فرایند طراحی مرکز داده به چه صورت است؟

طراحی مرکز داده اصولاً یک فرایند چند وجهی و مالتی دیسیپلین است و شامل بخش‌های ساختمانی، مکانیکی، الکتریکی، ارتباطاتی، امنیت فیزیکی، مدیریتی و پایش هوشمند است که باید توسط کارشناسان این بخش‌های مختلف صورت پذیرد.

در این فرایند یک شخص به عنوان مدیر طراحی انتخاب می‌شود که وظیفه حفظ یکپارچگی و Integrity در پروژه را بر عهده خواهد داشت که سایر اعضا در بخش‌های مختلف ذیل او تعریف خواهند شد، لذا نیاز است که حتماً یک ساختار سازمانی برای هر پروژه مرکز داده طراحی شود.

مراحل کلی طراحی مرکز داده

طراحی مراکز داده به طور کلی در سه مرحله طراحی مفهومی، طراحی پایه و طراحی تفصیلی صورت می‌پذیرد:

طراحی مفهومی

طراحی مفهومی، بخضی از فرایند طراحی است که در آن فرایندهای اصلی و کارکرد نظام های عمده تشکیل دهنده طرح، تعیین می‌شود. در این فرایند ممکن است بیش از یک گزینه برای برآورده ساختن اهداف طرح ارائه گردد.

طراحی پایه

طراحی پایه، بخشی از فرایند طراحی است که در آن ساختارهای اصلی طرح بر اساس طرح مفهومی تأیید شده در مرحله طراحی مفهومی تعیین می‌گردد. در این مرحله، فرایندها به روشنی تعیین و کارکردهای اصلی تمامی سیستم‌ها و سازه‌های تشکیل دهنده طرح مشخص می‌شود.

طراحی تفصیلی

فرایند طراحی، محاسبات و تهیه نقشه‌های لازم در مقیاس مناسب و با جزئیات کافی به نحوی که اجرای آن با ابهام یا مشکلی مواجه نشود و همچنین ویژگی مواد و روش ساخت برای هریک از اجزای تشکیل دهنده طرح و مشخصات فنی آن‌ها نیز تعیین می‌گردد. تدقیق و تکمیل مدارک و مستندات لازم برای تبیین روش‌های اجرا از جمله برنامه زمانی اجرا و برآورد هزینه‌های اجرای طرح و تهیه گزارش خلاصه پروژه نیز در این مرحله انجام خواهد شد. علاوه بر آن، تهیه اسناد مناقصه نیز در این مرحله صورت خواهد پذیرفت.

گام‌های اجرایی طراحی مرکز داده

اولین گام در طراحی مرکز داده باید تعریف نیازمندی‌های پروژه باشد که طی آن باید نیازهای کارفرما به صورت دقیق‌تر مشخص شود این که چه خدماتی از این مرکز داده قابل انتظار خواهد بود، چه تجهیزات فعال و سرورهایی مورد نیاز است، این تجهیزات در چه تعداد رک و در نهایت در چه میزان فضائی قابل پیاده‌سازی خواهد بود، چه میزان توان الکتریکی و چه سیستم سرمایشی پاسخگوی نیازهای این تجهیزات است؛ بدین ترتیب خروجی مورد نیاز و مورد انتظار پروژه مشخص خواهد شد.

گام بعدی طراحی مرکز داده، تعیین سطح پدافندی پروژه خواهد بود که متناسب با دستورالعمل سطح‌بندی پدافندی و الزامات پدافند غیرعامل در انتخاب مشاوران و پیمانکاران باید انجام شود.

گام سوم انتخاب شرکت مشاور طراحی مرکز داده و آغاز فرایند است که پس از آن باید برای اطمینان از رعایت کلیه الزامات در طراحی صورت گرفته از قبیل الزامات استانداردی در سطح موردنیاز، الزامات پدافند غیرعامل در سطح موردنیاز و سایز الزامات مثل افتا، مقررات ملی ساختمان و ... ممیزی انجام شود.

پس از انجام ممیزی، شرح خدمات طراحی و فهرست خروجی‌ها مشخص خواهد شد. فهرست خروجی می‌تواند از چند صفحه تا هزاران صفحه بسته به نوع خروجی‌های پروژه اعم از خروجی نرم‌افزار Visio، اتوکد یا مدلسازی‌های سه‌بعدی متغیر باشد.

بعد از این مرحله باید نسبت به اخذ تأییدات سازمان پدافند غیرعامل کشور، شهرداری، بهره‌بردار، کارفرما و ... اقدامات لازم صورت پذیرد.

آخرین مرحله نیز انتخاب شرکت پیمانکار و شروع مراحل پروژه ساخت دیتا سنتر خواهد بود.

کد خبر 654852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.