تولید مسکن چگونه جهش می‌یابد؟

یک کارشناس مسکن گفت: لازم است این موضوع توسط دولت مدیریت شود که نقدینگی برای خرید وارد بخش مسکن نشود و بیشتر برای تولید باشد.

حسن محتشم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با راهکارهای جهش تولید مسکن، اظهار کرد: تعامل با بخش خصوصی بهترین راهکار برای افزایش تولید مسکن است، باید مجموعه‌های حرفه‌ای ساز صنعت و ساختمان توسط دولت دعوت شوند و با یکدیگر به تعامل و همکاری مشترک برسند و بتوانند در تمام استان‌ها از نیروهای متراکم آماده به‌کار استفاده کنند تا تولید مسکن به‌طورجدی راه بیفتد.

وی افزود: مدیریت دولت در زمینه مسکن در یک‌ونیم سال گذشته به‌تنهایی نتوانسته است به وعده‌های خود عمل کند و برای ادامه مسیر باید تعامل کافی با بخش خصوصی داشته باشد و به توافق‌های کارشناسی‌شده برسند. در این صورت در صنعت ساختمان و تولید مسکن اتفاقات خوبی می‌افتد که اشتغال هم به‌همراه خواهد داشت.

این کارشناس مسکن با اشاره به افزایش قیمت مسکن و در پی آن افزایش قیمت اجاره برای مستأجران گفت: قیمت اجاره ضریبی از قیمت مسکن است، زمانی که تورم در کشور افزایش می‌باید و قیمت‌های عمومی بالا می‌رود در زمینه مسکن نیز قیمت مصالح، کالاهای ساختمانی و دستمزد نیروی انسانی بالا می‌رود و منجر به افزایش قیمت آن می‌شود. بنابراین ضریب بالا می‌رود و در نهایت مستأجر باید بهای بیشتری بپردازد.

تقاضای کاذب، عامل افزایش قیمت مسکن

محتشم تصریح می‌کند: دو اتفاق در افزایش قیمت‌ها مؤثر است، مورد اول قیمت ساخت که ناشی از تورم در اقتصاد کشور است و مورد دوم تقاضا است، در تقاضای مؤثر مردم قدرت خرید واقعی ندارند و نمی‌توانند وارد بازار شوند اما در تقاضای سرمایه‌ای زمانی که دولت نتواند این سرمایه را به سمت تولید هدایت کند، به سمت خرید هدایت می‌شود.

وی افزود: این نقدینگی موجب ایجاد تقاضای کاذب می‌شود و تورم را به همراه دارد. پس این موضوع هم علاوه بر افزایش قیمت‌های ناشی از تورم، به افزایش قیمت دامن می‌زند. تا زمانی که ارزش پول ملی را حفظ نشود با مسئله تقاضای کاذب مواجه هستیم، پول‌ها یا به سمت بورس می‌روند یا در بخش ارز و خودرو و طلا سرمایه‌گذاری می‌شوند یا به سمت مسکن می‌آیند و در هر کدام وقتی تقاضای کاذب اتفاق می‌افتدو در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

این کارشناس مسکن ادامه داد: بنابراین لازم است این موضوع توسط دولت مدیریت شود که نقدینگی برای خرید وارد بخش مسکن نشود و بیشتر برای تولید باشد.

کد خبر 655372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.