سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری چین در افغانستان

نمایندگان شرکت چینی «گوچین» در دیدار با سرپرست وزارت معادن و فلزات دولت موقت طالبان، از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری خود در افغانستان خبر دادند.

به گزارش ایمنا، وزارت معادن و فلزات دولت موقت طالبان در افغانستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: مسئولان و نمایندگان شرکت چینی «گوچین» در دیدار با شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و فلزات (طالبان) در کابل علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ذخایر لیتیوم افغانستان ابراز کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، سرمایه‌گذاری مذکور ۱۲۰ هزار شغل مستقیم و یک میلیون شغل غیرمستقیم در این کشور ایجاد می‌کند. این شرکت طی هفت ماه مسیر سالنگ را بازسازی و یک تونل دیگر را هم حفر خواهد کرد.

این شرکت همچنین تاکید کرد که فرآیند ذخایر لیتیوم در داخل افغانستان انجام می‌شود و برای فرآوری آن جاده کومار و لغمان آسفالت و یک نیروگاه برق آبی ساخته می‌شود.

در ماه ژانویه، وزارت معادن و پترولیم دولت موقت طالبان قرارداد استخراج میدان نفتی آمو را با شرکت چینی مرکز تحقیقات اقتصاد و اطلاعات نفت چین امضا کرد که سهم افغانستان در ابتدا ۲۰ درصد و در آینده به ۷۵ درصد خواهد رسید.

گفتنی است، شرکت‌های چینی مدت‌ها در آرزوی دسترسی به ذخایر غنی و گسترده لیتیوم افغانستان بوده‌اند که ارزش آن بیش از یک تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

منبع: مهر

کد خبر 654637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.