لزوم توجه به جنبه‌های زیبایی‌شناسی در طراحی فضاهای شهری

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت گفت: در طراحی معماری برای فضاهای شهری به‌ویژه مجتمع‌های مسکونی باید به جنبه‌های زیبایی‌شناسی و رئال در سازه‌ها توجه ویژه داشت.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت توجه به پویایی و کارایی فضاهای شهری در کلان‌شهرها اظهار کرد: عملکرد این مکان‌ها باید پاسخگوی نیازها باشد و این موضوع به‌ویژه در مجتمع‌های مسکونی که اغلب فضاهای سکونت و اقامت شهروندان را در بر می‌گیرد، بسیار مهم و پراهمیت است.

وی افزود: در این مسیر نگاه به اکوسیستم شهری و اقلیم شهر در اولویت است، از این‌رو باید بر اساس جلوه‌های شرایط اقلیمی و محیطی و به‌کارگیری ارزش‌های طراحی بومی و متناسب با فناوری‌های نوین شهری، طراحی الگوهای ساختمانی اثرگذار ارائه شود.

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: بدون در نظر گرفتن پیشینه و هویت فضاهای شهری کلان‌شهرها، شاهد طراحی‌های معماری در ساختمان‌های شهری با سبک‌های غریب و به‌دور از توجه به مسائل و ارزش‌های بومی و شرایط زیست‌بوم منطقه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در طراحی معماری برای فضاهای شهری به‌ویژه مجتمع‌های مسکونی و کامپلکس‌های (مجموعه‌های) شهری باید به جنبه‌های زیبایی‌شناسی و رئال در سازه‌ها و طراحی همسو و همسان با اقلیم توجه داشت، گفت: تأثیری که توجه به بوم منطقه، معماری بومی و طراحی متناسب با فرم، ابعاد، اندازه و مفهوم ارائه یک فضای دلپذیر برای ساکنان دارد، بسیار اثرگذار است.

مطالبی خاطرنشان کرد: مطلوبیت و سازگاری طراحی با الگوهای آمایشی نوین می‌تواند زیست مناسب را به همراه جنبه‌های زندگی شاد که از مؤلفه‌های آن سرزندگی و نشاط است، فراهم کند، از این‌رو باید به‌دنبال شهری زیبا با جلوه‌های شاد و رونق زیست مطلوب برای شهروندان باشیم.

وی ادامه داد: نخستین مکان برای تحقق این موضوع، خانه و کاربری مسکونی است، زیرا مکان اقامت و سکونت شهروندان همان منازل است، لذا یک طراحی مناسب و همسان با اقلیم و معماری بومی می‌تواند ضمن تاکید بر جلوه‌های فرم پایدار زیستی، مکانی پویا را فراهم سازد.

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت گفت: در این مسیر تکنیک‌های طراحی محیطی علاوه بر تأثیرات زیباشناسی و جنبه‌های رئالیستی، فضایی همسان و جدید و برگرفته از هنر و معماری را با ضرورت پاسخگویی به نیازها و دغدغه‌های شهروندان و ساکنان فراهم می‌کند و موجب می‌شود شهری زیبا و پایدار را با طراحی مناسب برای مجتمع‌های مسکونی به شهروندان هدیه کنیم.

کد خبر 655229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.