۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۹
بازطراحی بوستان‌های شهری اراک

مدیریت شهری اراک در نظر دارد با بازطراحی بوستان‌های شهری زمینه را برای توسعه اقتصادی و رونق گردشگری شهر فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فضاهای سبز حومه‌ای و پارک‌های شهر نه تنها محلی برای گذران اوقات فراغت شهروندان به‌شمار می‌آید، بلکه در بیشتر موارد به توسعه فضاهای گردشگری شهر می‌انجامد و زمینه را برای رونق گردشگری شهر فراهم می‌کند.

در نظر گرفتن معیارهای دسترسی، امنیت، زیست‌محیطی و اقتصادی در طراحی فضاهای تفرجگاهی و شناسایی و تحلیل عوامل تأثیرگذار می‌تواند به پیش‌بینی نیازهای گردشگران و مدیریت موفق پارک‌ها و مناطق تفرجگاهی کمک کند؛ نوع تجهیزات مورد نیاز، بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری و شناسایی مهم‌ترین انگیزه‌های مراجعه شهروندان به پارک‌ها باید در این فرآیند مورد توجه قرار بگیرد، به طور کلی پر کردن اوقات فراغت، استراحت و آرامش، پیک‌نیک، سرگرمی و بازی را می‌توان از انگیزه‌هایی برشمرد که سبب مراجعه شهروندان به پارک‌ها به ویژه در سطح محلات شهر می‌شود.

گردشگری شهری همچون شاخه‌های دیگر گردشگری می‌تواند با اصول پایداری مرتبط باشد. شهرهای بزرگ از گذشته به دلیل وجود مراکز متعدد اقتصادی، تفریحی، سیاسی و فرهنگی مقصد گردشگران زیادی بوده‌اند، اما در شهرهایی همچون اراک کمبودهایی در این زمینه مشاهده می‌شود؛ توجه به ظرفیت‌های بوستان‌های بزرگ شهری، پارک‌های جنگلی، لبه‌ها و کناره‌های شهری موجب جذب گردشگر می‌شود، در این راستا مدیریت شهری اراک از سال گذشته کار بازطراحی بسیاری از بوستان‌های شهری را آغاز کرده است و در صورتی که در این طراحی‌ها به مؤلفه‌های تأثیرگذار در گردشگری توجه شده باشد، این امر هم در حیطه گردشگری شهری و هم در حیطه اقتصادی نقطه قوتی برای شهرداری خواهد بود.

با افزایش ظرفیت‌های گردشگری، مسافران زیادی به شهر جذب می‌شوند

مهدی مسعودی‌آشتیانی، کارشناس شهری در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی می‌تواند در راستای رونق گردشگری شهر حرکت کند، اما از آنجا که این نهاد بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند، پروژه‌های گردشگری باید به نحوی طراحی شود که سرمایه‌گذاری در آن توجیه‌پذیر باشد.

وی اظهار می‌کند: شهرداری می‌تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق پروژه‌های گردشگری درآمدزایی کند، اگر در شهرها منظره‌ها و فضاهای گردشگری ایجاد شود، شهرداری می‌تواند از طریق دریافت ورودی پارکینگ پارک‌ها و فروش بلیت موزه‌ها درآمدزایی مستقیم داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی تصریح می‌کند: زمانی ظرفیت‌های گردشگری یک شهر افزایش می‌یابد که مسافران زیادی به آن شهر جذب شوند، چراکه گردشگری به صورت غیرمستقیم سبب رونق اقتصادی و افزایش توان مالی شهروندان می‌شود، ساکنان شهر در پرداخت عوارض شهرداری بیشتر سهیم می‌شوند و در نتیجه توان مالی شهرداری به شکل غیرمستقیم افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان می‌کند: لازم است مدیریت شهری تصمیم‌گیری در حیطه بازطراحی پارک‌ها را در کمیته‌ای متشکل از تمام نهادهای ذی‌ربط انجام دهد تا این پروژه‌ها در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای شهرداری سودآوری داشته باشد.

آشتیانی تاکید می‌کند: لازم است با همکاری همه نهادها زمین کافی و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد امکانات رفاهی در کنار فضاهای گردشگری پیش‌بینی شود تا این پروژه‌ها بیشترین بازدهی را برای شهرداری داشته باشد.

طراحی سه پارک موضوعی برای آغاز عملیات اجرایی آغاز شده است

وحید ایرجی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری اراک می‌گوید: شهرداری در بازطراحی پارک‌های موضوعی، نگاه فرادستی را اتخاذ کرده و المان‌ها و کیفیت مصالح به نحوی پیش‌بینی شده است که این فضاها جاذب جمعیت باشد و شهروندان و مسافران بتوانند از ظرفیت آن بهره‌مند شوند.

وی اضافه می‌کند: تمام مؤلفه‌های رفاهی در این طراحی‌ها درج و در بعضی فضاها مکان‌هایی برای کافه در نظر گرفته شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اراک خاطرنشان می‌کند: می‌توان با جذب سرمایه‌گذار، از پارک‌های موضوعی برای تأمین رفاه شهروندان و توریست‌های شهری استفاده کرد.

ایرجی تصریح می‌کند: سال گذشته طرح بوستان شهید محمدی با موضوع فرهنگ و هنر به طور کامل تکمیل شد و مطالعات آن نیز به پایان رسید، پس از تصویب نقشه‌های اجرایی و جزئیات طرح اقدام به برگزاری مناقصه برای اجرای پروژه خواهیم کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: بوستان شقایق با موضوع سلامت و سالمند تکمیل شده است و نیروهای معاونت عمرانی در حال بررسی نقشه‌های اجرایی هستند تا سال جدید طراحی پروژه‌ها را آغاز کنند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تاکید می‌کند: بازطراحی پردیس کوهستانی با توجه به توپوگرافی خاصی که دارد، نسبت به دیگر پروژه‌ها زمان‌برتر خواهد بود، در حال حاضر ۱۴۰ هکتار از این پردیس کوهستانی باقی مانده است و پس از عقد قرارداد مشاور برای انجام مرحله به مرحله پروژه اقدام خواهد کرد.

ایرجی اضافه می‌کند: طراحی سه پارک موضوعی دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته، اما هنوز به تصویب نرسیده است.

وی اظهار می‌کند: بازطراحی بوستان کلاله و بوستان امیرکبیر در دستور کار معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قرار گرفته است و روزهای آینده قراردادهایشان به امضا خواهد رسید.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اراک می‌گوید: امسال و در اقدامی جدید در حال بررسی برای عقد قرارداد با مشاور برای تهیه اطلس نام‌گذاری بوستان‌های موضوعی هستیم تا بدانیم در محلات شهر چه بوستان‌هایی را با چه موضوعاتی می‌توان نام‌گذاری، طراحی یا بازطراحی کرد.

پیش‌بینی ۳۰ میلیارد تومان برای احداث پارک‌های موضوعی

حجت‌الله مرادی، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک نیز تاکید می‌کند: در حال بررسی طرح‌های معاونت معماری و شهرسازی برای بازطراحی پارک‌های موضوعی هستیم تا عملیات اجرایی آنها در اسرع وقت آغاز شود.

وی می‌افزاید: امسال طراحی و بازطراحی پارک شهید محمدی، پارک علم و انرژی و پارک شقایق در دستور کار شهرداری قرار گرفته و اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک اظهار می‌کند: به منظور بازطراحی بام اراک و پارک شهید باهنر ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 655075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.