از توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی تا رفع موانع ارتباطی

وزیر اقتصاد و امور دارایی برای شرکت در اجلاس ۲۰۲۳ گروه بانک توسعه اسلامی به عربستان سفر کرده و تاکنون دیدارهایی با همتای عربستانی خود، مقامات اماراتی و رئیس بانک توسعه اسلامی داشته که در این دیدارها بر توسعه همکاری‌های مشترک تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحسان خاندوزی روز _پنجشنبه بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه_ در رأس هیئتی اقتصادی به عربستان سعودی سفر کرد و با استقبال مقام‌های این کشور، مدیران بانک توسعه اسلامی و اعضای سرکنسولگری ایران وارد فرودگاه جده شد. این نخستین سفر یکی از مقام‌های رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی پس از توافق اخیر با این کشور است.

اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی روز جمعه _بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه_ با حضور مقام‌های بیش از ۵۰ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی در جده عربستان به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

روابط اقتصادی تهران و ریاض برد-برد و به نفع کشورهای منطقه است

سیداحسان خاندوزی در حاشیه این اجلاس اظهار کرد: سیاست رئیس‌جمهور ایران بر تقویت روابط با کشورهای همسایه استوار است.

وی افزود: دستاوردهای بسیار خوبی طی یکسال و نیم گذشته داشته‌ایم و انتظار داریم شاهد افزایش تعاملات اقتصادی بیشتر، تجارت و سرمایه‌گذاری ایران با کشورهای همسایه باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: توافقی که با وساطت کشورهای دوست میان دو کشور ایران و عربستان صورت گرفته فرصت‌های تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور را افزایش خواهد داد.

سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم گفت: اعتقاد داریم توسعه روابط اقتصادی و تعاملات ایران و عربستان، یک ارتباط برد - برد است که منافع آن علاوه بر دو کشور به همه کشورهای منطقه هم خواهد رسید.

آمادگی ایران برای انتقال پیشرفت‌ها به اعضای بانک توسعه اسلامی

وی اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی را یکی از بهترین و مهمترین فرصت‌ها برای کشورهای عضو دانست و گفت: این اجلاس فرصت همکاری مشترک میان اعضای بانک را فراهم می‌آورد و این هدف در دستور کار این دوره اجلاس هم قرار داده شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از اعتقاد جمهوری اسلامی ایران بر استفاده از توانمندی‌های کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی تاکید و خاطرنشان کرد: اراده ما بر این است که با توجه به پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های فناوری و توانمندی‌های بیو، نانو، صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی، ساخت تجهیزات نیروگاهی و ساخت کاتالالیست‌های صنعت نفت، این پیشرفت‌ها را در اختیار سایر اعضای بانک و کشورهای اسلامی قرار دهیم.

از توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی تا رفع موانع ارتباطی

تنظیم موافقتنامه‌های سرمایه‌گذاری خارجی و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین ایران و امارات

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در حاشیه اجلاس سالانه هیئت عامل گروه بانک توسعه اسلامی با وزیر امور مالی امارات متحده عربی ملاقات کرد.

طرفین در این ملاقات بر افزایش حجم همکاری‌ها در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کردند.

در این ارتباط مقرر شد که به‌زودی اقدامات مقتضی به منظور تنظیم موافقتنامه‌های سرمایه‌گذاری خارجی و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین طرفین به مورد اجرا قرار گیرد.

محمد ابن هادی الحسینی در این ملاقات ضمن اشاره به تأثیر مثبت از سرگیری روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان در منطقه گفت: حجم تجارت بین دو کشور حدود ۴۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

این حجم تجارت در زمینه‌های مختلف حاکی از رشد طبیعی و خوب مناسبات و تعاملات ایران و امارات است و نقش دولت‌های طرفین تشویق تجارت و تسهیل آن از طریق توافقنامه‌های اجتناب از اخذ مالیات مضاعف است و لازم است در توافقات موجود دو کشور بازنگری‌هایی انجام شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم ضمن اشاره به توافقات نهایی نشده قبلی مرتبط به تدوین موافقتنامه سرمایه گذاری خارجی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در پروژه‌های سودآور مشترک همچنین همکاری ایران و امارات در سرمایه گذاری در سایر کشورها آمادگی دارد.

براساس این گزارش طرفین در این دیدار دوجانبه به منظور تسهیل روابط تجاری، موضوع عملیاتی کردن خط اعتباری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در پایان این ملاقات وزیر امور اقتصادی و دارایی از همتای اماراتی خود دعوت کرد که در اولین فرصت به تهران سفر کند.

از توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی تا رفع موانع ارتباطی

دیدار با همتای عربستانی

رسانه‌های عربستان امروز _شنبه بیست‌وسوم اردیبهشت‌ماه_ از دیدار محمد الجدعان، وزیر مالیه این کشور با سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران خبر دادند و افزودند: در این دیدار که دیروز (جمعه) در حاشیه اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی انجام شد، طرفین درباره راه‌های تقویت و توسعه همکاری‌های اقتصادی بین تهران و ریاض تبادل نظر کردند.

وزیر مالیه عربستان در این باره گفت: در این دیدار در مورد فرصت‌های پیش رو برای توسعه و تقویت روابط مشترک بین دو کشور گفت‌وگو کردیم.

رسانه‌های عربستان به نقل از خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نوشتند: گسترش روابط اقتصادی ایران و عربستان برای هر دو طرف سودآور و به نفع همه کشورهای منطقه است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران با بیان اینکه سیاست آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران بر تحکیم روابط با کشورهای همسایه استوار است، افزود: در این زمینه طی یک‌سال‌ونیم گذشته دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم و انتظار داریم شاهد افزایش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری با کشورهای همسایه باشیم.

خاندوزی تصریح کرد: توافق ایران و عربستان با میانجیگری کشورهای دوست، فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور را افزایش خواهد داد.

واکنش وزیر مالیه عربستان به دیدار با خاندوزی

محمد الجدعان، وزیر مالیه عربستان، پس از این دیدار با انتشار تصویری در صفحه خود در توئیتر نوشت: ما در مورد فرصت‌های توسعه و تقویت روابط بین دو کشور گفت‌وگو کردیم.

دیدار با رئیس بانک توسعه اسلامی

سیداحسان خاندوزی در حاشیه اجلاس ۲۰۲۳ گروه بانک توسعه اسلامی در جده عربستان سعودی با محمد الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی و مدیران ارشد این بانک دیدار کرد.

در این دیدار طرفین ضمن اشاره به نقاط عطف همکاری‌های مشترک، بر رفع موانع و مشکلات مربوط در مسیر این همکاری‌ها تاکید کردند.

وزیر اقتصاد با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای رفع موانع همکاری‌های موجود از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، بر تاکید رئیس جمهوری اسلامی ایران بر تقویت همکاری‌های مشترک با این بانک و رفع مشکلات و چالش‌های در مسیر این تعاملات اشاره کرد.

خاندوزی ادامه داد: به منظور حفظ حمایت جمهوری اسلامی ایران از فعالیت‌های بانک در جهان اسلام، ایران به عنوان یکی از سهامداران ارشد بانک، اقدامات نهایی خود را در راستای مشارکت در افزایش سهام سرمایه بانک به مورد اجرا قرار داده است و به‌زودی لایحه پیشنهادی دولت در این خصوص سیر مراحل تقنین را در مجلس شورای اسلامی طی می‌کند.

رئیس بانک توسعه اسلامی نیز در این دیدار به چالش‌های پیش روی بانک طی سال‌های همه‌گیری کرونا اشاره و از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد که همچون سایر سهام‌داران ارشد بانک، ضمن حمایت از افزایش سهام سرمایه مزبور، تلاش کند که با ایفای تعهدات ناشی از بهره‌مندی از تسهیلات پروژه‌ای بانک، بانک توسعه اسلامی را در راستای حفظ رتبه اعتباری AAA یاری رساند.

خاندوزی در این دیدار از رئیس بانک توسعه اسلامی برای سفر به تهران دعوت کرد و این سفر را در موقعیت موجود همکاری‌های بانک و ایران به عنوان یک نقطه عطف دانست.

از توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی تا رفع موانع ارتباطی

کد خبر 654470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.