شکست عادی‌سازی با تیر خلاص حماس-ریاض

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، بیست‌وهشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همه محاسبات دشمن قابل شکست است» نوشت: تهدید، هیچ‌گاه به طور کامل از بین نمی‌رود بنابراین باید هرچه می‌توانید بر آمادگی‌های مختلف بیفزایید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا ظهر دیروز (یکشنبه) در دیدار فرماندهان و مسئولان ارشد نیروهای مسلح، این نیروها را به فرموده امیرمؤمنان (ع) حصارهای مستحکم کشور و ملت خواندند و تأکید کردند: این جایگاه بسیار بزرگ، مسئولیت‌های سنگینی به همراه می‌آورد که بحمدالله نیروهای مسلح با قدرشناسی این موقعیت پرافتخار، مشغول عمل به وظایف خود هستند.

ایشان با ابراز خرسندی از حرکت و پیشرفت مستمر در نیروهای مسلح گفتند: به هیچ حدی از استحکام و پیشرفت قانع نباشید و بدون توقف به جلو بروید.

فرمانده کل قوا با استناد به آیه قرآن کریم آمادگی همیشه را فرمان پروردگار و مایه ترس دشمنان خدا و ملت خواندند و افزودند: تهدید، هیچگاه به طور کامل از بین نمی‌رود بنابراین باید هرچه می‌توانید بر آمادگی‌های مختلف بیفزایید.

رهبر انقلاب همچنین نفس آمادگی نیروهای مسلح را برای دشمنان بازدارنده و هوشیاری در مقابل طراحان پشت صحنه حوادث را ضروری خواندند و با اشاره به حرف و اقدام احتمالی عناصر کم‌قدرت، گفتند: نباید ذهن‌ها را بر این‌گونه اقدامات و حرف‌ها متوجه و متمرکز کرد بلکه باید طراحان اصلی و پشت صحنه را دید.

فرمانده کل قوا با اشاره به جنگ‌افروزی‌های نیروهای شرور بین‌المللی در مناطق مختلف جهان گفتند: استکبار هر جا منافعی ببیند از پشت صحنه درگیری راه می‌اندازد.

تمرکز و دقت بر برنامه‌های بلندمدت دشمن، نکته مهم دیگری بود که رهبر انقلاب خطاب به فرماندهان و مسئولان ارشد نیروهای مسلح بر آن تأکید کردند، ایشان در همین زمینه گفتند: دقت بر برنامه‌های ۵ یا ۱۰ ساله دشمن خوب و لازم است اما باید برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت او را مدنظر و تحت رصد داشت.

فرمانده کل قوا با اشاره به دو جنگی که آمریکا حدود دو دهه قبل در شرق و غرب ایران به راه انداخت گفتند: امریکایی‌ها منافعی در عراق و افغانستان داشتند اما هدف نهایی آنها ایران اسلامی بود که به دلیل بنیه بسیار قوی انقلاب اسلامی، در این ماجراها و هدف نهایی خود شکست خوردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به این واقعیت گفتند: بنابراین دشمن با همه محاسبات به ظاهر مستحکم و قدرت نظامی خود، قابل شکست دادن است.

ایشان موقعیت کنونی رژیم صهیونیستی را نمونه دیگری از این‌گونه شکست‌ها برشمردند و گفتند: عملیات ضدفلسطینی رژیم صهیونیستی در ماه رمضان سال گذشته با عکس‌العمل خاصی در جهان روبه‌رو نشد اما امسال در مقابل جنایات او، حتی در آمریکا و انگلیس تظاهرات می‌شود.

فرمانده کل قوا غافل نشدن از دشمن را به موازات باور به شکست‌پذیری او، مهم دانستند و افزودند: در هیچ مرحله‌ای نباید از مکر و طراحی دشمنان غافل شد.

اصلاحات بانکی برای مهار تورم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شکست عادی‌سازی با تیر خلاص حماس- ریاض» نوشت: صهیونیست‌ها که در چند سال گذشته تلاش کردند مسیر عادی‌سازی روابط خود را با کشورهای عربی هموار کنند، حالا با یک وضعیت غیرمترقبه روبه‌رو شده‌اند.

تل‌آویو اگرچه عادی‌سازی را با کشورهای کوچکی همچون بحرین و امارات کلید زد و در قالب توافق موسوم به «ابراهیم» با حضور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، تا جایی که می‌توانست درباره آن جریان‌سازی کرد، اما در واقع هدف نهایی صهیونیست‌ها، عادی‌سازی روابط با عراق و عربستان بود.

در این مدت، تل‌آویو چراغ سبزی از بغداد دریافت نکرد، اما همواره می‌کوشید با دامن زدن به برخی اتفاقات از جمله فرود یک فروند هواپیمای اسرائیلی در خاک عربستان، این‌طور جلوه دهد که ریاض در یک قدمی عادی‌سازی قرار دارد.

این روزها به دنبال توافق احیای روابط تهران - ریاض، آنچه در ارتباط عربستان با گروه‌های فلسطینی به ویژه حماس در حال رقم خوردن است را می‌توان تیر خلاصی به ایده عادی‌سازی تلقی کرد.

دیروز همزمان با سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عربستان سعودی، برخی رسانه‌ها از سفر هیئتی بلندپایه از جنبش حماس به عربستان خبر دادند.

در شرایطی که عباس در جریان نشست سران کشورهای عربی و چین در عربستان، نتوانسته بود با هیچکدام از مقامات سعودی دیدار کند، سعودی‌ها حدود دو هفته پیش از او برای حضور در یک ضیافت افطار دعوت کردند.

العربی‌الجدید با استناد به برخی منابع آگاه نوشت که سفر عباس به ریاض تا ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) ادامه خواهد داشت و حسین الشیخ، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و ماجد فرج، رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین وی را در این سفر همراهی می‌کنند.

حرکت حماس در سه جهت در راستای تحولات آب‌شدن یخ ارتباط میان عباس و مقامات سعودی اگرچه با توجه به تحولات اخیر، پیامی منفی به صهیونیست‌هاست، اما سفر هیئت حماس به خاک سعودی نشانگر عمق تغییر در مناسباتی است که خوشایند تل‌آویو نیست.

طی سال‌های متمادی حماس رابطه خوبی با عربستان سعودی نداشت تا جایی که سعودی‌ها عده زیادی را به اتهام ارتباط با این گروه دستگیر کردند. شمار این دستگیری‌ها فقط در سال ۲۰۱۹، ده‌ها نفر برآورد شده است.

با این حال، دیروز عربی‌الجدید خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در صدر هیئت حماس، به همراه موسی ابومرزوق مسئول روابط بین‌الملل، زاهر جبارین مسئول دفتر اسرا و جانبازان و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج از مرزهای فلسطین راهی عربستان سعودی می‌شوند.

پیش‌تر، موسی ابومرزوق، مسئول روابط بین‌الملل حماس گفته بود تلاش این جنبش برای بستن پرونده اختلافات با عربستان سعودی ادامه دارد و مسائل حل‌نشده در حال برچیده شدن است.

اصلاحات بانکی برای مهار تورم

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلاحات بانکی برای مهار تورم» نوشت: برنامه‌های ده‌گانه دولت برای مهار تورم و رشد تولید در سال جاری اعلام شد که به نظر می‌رسد محوریت اصلاحات بانکی در آن پررنگ‌تر است.

طبق اظهارات وزیر اقتصاد، دولت کاهش ناترازی‌های بودجه‌ای، کاهش بدهی دولت به شبکه بانکی، کاهش ناترازی در نظام بانکی، کاهش ناترازی ارزی و برنامه مشخص اعمال سیاست‌های پولی را برای مهار تورم در دستور کار دارد.

در راستای رشد تولید نیز قرار است افزایش دسترسی مردم و بنگاه‌های اقتصادی به اعتبارات، رفع موانع تولید و ارتقای پیش بینی پذیری اقتصادی و تنظیم بازار، کاهش ناترازی انرژی، عرضه دارایی‌های مالی و تسهیل و توسعه تجارت خارجی دنبال شود.

علاوه بر برنامه‌های ده‌گانه فوق، اظهارات وزیر اقتصاد در نشست دیروز خود با اقتصاددانان، حاکی از نقش نسبتاً پررنگ نظام بانکی و پولی در مهار تورم یا دیگر عوارض اقتصادی است.

خاندوزی در این نشست، با اشاره به مصادیقی از تأثیر منفی مسائل پولی و بانکی بر روندهای بلندمدت اقتصادی گفت: با وجود کنترل رشد نقدینگی در سال ۱۴٠۱، از کانال تبدیل شبه پول به پول (که آن هم متأثر از شوک ارزی یا انتظار نسبت به شوک ارزی در آینده رخ داد)، در عمل اثر افزایش نقدینگی را شاهد بودیم و این موجب شد که بازار ارز و دارایی‌ها و کالایی متأثر از عوامل انتظاراتی شود و به خروج سرمایه بینجامد.

وزیر اقتصاد متذکر شد: درباره عوامل (منفی) که در میان‌مدت و بلندمدت (بر اقتصاد) مؤثر بود، می‌توان به ناترازی‌های دولت و نقش مخربی که شبکه بانکی کشور ایفا می‌کند، اشاره کرد.

وی همچنین از جمله کاستی‌های نظام بانکی در سال گذشته را خالی ماندن ظرفیت استفاده از ابزارهای نظارتی برای کنترل و مدیریت نرخ سود دانست.

مشکل نظام بانکی و مسائل پیرامونی آن در کشور ما یک مشکل ریشه دار است. به طوری که در سال‌های اخیر، طرح مجلس برای اصلاح نظام بانکی نیز ارائه شده و ضمن تصویب بخش‌هایی، در دست بررسی است. با این حال، به نظر می‌رسد تا تصویب و اجرای کامل آن راه طولانی در پیش است و برای همین، دولت در سال جاری، خود دست به کار اصلاحات نظام بانکی با هدف مهار تورم شده است.

طبق فهرستی که در ابتدا به آن اشاره شد، دو مورد از این برنامه‌ها به شرح زیر است: کاهش ناترازی در نظام بانکی: سال‌ها است که بانک‌ها در کشور ما دچار ناترازی شده‌اند یعنی به طور خلاصه دخلشان از خرجشان کمتر شده است. منتها به واسطه ماهیت نظام بانکی در سال‌های گذشته، این ناترازی مخفی مانده است.

اصلاحات بانکی برای مهار تورم

کد خبر 655176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.