اهمیت پرداختن به انرژی تجدیدپذیر

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: موضوع انرژی تجدیدپذیر فرابخشی است و آینده کشور را تأمین می‌کند از نظر ژئوپولتیک نیز فعالیت‌های پیرامون حوزه انرژی آینده کشور را رقم می‌زند و در مذاکرات هسته‌ای نیز تأثیرگذار است، بنابراین نیاز است که نگاه جامعی به این مسائل داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شامگاه گذشته _چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه_ مجید عمیدپور در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: اکنون دنیا در حال گذار انرژی است و اگر به کشورهای توسعه یافته نگاه کنیم برای ۱۰ الی ۱۵ سال آینده خود برنامه‌ریزی کرده تا از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنند.

وی افزود: طبیعتاً کشورهای در حال توسعه‌ای مانند ایران نیز مانند کشورهای توسعه یافته به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر می‌رود، اما ممکن است این مسئله نسبت به تکنولوژی و منابع مالی با تأخیر انجام شود و حدود ۲۰ الی ۳۰ سال زمان ببرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: رفتار کشورهای صنعتی پیشرفته مانند آمریکا به شکلی است که بر صادرات سوخت فسیلی و فعالیت‌های نفت و گاز خود را در مراحل آخر می‌بینند و می‌خواهند ۱۰ الی ۱۵ سال دیگر تحولی در صنایع فسیلی خود ایجاد کنند.

وی اشاره کرد: کشورهایی مانند عربستان که مدیریت نفت و گاز آن در منطقه خاورمیانه است با الگو گرفتن از کشورهای غربی در حال پیشرفت است و اکنون اگر به آن‌ها نگاه کنیم فعالیت این کشورها در حوزه انرژی تجدیدپذیر با گذشته قابل مقایسه نبوده و کاملاً متفاوت است زیرا سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه انرژی خورشیدی و هیدروژن انجام می‌دهد، قابل توجه است.

عمیدپور اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی جهان و منطقه ایران نیز باید بر روی سیاست‌های خود و افق‌هایی که در این حوزه از لحاظ قانونی و همکاری ترسیم کرده است، یک تجدید نظر اساسی انجام شود.

وی تصریح کرد: هنگامی که در رابطه با مرحله گذار انرژی از سوخت‌های فسیلی به تجدیدپذیرها و فناوری‌های جدید صحبت می‌کنیم بحث فناوری نیز مطرح است و بسیاری از کشورهای منطقه و خاورمیانه منابع نفتی خود را به عنوان موتور محرک انرژی‌های پاک قرار داده‌اند.

این مشاور علمی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق مشکل را در ساختار کشور دانست و ادامه داد: ما نیازمند وزارت انرژی هستیم تا یک زنجیره انرژی به صورت کامل ایجاد کنیم؛ در واقع اکنون ساختار به شکلی است که قوای محرک و منابع مالی در وزارت نفت است و مسئولیت آن زیر نظر وزارت نیرو که این اشکال ساختاری موجب ناتوانی می‌شود.

وی افزود: موضوع انرژی تجدیدپذیر فرابخشی است و آینده کشور را تأمین می‌کند از نظر ژئوپولتیک نیز فعالیت‌های پیرامون حوزه انرژی آینده کشور را رقم می‌زند و در مذاکرات هسته‌ای نیز تأثیرگذار است و نیاز است که نگاه جامعی به این مسائل داشته باشیم.

عمیدپور تاکید کرد: به نظر من مشکل اصلی این است که منابع و قوای محرک در وزارت نفت است و مسئولیت آن در نقطه‌ای دیگر، حال اگر به آمریکا نگاه کنیم برنامه‌ریزی آن شامل یک زنجیره انرژی است.

کد خبر 550003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.