خارج کردن سم مار از محل گزش بحثی تخصصی و حساس است

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه لازم است فرد مارگزیده را به سرعت به مرکز درمانی منتقل کنیم، گفت: خارج کردن سم از محل گزش بحث تخصصی و حساس بوده که باید توسط متخصص انجام شود.

سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات لازم هنگام مارگزیدگی یا مقابله با مار در مناطق کوهستانی، اظهار کرد: ممکن است مار در طبیعت، منزل یا خودرو مشاهده شود که نحوه مقابله با آن در هریک از این مکان‌ها شرایط خاصی دارد.

وی افزود: زمانی که مار در طبیعت مشاهده می‌شود، ابتدا فرد باید آرامش خود را حفظ کرده، زیرا بهتر می‌تواند تصمیم‌گیری کند، همچنین نباید واکنش ناگهانی از خود نشان دهد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: زمانی که با مار روبه‌رو شدیم باید از موقعیت دور شده و سعی نکنیم مار را گرفته و به آن صدمه بزنیم و در هر موقعیتی که هستیم باید از آن فاصله بگیریم.

وی تصریح کرد: زمانی که مار در خانه مشاهده شد، لازم است فاصله ایمنی با مار حفظ شود و مار را تحت نظر بگیریم، زیرا ممکن است مار در مکانی مخفی شود و نتوان آن را پیدا کرد، از این رو باید مار را تحت نظر گرفت تا زمانی که نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند بتوانند آن را زنده‌گیری و به محیط زیست تحویل دهند.

کاوه‌آهنگران خاطرنشان کرد: اگر مارگزیدگی رخ داد پس از حفظ آرامش باید دید مار همچنان در موقعیت است یا خیر، زمانی که شخصی آسیب دیده و دچار مارگزیدگی شده است نباید حرکت کند و اگر مار در موقعیت نبود یا نمی‌دانستیم کجا مخفی شده است به اجبار باید محل را ترک کرد

وی با بیان اینکه در صورتی که مار مخفی نشده باشد با یک فاصله ایمن از مار، شخص آسیب دیده دراز کشیده و وی را به آرامش دعوت کنیم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: عضوی که مار گزیده شده است را نباید تکان داد، زیرا ممکن است گردش خون افزایش یافته و سم زودتر در بدن پخش شود، از این رو قسمتی که مارگزیده شده را با پارچه یا طناب به صورت محکم بسته شود تا خون جریان پیدا نکند.

وی با بیان اینکه لازم است به سرعت فرد آسیب‌دیده را به مرکز درمانی منتقل کنیم، اضافه کرد: خارج کردن سم از محل گزش بحث تخصصی و حساس بوده که باید توسط متخصص انجام شود.

کاوه آهنگران در پاسخ به این سوال که برخی از افراد سم را به صورت مکیدن خارج می‌کنند، آیا این اقدام اصولی است؟ تصریح کرد: در صورتی که دوره دیده و آموزش دیده باشند مشکلی نیست زیرا این موضوع تخصصی و حساس است، اما باید این کار توسط متخصص انجام شود.

کد خبر 655469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.