رمزگشایی از تغییرات در کابینه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، بیست‌وششم فروردین‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رمزگشایی از تغییرات در کابینه» نوشت: جلسه کابینه به ریاست رئیس جمهور با تغییر برخی از اعضای کابینه جلسات بعدی هیئت دولت با ترکیب متفاوتی برگزار می‌شود.

بازآرایی و توان افزایی دولت به عنوان یکی از رویکردهای دولت تحول‌گرا و مردمی سیزدهم، همچنان دنبال می‌شود. در تازه‌ترین موارد از این دست، سه عضو دولت، جای خود را به چهره‌های تازه‌ای داده‌اند؛ چهره‌هایی که می‌توانند هم‌راستا با اهداف بلندمدت و کلان دولت در رفع مشکلات و پیشبرد توسعه، گام بردارند.

داوود منظور، رئیس سابق سازمان مالیاتی جایگزین مسعود میرکاظمی در سازمان برنامه و بودجه شد، سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر سابق جهاد کشاورزی جای خود را به سیدمحمد آقامیری رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور داد و خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نیز به عنوان مدیرعامل صندوق شکوفایی و نوآوری منصوب شد.

برای این تغییرات اهداف چندی چون افزایش کارآمدی دولت، بهبود عملکرد و هم افزایی و رفع چالش‌های اقتصادی برشمرده شده است. اما در این میان یک استثنا هم وجود دارد.

بنا بر گفته و تأکید سخنگوی دولت، دلیل جابه‌جایی رئیس سازمان برنامه و بودجه، بیماری قلبی مسعود میرکاظمی بوده که بارها این مسئله را با رئیس‌جمهور در میان گذاشته و در نهایت فروردین ماه امسال، از سوی آیت‌الله رئیسی اجابت شده است.

از ابتدای تشکیل دولت، کارآمدی و مقابله با فساد، یکی از خطوط قرمز دولت عنوان شده است؛ امری که بارها آیت‌الله رئیسی بر آن تأکید کرده است. آخرین تأکید از این دست، در پیام نوروزی امسال رئیس‌جمهور ابراز شد.

آیت‌الله رئیسی در سخنرانی نوروزی خود اظهار کرد که «هیچ کدام از مدیران دولتی چک سفید دریافت نکردند که به صورت مستمر در دولت و در دستگاه‌ها حضور داشته باشند، بلکه به صورت مستمر در معرض ارزیابی هستند.» رئیس جمهور افزود: «اگر ببینم فردی توان یا صلاحیت خدمت جهادی به مردم را ندارد، طبیعی است که با نیروی با انگیزه و متخصص دیگری جابه‌جا شود.»

بر اساس همین رویکرد، آیت‌الله رئیسی به مردم اطمینان داد که «در سال جدید تلاش خادمان شما در دولت برای تحقق وعده‌ها، از جمله «بهبود معیشت مردم»، «فساد ستیزی»، «مهار تورم»، «تقویت تولید» و «افزایش اشتغال»، به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه خواهد بود.»

نخستین تغییر در کابینه سیزدهم، که می‌توان آن را حرکت در راستای رویکرد کلان آیت‌الله رئیسی دانست، در نخستین روزهای سال جدید رقم خورد؛ زمانی که وزیر آموزش و پرورش استعفای خود را تقدیم کرد و جای خود را به صحرایی (سرپرست وزارت آموزش و پرورش) داد.

دلیل تغییر وزیر آموزش و پرورش، اشکالات و اختلالی بود که نه فقط در پرداخت مزایای ناشی از نظام رتبه‌بندی معلمان، بلکه حتی در پرداخت حقوق جاری معلمان نیز ایجاد شد.

بر اساس بررسی‌های معاون اول رئیس‌جمهور، مشخص شد که عمده مشکل در پرداخت حقوق معلمان، ناشی از ضعف‌ها در وزارت آموزش و پرورش بوده است؛ امری که در نهایت به استعفای وزیر منتهی شد.

رمزگشایی از تغییرات در کابینه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آزادی قدس، در دسترس‌تر از هر زمان» نوشت: آخرین جمعه ماه خدا، هر سال روز تجدید پیمان با آرمانی است که ۴۳ سال پیش به نقطه اتصال آزادی‌خواهان جهان تبدیل شد و حمایت از مظلوم را «با هر آنچه مقدور است»، به ارزشی انسانی تبدیل کرد.

امسال نیز به سنت سال‌های گذشته مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس در بیش از یک هزار شهر و روستا در سراسر کشور برگزار شد و «فلسطین محور وحدت جهان اسلام؛ قدس در آستانه آزادی» شعار محوری آن بود.

در تهران نیز مردم روزه‌دار با حضور پرشور در این راهپیمایی عظیم بار دیگر خشم و انزجار خود را نسبت به رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران که به گرامیداشت روز جهانی قدس اختصاص داشت، طی سخنانی گفت: روز قدس برای کشورهای اسلامی و برای احیای دوباره اسلام است؛ روز قدس به ما نشان داد که تنها راه موفقیت و پیشرفت ما راه مقاومت و تکیه بر سنت‌های الهی است.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: رژیم صهیونیستی در این سال‌ها تلاش کرد فلسطین فراموش شود، ولی فلسطین همچنان زنده است و نمونه آن را در جام جهانی قطر دیدیم که نماینده کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان پرچم و نام فلسطین را در مراحل مختلف گرامی داشتند و این موفقیت به دلیل فرهنگ مقاومت و خون شهدا است.

قالیباف با بیان اینکه امروز قدس کانون انتفاضه است، یادآور شد: امروز از غزه تا کرانه باختری حتی تا در قلب تل‌آویو، مجاهدان فلسطینی مجاهدانه ایستاده‌اند و اگر روزی با سنگ مبارزه می‌کردند امروز با موشک برابر دشمن صهیونیستی ایستادند و امروز گروه‌های فلسطینی از هر زمان دیگری قوی‌تر و دشمن از هر زمانی ضعیف‌تر است.

وی با تأکید بر اینکه امروز فلسطین به کانون ارزش‌های انسانی تبدیل شده است، تصریح کرد: اگر سیاست راهبردی حمایت از فلسطین را ادامه دهیم، می‌توانیم شاهد رشد آن در کشورهای منطقه باشیم و شرایط صهیونیستی امروز به نحوی است که در یک سال چهار بار انتخابات برگزار می‌کند که تمام این‌ها نشانه فروپاشی این رژیم و قدرت جبهه مقاومت است.

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مراسم روز جهانی قدس در میدان نقش جهان اصفهان گفت: طی چند ماه قبل دشمنان ایران رؤیای فروپاشی نظام مقدس اسلامی را در سر می‌پروراندند و خواب‌های آشفته برای در هم شکستن اراده و امید می‌دیدند و تلاش کردند جوانان ما را به خیابان‌ها بکشانند و آن‌ها را در مقابل نظام قرار دهند، اما امروز که ضعف و از هم گسیختگی و افسردگی و پوسیدگی و شکست‌های آشکار زمان عمر آن‌ها به وضوح دیده می‌شود، فاصله زمانی اندکی گذشته است.

رمزگشایی از تغییرات در کابینه

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اشتغال‌زایی یک‌ساله :۲۶۲ هزار نفر!» نوشت: تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت بازار کار، از افزایش ۰.۳ واحد نرخ بیکاری در زمستان گذشته و رسیدن آن به ۹.۷ درصد حکایت دارد.

این آمارها همچنین از ایجاد اشتغال خالص ۲۶۲ هزار نفری در زمستان گذشته خبر می‌دهد. تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار از وضعیت شاخص‌های بازار کار نشان می‌دهد که در زمستان سال گذشته، بیش از ۷۳۵ هزار نفر به جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کشور اضافه شده‌اند.

از این تعداد بیش از ۳۷۹ هزار نفر وارد بازار کار (به صورت شاغل یا غیرشاغل) شده و بیش از ۳۵۶ هزار نفر غیرفعال بوده‌اند.

با این اوصاف، این یافته‌ها نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی یعنی نسبت جمعیت فعال (مجموع شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار، در زمستان ۱۴۰۱، ۰.۱ واحد درصد بیشتر از رقم مذکور در زمستان ۱۴۰۰ شده است.

با این حال، بررسی نسبت اشتغال نشان می‌دهد که این نسبت به عنوان نسبت جمعیت شاغل به جمعیت در سن کار در مقایسه دو زمستان گذشته تغییری نکرده و در رقم ۳۶.۶ درصد باقی مانده است.

به طوری که همزمان با افزایش جمعیت در سن کار، میزان اشتغال نیز بیش از ۲۶۲ هزار نفر افزایش یافته و تعداد شاغلان از حدود ۲۳ میلیون و ۱۷۴ هزار نفر به حدود ۲۳ میلیون و ۴۳۶ هزار نفر رسیده است.

از مقایسه دو بند قبل می‌توان نتیجه گرفت که حاصل افزایش ۰.۱ درصدی در نرخ مشارکت و نیز ثابت ماندن نسبت اشتغال، افزایش تعداد بیکاران و نرخ بیکاری بوده است. این مدعا را بخش دیگر داده‌های مرکز آمار ایران تأیید می‌کند.

بر این اساس، مشاهده می‌شود که تعداد بیکاران در زمستان امسال در حالی به حدود ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار نفر رسیده که این رقم در زمستان سال گذشته در حدود ۲ میلیون و ۴۰۹ هزار نفر بوده است.

به عبارت دیگر در مقایسه بین دو بازه زمانی یادشده، تعداد بیکاران حدود ۱۱۷ هزار نفر افزایش یافته است. به موازات، نرخ بیکاری نیز که حاصل نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) است از ۹.۴ به ۹.۷ افزایش یافت.

بررسی تغییرات اشغال بخش‌های اقتصادی در زمستان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان دهنده این است که از تعداد شاغلان بخش کشاورزی کاسته شده و در مقابل به تعداد شاغلان بخش‌های صنعت و خدمات افزوده شده است.

با وجود این، سهم این بخش‌ها از کل اشتغال کشور به‌گونه‌ای متفاوت تغییر کرده است به طوری که از سهم هر دو بخش کشاورزی و صنعت به ترتیب به میزان ۱.۵ و ۰.۴ واحد درصد کاهش یافته و به سهم بخش خدمات ۱.۸ واحد درصد افزوده شده است.

رمزگشایی از تغییرات در کابینه

کد خبر 654673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.