نشست مقامات ژاپن و کره‌جنوبی در سئول

رسانه‌ها از برگزاری نشست هفته آینده میان مقامات ژاپن و کره‌جنوبی در سئول خبر می‌دهند.

به گزارش ایمنا، وزارت صنعت سئول امروز_ جمعه بیست‌وپنجم فروردین‌ماه_ در بیانیه‌ای اعلام کرد که کره جنوبی و ژاپن هفته آینده نشستی را در شهر در سئول برگزار خواهند کرد. در بیانیه صادره از سوی وزارت صنعت سئول در این خصوص آمده است: هدف از این نشست، رایزنی درباره تمهیدات سیاسی طرفین در مورد صادرات اقلام راهبردی و سایر موارد خواهد بود.

بیانیه مذکور اضافه می‌کند: دهمین دور از گفت‌وگوهای تعیین سیاست مدیریت صادرات از هجدهم تا بیستم آوریل در سئول برگزار می‌شود و مدیران ارشد وزارتخانه‌های صنعت دو کشور در آن حضور خواهند داشت.

نشست مذکور بعد از پنج سال نخستین گفت‌وگوها در نوع خود به شمار می‌آید.

این دیدار در حالی برگزار می‌شود که یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در آخرین دیدار خود توافق کردند تا اختلافات تاریخی را حل کرده و همکاری‌های امنیتی فیمابین را از سر بگیرند.

یون سوک یول در سالروز جنبش استقلال کره از ژاپن گفته بود: امروز، یک قرن پس از جنبش استقلال اول مارس، ژاپن از متجاوزی نظامی به شریکی با ارزش‌های جهانی مشابه ما، بدل شده است. و ژاپن در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی همکاری می‌کنند و علاوه بر این، برای دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های جهانی هم با یکدیگر کار می‌کنیم.

روابط دوجانبه بین این دو کشور آسیایی که هر دو متحدان آمریکا در منطقه نیز محسوب می‌شوند، به‌دلیل مسائل نشأت گرفته از حکمرانی استعماری ژاپن بر شبه‌جزیره کره در فاصله سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، تشدید شده است.

دادگاهی در کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ از شرکت‌های ژاپنی خواستار پرداخت غرامت بابت قربانیان کار اجباری در زمان جنگ شد. توکیو این حکم را رد و تاکید کرد که مساله در گذشته حل و فصل شده است.

دو کشور در سال ۲۰۱۹ تحریم‌های تجاری را علیه یکدیگر اعمال کرده و در نتیجه روابط بین سئول و توکیو بیش از پیش تیره و تار شد.

منبع: مهر

کد خبر 654591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.