لزوم هدایت مدارس به‌سمت اهداف سالانه کشور

«برای اینکه چشم‌انداز سالانه ایران به نتیجه مطلوب برسد باید در تمام مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ریشه پیدا کند. موضوعی که در تحقق شعار سال بسیار اهمیت دارد، هدایت مدارس به سمت اهداف سالانه کشور است. اگر شعار سال در مدارس مورد توجه قرار نگیرد، چالش‌های بسیاری پیرامون تحقق آن ایجاد می‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، شعار سال ۱۴۰۲ در راستای بهبود مشکلات جامعه پیرامون مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شد. در این راستا، سازمان‌ها و رشته‌های مختلفی می‌توانند به تحقق شعار سال کمک کنند، یکی از مهم‌ترین علومی که در حوزه رشد تولید نقش ویژه‌ای دارد، علم شیمی است.

شیمی یکی از علوم پایه و مادر محسوب می‌شود که در توسعه کشورهای صنعتی نقش بسیار ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه ایران نیز از منابع بسیاری در حوزه علم شیمی برخوردار است، استفاده از این دانش برای تحقق شعار سال بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

برای درک بیشتر اهمیت شعار سال و بررسی نقش علم شیمی در رشد تولید و تحقق شعار سال، با حمیدرضا یوسفی دکترای شیمی آلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

به‌طورکلی شعار سال چه اهمیتی دارد؟

شعارهایی که سالانه به عنوان چشم‌انداز سال انتخاب می‌شود، رویکرد خوبی است و مسیر مطلوبی را به جامعه معرفی می‌کند. شعارهای سالانه توسط اتاق فکری فعال انتخاب می‌شود که در این اتاق، فعالیت جامعه طی یک سال رصد شده، سپس براساس آن برای سال آینده برنامه‌ریزی انجام می‌شود که این هدف‌گذاری در قالب جمله کوتاه به عنوان شعار سال مطرح می‌شود. این هدف‌گذاری در تمام کشورهای دنیا مشاهده می‌شود و گاهی نیز به عنوان چشم‌انداز کوتاه مدت معرفی می‌شود.

برای تحقق شعارهای سالانه چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

برای اینکه چشم‌انداز سالانه ایران به نتیجه مطلوب برسد باید در تمام مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ریشه پیدا کند، همچنین استارت‌آپ‌های بسیاری نیز باید پیرامون شعار سال شکل بگیرد. علاوه بر این موارد موضوعی که در تحقق شعار سال بسیار اهمیت دارد، هدایت مدارس به سمت اهداف سالانه کشور است.

درواقع شعار سال باید در مدارس مورد توجه قرار بگیرد و پیرامون تحقق آن جشنواره‌ای دانش‌آموزی شکل بگیرد. در صورتی که شعار سال در مدارس مورد توجه قرار نگیرد مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود و چالش بزرگی پیش‌روی تحقق آن به‌وجود می‌آید.

علم شیمی چه نقشی در تحقق شعارهای سالانه دارد؟

شیمی جزو رشته‌های پایه در توسعه است و طبق نظر بسیاری از دانشمندان، جزو علوم مادر است و باید گسترش یابد. علم شیمی باید در کشور احیا شود و در نقاطی که نیاز بسیاری به تکنولوژی روز دنیا وجود دارد، باید از آن استفاده کرد تا از رکود فعلی خارج شود. متأسفانه شیمی در ایران با رکود مواجه شده است و طی این چند سال شاهد پیشرفت تکنولوژیکی در این حوزه نبوده‌ایم.

البته گفتنی است که امروزه در حوزه تربیت دانشمندان بزرگ پیشرفت بسیاری داشته‌ایم و سطح فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار بهبود یافته و تولیدات دانش‌بنیان نیز افزایش داشته است، اما همچنان نسبت به دنیا پیشرفت چشمگیری نداشته‌ایم و این مسئله در گرو به‌روزرسانی و استفاده صحیح از اینترنت، هوش‌مصنوعی، برنامه‌نویسی و سایر مسائل روز دنیا از جمله نانومتریال‌ها است.

با توجه به اینکه شعار سال جاری به رشد تولید اشاره دارد، این هدف‌گذاری چگونه تحقق می‌یابد؟

به طور کلی زمانی که زیرساخت مورد نیاز فراهم و نیروی جوان به صنایع تزریق شود، قطعاً چرخه تولید نیز پیشرفت خواهد کرد. درواقع برای رشد تولید باید نیروی جوان را نسبت به نیازهای جامعه آگاه کنیم و مواد اولیه را در اختیار آن قرار دهیم، از طرفی باید مسیری به سمت دنیا ایجاد شود تا با بازارهای خارجی نیز در ارتباط باشیم، زیرا علم شیمی در ایران جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و با توجه به همین مسئله باید در داخل و خارج بازار هدف داشته‌باشیم تا به مرور چرخه تولید کشور نیز بهبود یابد.

آیا علم شیمی می‌تواند به رشد تولید کمک کند؟

بله، درحال‌حاضر اگر به شرایط علم شیمی در کشور نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که از نظر عناصر جدول تناوبی منابع بسیاری در کشور وجود دارد. ایران از منابع بسیار مس، آلومینیم، آهن، فولاد و حتی سنگ‌های زینتی و گران‌بها برخوردار است که استفاده از این منابع باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به این مسئله باید استارت‌آپ‌های کوچک و بزرگ پیرامون استفاده از پتاسنیل‌های کشور شکل گیرد تا در نهایت شاهد رشد تولید داخلی باشیم.

درواقع تحقق شعار سال مانند ساخت برج است. برای ساخت برج اقدامات بسیاری باید انجام داد و ممکن است فرآیند ساخت‌وساز چندین سال زمان ببرد تا به نتیجه مطلوب برسد. رشد تولید نیز به همین شکل است و نمی‌توان یک شبه شاهد تغییر چرخه تولید کشور بود. برای تحقق شعار سال باید نیروی جوان تربیت شود و سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، همچنین باید بدانیم که سرمایه‌گذاری پیرامون این هدف ممکن است تا چند سال نتیجه نداشته‌باشد، اما در نهایت آینده کشور را تا چندین دهه تضمین می‌کند.

سخن آخر...

برای تحقق شعار سال باید بین وزارت علوم، آموزش و پرورش و صنعت و معدن ارتباط صحیحی شکل بگیرد تا با کمک یکدیگر بتوانیم چرخه تولید کشور را ارتقا دهیم. ایران مهد علم شیمی محسوب می‌شود و زادگاه دانشمندان بزرگی مانند «ابوعلی سینا» و «جابرابن‌حیان» بوده است، به همین دلیل در حال حاضر نیز باید از پتانسیل‌های خود استفاده کنیم تا جزو برترین کشورهای جهان باشیم که در این راستا لازم است شرکت‌های داخلی احیا شود و دانشجویان نیز به مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر 654589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.