مدیریت انرژی از پنجره کاربردی‌سازی تجربه‌ها

اگر بخواهیم پیرامون مصرف انرژی الگوی مناسبی برای بهبود شرایط کشورهای در حال توسعه ارائه دهیم که ایران نیز جزو آن‌ها به‌شمار می‌رود، باید از برنامه‌هایی استفاده کنیم که در گذشته مورد آزمون و خطا قرار گرفته‌ است و با توجه به این مسئله می‌توانیم از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انرژی یکی از مسائل بسیار حائز اهمیت در اقتصاد و صنعت تمام کشورهای فعال است. یکی از دلایلی که باعث شده برخی از کشورها به شدت توسعه پیدا کنند، مدیریت مصرف انرژی و استفاده صحیح از منابع است.

در حال حاضر مهم‌ترین هدف کشورهای توسعه‌یافته، مدیریت منابع انرژی است و در این راستا قصد دارند که نیاز خود به منابع فسیلی را به حد صفر برسانند و از منابع تجدیدپذیر برای رفع نیازهای خود استفاده کنند.

برای شناخت بیشتر تجربیات کشورهای توسعه‌یافته در حوزه مدیریت انرژی و بررسی عملکرد آن‌ها در این حوزه با ساسان صفریان، دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

توجه به تجربیات کشورهای توسعه‌یافته در حوزه مدیریت انرژی چه اهمیتی دارد؟

اگر بخواهیم پیرامون مصرف انرژی الگوی مناسبی برای بهبود شرایط کشورهای در حال توسعه ارائه دهیم که ایران نیز جزو آن‌ها به‌شمار می‌رود، باید از برنامه‌هایی استفاده کنیم که در گذشته مورد آزمون و خطا قرار گرفته است، با توجه به این مسئله می‌توانیم از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته استفاده کنیم.

با این وجود باید در نظر داشت که در حوزه مدیریت مصرف انرژی، هر طرحی که مورد توجه قرار می‌گیرد باید وابسته به شرایط کشور بومی‌سازی شود. به بیان دیگر نمی‌توان برنامه مدیریت انرژی یک کشور توسعه‌یافته را بدون تغییر در کشوری در حال توسعه مورد استفاده قرار داد، زیرا در این صورت به نتیجه مطلوبی دست نخواهیم یافت.

دیدگاه کشورهای توسعه‌یافته نسبت به مسائل حوزه انرژی چگونه است؟

اگر به شرایط کشورهای توسعه‌یافته نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در این کشورها برنامه‌های بسیار مطلوبی در حوزه مدیریت انرژی وجود دارد. ازجمله برنامه‌هایی که در حوزه مدیریت مصرف انرژی مورد توجه قرار می‌گیرد، برنامه اروپای سبز است.

در کشورهای توسعه‌یافته برنامه‌های مربوط به مدیریت مصرف انرژی چه نتیجه‌ای داشته است؟

در کشورهای توسعه یافته مسائل مربوط به انرژی تجدیدپذیر هرساله مورد توجه قرار داشته و این کشورها همواره پروتکل‌هایی در خصوص آب و هوا تنظیم می‌کنند که تمام این مسائل در کنار یکدیگر می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی فسیلی و افزایش مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر شود. در این شرایط نه تنها میزان مصرف انرژی کاهش می‌یابد، بلکه آلودگی نیز کمتر می‌شود و با توجه به اینکه استفاده از انرژی فسیلی کاهش یافته وابستگی به منابع فسیلی نیز کاهش می‌یابد.

چه عاملی باعث عملکرد مطلوب کشورهای توسعه‌یافته در مدیریت مصرف انرژی شده است؟

در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند آمریکا، سازمان‌ها و مراکز ویژه‌ای در حوزه انرژی فعالیت می‌کنند که تمام این مراکز به صورت تخصصی مسائل مربوط به این حوزه را مورد بررسی قرار می‌دهند. در بین این مراکز هیچ گسستگی مشاهده نمی‌شود و تمام سازمان‌ها یکپارچه است، از طرفی نیروی‌های ویژه‌ای در این حوزه تربیت می‌شود و دولت نیز همواره موظف به اجرای دستورالعمل‌های سازمان‌های مربوطه است.

به طور مثال اگر به ایالت تگزاس آمریکا که یک منطقه خشک به‌شمار می‌رود نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که با وجود شرایط منطقه، منابع آبی بسیاری در این ایالت وجود دارد و تمام این محدوده سرسبز است. ایجاد چنین شرایطی در ایالتی با آب و هوای خشک با کمک استفاده صحیح از انرژی و مدیریت صحیح منابع امکان‌پذیر شده است. در حال حاضر کشورهای توسعه‌یافته به بهترین شکل ممکن از منابع خود استفاده می‌کنند و با کمک انرژی‌های تجدیدپذیر همواره به دنبال بهسازی طبیعت هستند.

در حال حاضر چه پروتکل‌هایی برای مدیریت انرژی تعریف شده است؟

در کشور آمریکا استانداردی تحت عنوان LEED برای مدیریت مصرف انرژی تعریف شده است که جزو معتبرترین پروتکل‌های دنیا به‌شمار می‌رود. براساس این پروتکل هر فردی می‌تواند ساختمان خود را ارزش‌گذاری کند و به‌طورکلی عملکرد هر فرد در حوزه انرژی وابسته به چارچوب کشورهای توسعه‌یافته است.

در کشور فرانسه اگر بخواهیم ساختمانی را خریداری کنیم، میزان مصرف انرژی آن رده‌بندی شده و مشخص است. در این کشور صرف‌نظر از مکان ساختمان هرچه رده‌بندی انرژی یک خانه پایین‌تر باشد، قیمت آن نیز کمتر خواهد بود، زیرا در کشورهای توسعه‌یافته انرژی از اهمیت بسیاری برخوردار است و از همین جهت راندمان ساختمان نیز بسیار اهمیت دارد.

کشورهای توسعه‌یافته برای آینده چه برنامه‌هایی دارند؟

در کشورهای توسعه یافته وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها همواره با یکدیگر در ارتباط هستند و همکاری می‌کنند. در این کشورها به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت هدف‌گذاری می‌شود؛ به طور مثال اروپا قصد دارد که تا چند سال آینده تمام خودروهای فسیلی را کنار بگذارد. در حال حاضر دنیا به سمت کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی هدایت شده و به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده است. کشورهای توسعه‌یافته تلاش دارند با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیازهای خود را برطرف کنند و از منابع فسیلی در صنایع دیگری مانند پالایشگاه بهره ببرند.

سخن آخر...

در حال حاضر چرخه سبزی در برخی کشورها تعریف شده است و در این کشورها از زمانی که کالایی تولید می‌شود تا زمانی که به مصرف می‌رسد، مسیر مشخصی را سپری می‌کند و در این مسیر هیچ مقدار انرژی اضافه‌ای مصرف نخواهد شد. این مسئله نشان می‌دهد که کشورهای توسعه‌یافته از زیرساخت مطلوبی در حوزه انرژی برخوردار هستند.

کد خبر 655339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.