حضور شهروندان در فضاهای شهری با امنیت آن رابطه مستقیم دارد

یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی گفت: کیفیت مناسب محله‌های شهری امکان وقوع آشفتگی و نابسامانی‌های مکانی را به حداقل می‌رساند و با حضور شهروندان و نظارت اجتماعی آن‌ها به سرزندگی و ارتقای امنیت کمک قابل توجهی می‌کند.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محله‌های بزرگ متشکل از اختلاط کاربری‌های گوناگون با مرکز یا کریدور تجاری قابل تشخیصی هستند که این مناطق، کالاها و خدمات لازم برای تأمین نیازهای روزمره ساکنان را فراهم می‌کند و به منزله مکان‌های مهم گردهمایی اجتماع به شمار می‌آیند.

وی افزود: گره‌های محله به منزله مکان‌های فراغت و حمل‌ونقل به شمار می‌آید که می‌تواند از لحاظ اندازه متفاوت باشند؛ بهترین گره‌های محله مشتمل بر مواردی همچون ترکیب کاربری‌ها، تراکم مسکونی و یکپارچه بالاتر، قلمرو عمومی عابران پیاده‌مدار و قرارگیری در فاصله کوتاه نسبت به محیط‌های مسکونی، هستند.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: کیفیت مناسب محله‌های شهری از جمله عوامل تأثیرگذار بر افزایش کیفیت زندگی، احساس امنیت، ارتقای آرامش و کیفیت زندگی عینی و ذهنی ساکنان است زیرا این امر موجب کاهش ناامنی، نابسامانی، بزهکاری و جرایم شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه کیفیت مناسب محله‌های شهری بدان معنا است که محله‌هایی که کیفیت محیطی مناسب و چیدمان آراسته و سازمان یافته‌ای دارد، اضافه کرد: این موضوع امکان وقوع آشفتگی و نابسامانی‌های مکانی را به حداقل می‌رساند و با حضور شهروندان و نظارت اجتماعی آنها به سرزندگی و ارتقای امنیت کمک قابل توجهی می‌کند.

پرهیز تصریح کرد: طراحی شهری و نحوه استقرار کاربری‌های مختلف شهری، ابزارهای تقویت تعاملات اجتماعی و حضور فعالانه آن‌ها در فضای شهری موجب کاهش فرصت‌های مجرمانه و بزهکارانه می‌شود، بر همین اساس مؤلفه‌های کیفیت محیطی در دیدگاه‌های صاحب‌نظران جایگاه خاصی دارد.

کد خبر 655495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.