«بانگ مولانا و خیام» در شهرتاشهر فرانسه با گروه «یسنا»

سرپرست گروه موسیقی «یسنا» از حضور این گروه در فستیوال بین‌المللی بابل‌موزیک فرانسه و برگزاری تور کنسرت‌ها با عنوان «بانگ مولانا و خیام» در شهرتاشهر آن کشور خبر داد.

علی‌اصغر رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فستیوال بین‌المللی بابل‌موزیک، برای بیست‌وپنجمین دوره خود که هم‌زمان با ایام نوروز برگزار شد، گروه موسیقی «یسنا» را به سرپرستی بنده برای حضور و اجرا انتخاب و دعوت کرد.

وی افزود: بابل موزیک که هرساله در شهر مارسیل فرانسه برگزار می‌شود، امسال بعد از اعلان فراخوان جهانی، ثبت‌نام و اعلام آمادگی بیش از ۱۷۰۰ گروه از سراسر جهان را دریافت کرد و در میان ۴۰ گروه منتخب از گروه یسنا برای حضور و اجرای کنسرت در این فستیوال بین‌المللی دعوت به عمل آورد.

این موزیسین اصفهانی اظهار کرد: ترکیب یسنا که مدت سه سال از تشکیل آن می‌گذرد، متشکل از هنرمندان رومانیایی است، ازجمله آن دری نوازنده ویولنسل، کالین نوازنده گیتار، کریستی نوازنده ویولن و بنده که تنبور و آواز و سرپرستی گروه را عهده‌دار هستم.

وی تصریح کرد: قبل از حضور گروه یسنا در فرانسه، نشر و درج اخبار مربوط به حضور این گروه در فستیوال بابل موزیک، محرک و انگیزه‌ای برای سایر برنامه‌گذاران و رویدادگران جهت برگزاری اجراهای این گروه در دیگر شهرهای فرانسه شد و تور کنسرت‌های یسنا را در آن کشور رقم زد.

رحیمی خاطرنشان کرد: مرکز فرهنگی رسمی رومانی در فرانسه با همکاری مشترک سفارت بخارست در پاریس، میزبان حضور و اجرای یسنا در شهر پاریس بود.

وی گفت: سفیر کشور رومانی در فرانسه طی سخنانی در ابتدای این اجرا، ضمن تکریم و تبریک‌گویی نوروز ایرانی و تقدیر از گروه یسنا، انتشار زودهنگام نخستین آلبوم رسمی این گروه را نوید داد.

سرپرست گروه یسنا ادامه داد: کلیسای تاریخی ژارگو نیز اجرای متفاوت یسنا با ترکیب خاص را دعوت و میزبانی کرد که «دیوید» هنرمند سرشناس آمریکایی، با هنر هارمونیک ویس و آواهای بی‌واژه، به ترکیب یسنا در این اجرا پیوست، همچنین خوانش اشعار مولانا به زبان فرانسوی توسط «سوفی» هنرمند آمریکایی کانادایی‌تبار مقیم فرانسه نیز باعث ایجاد شور و شعف در میان مخاطبان شد.

بانگ مولانا و خیام در شهر تا شهر فرانسه با گروه «یسنا»

استقبال از تور کنسرت‌های یسنا در ایام نوروز

وی اضافه کرد: تور کنسرت‌های یسنا که مقارن با ایام نوروز برگزار شد، به‌رغم هم‌زمانی با اعتصابات و اعتراضات عمومی فرانسه با استقبال و حضور انبوه شرکت‌کنندگان برگزار شد و دعوت از این گروه جهت برنامه‌های آینده در آن کشور را به همراه داشت.

رحیمی اظهار کرد: پیش‌ازاین نیز از سوی فستیوال‌های بین‌المللی و برنامه‌گذاران در کشورهایی ازجمله روسیه، لبنان، بریتانیا، رومانی، نپال، ترکیه، فرانسه، آفریقای جنوبی، مراکش، فنلاند و قطر به حضور و اجرای کنسرت دعوت شده‌ام و کارگاه‌های تخصصی متعددی مربوط به موسیقی مقامی و معنوی ایران را در حاشیه برخی از این اجراها برگزار کرده‌ام.

وی تصریح کرد: بیش از ۲۰ سال، فعالیت بسیاری را در ایران و مرتبط با اصفهان همچون برگزاری کنسرت، تولید نماهنگ، همکاری با صداوسیما و میراث فرهنگی درخصوص تولید محتوا و آلبوم انجام داده‌ام و تاکنون ۱۱ آلبوم تولید کرده‌ام.

سرپرست گروه یسنا افزود: هم‌اکنون به‌عنوان کارشناس و مشاور موسیقی و ادبیات ایرانی در دو مؤسسه فرهنگی و هنری کشور رومانی مشغول به فعالیت هستم و لوح چهره هنری سال ۲۰۱۸ رومانی از سوی دفتر نمایندگی یونسکو در بخارست به بنده اعطا شده است.

وی که ۳۰ سال سابقه فعالیت در تنبورنوازی، آهنگ‌سازی و خوانندگی با محوریت تمرکز بر موسیقی مقامی و عرفانی ایران را دارد، گفت: حضورم در رومانی و سفرهای کاری‌ام به سایر کشورها، به دلیل عرضه و معرفی ثروت فرهنگی و هنری غنی ایران به سایر کشورها را مطلوب می‌دانم اما از طرفی بنا بر فراهم نبودن میدان عرضه داخلی بابت صادرات و اخراج ارزش‌ها و داشته‌های هنری کشورمان به خارج از کشور متأسف هستم.

بانگ مولانا و خیام در شهر تا شهر فرانسه با گروه «یسنا»

انتشار دو آلبوم موسیقی با محوریت اشعار عین‌القضات همدانی و قاآنی شیرازی

رحیمی ادامه داد: در حال حاضر برخی از آلبوم‌هایم در پلتفرم‌های بین‌المللی منتشرشده و باقی در آژانس بین‌المللی اتریش با رعایت حق کپی‌رایت به نام خودم ثبت شده‌اند، درحالی‌که در ایران به این بازدهی مادی و معنوی برای تولید محصولات و آثارم امیدی ندارم.

وی اظهار کرد: برای آینده نیز به تولید آثار جدید و نشر آلبوم‌های آماده خود، خواهم پرداخت و به فستیوال‌ها و برگزارکنندگان برنامه‌ها نیز که برای اجرا در کشورشان از من چه با محتوای اجرای فردی نوازندگی و خوانندگی و چه با همراهی گروه یسنا دعوت کرده‌اند، پاسخ مثبت داده‌ام

سرپرست گروه یسنا گفت: نخستین آلبوم رسمی گروه یسنا نیز به‌زودی به بازار بین‌المللی عرضه خواهد شد که محوریت آن، موسیقی مقامی تنبور و اشعار حکیم عمر خیام است.

وی اضافه کرد: در میان آثار آماده انتشارم، دو آلبوم با آهنگ‌سازی روی اشعار دو شاعر ایرانی اعم از عین‌القضات همدانی و قاآنی شیرازی وجود دارد، برای نخستین بار است که اشعار این دو شاعر در قالب آثار موسیقایی مستقل تولیدشده است.

رحیمی ادامه داد: سایر آلبوم‌ها نیز اشعار مولانا، صائب تبریزی، عمر خیام و دیگر شاعران ایران‌زمین را در خود گنجانده‌اند. آلبوم‌های بی‌کلام دیگری را هم برای تنبور و ارکستر سازهای ایرانی یا تنبور و سازهای کوبه‌ای آهنگ‌سازی، تنظیم و تولید کرده‌ام.

کد خبر 654979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.