته شود.

کد خبر 655497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.