چه روش‌هایی برای درمان اختلال دوقطبی وجود دارد؟

یک روانشناس اجتماعی و مشاور خانواده، روش‌های درمان اختلال دوقطبی را تشریح کرد.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به روش‌های درمانی اختلال دوقطبی، اظهار کرد: روان‌درمانی می‌تواند بخشی مؤثر از درمان افراد درگیر با اختلال دوقطبی باشد. روان‌درمانی درواقع اصطلاحی برای تکنیک‌های درمانی با هدف کمک به افراد در شناسایی و تغییر احساسات، افکار و رفتارهای نگران‌کننده است. این نوع درمان می‌تواند حمایت، آموزش و راهنمایی را برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی و خانواده‌های آن‌ها فراهم کند.

وی افزود: درمان شناختی رفتاری (CBT) نیز برای افسردگی تأثیرگذار بوده و CBT که برای درمان بی‌خوابی اقتباس شده است، می‌تواند به عنوان بخشی از درمان افسردگی دوقطبی مفید واقع شود. بعضی از داروها می‌توانند به مدیریت علائم اختلال دوقطبی کمک کنند و برخی افراد ممکن است نیاز داشته باشند که داروهای مختلف را امتحان و با ارائه‌دهنده مراقبت‌های خود برای یافتن داروهایی که بهترین تأثیر را دارند، همکاری کنند.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه رایج‌ترین انواع داروهایی که ارائه‌دهندگان مراقبت‌ها تجویز می‌کنند شامل تثبیت‌کننده‌های خلق‌وخو و آنتی سایکوتیک‌های غیرمعمول است، تصریح کرد: تثبیت‌کننده‌های خلق‌وخو مانند لیتیوم یا والپروات، می‌تواند به پیشگیری از اپیزودهای خلقی یا کاهش شدت آن کمک کند؛ همچنین لیتیوم می‌تواند خطر اقدام به خودکشی را کاهش دهد. ارائه‌دهندگان مراقبت‌ها ممکن است داروهایی را که خواب یا اضطراب را هدف قرار می‌دهند را نیز به عنوان بخشی از برنامه درمانی در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: اگرچه افسردگی دوقطبی بیشتر با داروهای ضدافسردگی درمان می‌شود، اما باید یک تثبیت‌کننده خلق‌وخو نیز در کنار آن‌ها مصرف شود. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، هنگام وضعیت شیدایی یا هیپومانیا، نیازمند کمک بیشتری هستند؛ بنابراین تهیه کردن تاریخچه دقیق پزشکی برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌ها حائز اهمیت است تا از اشتباه گرفته نشدن اختلال دوقطبی با افسردگی، اطمینان حاصل شود.

کاظمی گفت: در بعضی موارد و هنگامی که دارو و روان‌درمانی به بهبود وضعیت بیمار درگیر با اختلال دوقطبی کمکی نکرده، ممکن است از یک درمان مؤثر به نام درمان تشنج الکتریکی (ECT) استفاده شود. ECT شامل چندین دور جریان الکتریکی کوتاه است که هنگام بیهوشی بیمار، به پوست سر وی وارد و منجر به تشنج کوتاه و کنترل شده می‌شود. اعتقاد بر این است که تشنج‌های ناشی از ECT مسیرهای سیگنال‌دهی مغز را بازسازی می‌کنند.

وی با بیان اینکه از درمان ECT بیشتر در مواردی که نیاز به پاسخ سریع وجود دارد مانند افراد در معرض خطر خودکشی یا کاتاتونیا (وضعیت نداشتن پاسخ‌گویی) استفاده می‌شود، اضافه کرد: نوردرمانی، بهترین درمان مبتنی بر شواهد برای اختلال عاطفی فصلی است و بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، بدتر شدن فصلی افسردگی را در فصل زمستان تجربه می‌کنند.

این روانشناس و مشاور خانواده خاطرنشان کرد: اختلال دوقطبی می‌تواند منجر به بروز اختلالات جدی در زندگی روزمره فرد شود و موقعیتی استرس‌زا در خانواده ایجاد کند؛ بنابراین اعضای خانواده فرد درگیر با اختلال دوقطبی نیز ممکن است نیازمند حمایت از سلامت روان خود باشند.

کد خبر 654654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.