بهبود تصویر ذهنی شهروندان از شهر ضرورت دارد

یک کارشناس شهرسازی گفت: طرح‌ها و برنامه‌های شهری از جمله بهسازی باید به نحوی انجام شود که تأثیر روانی و عاطفی مطلوبی از منظر و سیمای شهر بر شهروندان داشته باشد.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فرآیند طراحی شهر با برداشت ذهنی شهروندان از شهر و فضاهای آن آغاز و به تجزیه، تحلیل و برنامه‌ریزی برای ساماندهی عناصر سیمای شهر منتهی می‌شود.

وی افزود: فرآیند برنامه‌ریزی، طراحی یا بهسازی به‌هم پیوسته است و بر پایه هدف‌های طراحی شهری انجام می‌شود؛ هدف‌هایی که ملموس و قابل پیگیری است.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه آنچه که اهمیت دارد تصویر ذهنی شهروندان است، خاطرنشان کرد: طرح‌ها و برنامه‌های شهری از جمله بهسازی باید به نحوی انجام شود که تأثیر روانی و عاطفی مطلوبی از منظر و سیمای شهری بر شهروندان داشته باشد.

مهدوی تصریح کرد: شهرها به عنوان پیچیده‌ترین ساخته دست بشر با خطرات گسترده‌ای به دلیل دامنه وسیعی از مخاطرات و آسیب‌پذیری‌های متعدد مواجه هستند؛ بازشناخت ویژگی‌های ساختار اصلی شهر و بیان رابطه آن با تاب‌آوری در برابر سوانح طبیعی همچون زلزله حائز اهمیت است و ساختار کالبدی شهر در رخداد پدیده‌ها و درجات تأثیر آن مؤثر است؛ بنابراین بررسی ساختار و ابعاد شهر ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: شناخت ساختار شهر و ابعاد آن بر اساس نظرات اندیشمندان این حوزه، تعاریف تاب‌آوری و انواع الگوهای مفهومی باید مورد بررسی قرار گیرد تا الگوی مناسب ساخت شهر و برنامه‌های متناسب انتخاب و اجرایی شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: رشد سریع شهرنشینی و نبود برنامه دقیق برای تطبیق با شرایط، موجب شده است که تاب‌آوری شهرهای امروزی و کیفیت سیما و منظر شهر کاهش پیدا کند؛ لذا لازم است ساختارهای شهری بازتعریف شود تا با شرایط امروز منطبق شود و تصویر ذهنی شهروندان را نسبت به شهر بهبود ببخشد.

کد خبر 655268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.