این کشورها بیشترین سیگاری‌ها را دارند!

بیشترین تعداد افراد سیگاری به کشورهای نائورو، کیریباتی، تووالو، میانمار، شیلی، لبنان و صربستان اختصاص می‌یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در بعضی از کشورهای جهان، سرانه مصرف سیگار بسیار بالا است و موجب بروز مشکلات زیادی نظیر بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان، سکته مغزی و حتی پوکی استخوان می‌شود.

امروزه اثرات نامطلوب سیگار و بیماری‌های مرتبط با آن به طور گسترده در جهان شناخته شده و کمپین‌های فعالی برای کاهش مصرف دخانیان در بین جوامع مختلف راه‌اندازی شده است.

با وجود اینکه نرخ کلی سیگار کشیدن در ۵۰ سال اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته، اما همچنان کشورهایی وجود دارند که تعداد افراد سیگاری در آن‌ها زیاد است. در ادامه به معرفی کشورهایی می‌پردازیم که بیشترین مصرف سیگار را دارند:

نائورو - ۵۲.۱۰ درصد

کشور جزیره‌ای کوچک نائورو که در قاره اقیانوسیه قرار دارد، دارای بالاترین میزان افراد سیگاری در جهان است. این کشور پس از واتیکان، دومین کشور کم‌جمعیت دنیا محسوب می‌شود و ۵۲.۱۰ درصد از مردم آن دخانیات مصرف می‌کنند. درواقع عوامل متعددی در نرخ بالای افراد سیگار نائورو نقش دارد و در این کشور ۱۰ هزار نفری، زنان بیشتر از مردان سیگار می‌کشند.

کیریباتی - ۵۲ درصد

کیریباتی (Kiribati)، یکی دیگر از کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام است که از نظر میزان مصرف دخانیات، پس از نائورو قرار دارد. این کشور کوچک که ۳۲ جزیره مرجانی را در خود جای می‌دهد، مساحتی حدود ۸۱۱ کیلومتر مربع دارد.

جمعیت کیریباتی بیش از ۱۲۱ هزار نفر است که ۵۲ درصد افراد آن سیگار مصرف می‌کنند و از این رو لقب دومین کشور سیگاری جهان را به خود اختصاص داده است. سیگار کشیدن بیشتر در بین مردان کیریباتی رواج دارد که ۶۸ درصد از کل افراد را تشکیل می‌دهند.

نرخ بالای سیگارکشیدن و سایر مشکلات سلامتی مربوط به آن، نرخ امید به زندگی را در این کشور کاهش داده و آن را به حدود ۶۸ سال رسانده است. در کیریباتی ۳۵ درصد از زنان به عنوان افراد سیگاری گزارش شده‌اند.

تووالو - ۴۸.۷۰ درصد

تووالو، ۱۱۹۰۰ نفر جمعیت دارد و لقب سومین کشور سیگاری جهان را به خود اختصاص می‌دهد. ابتلاء به بیماری‌های قلبی، یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در بین مردم این کشور محسوب می‌شود که یکی از فاکتورهای خطرناک مرتبط با سیگار کشیدن است.

شیوه‌های سنتی مصرف تنباکو، یکی از دلایل اصلی نرخ بالای سیگار کشیدن در این کشور جزیره‌ای کوچک به شمار می‌رود و حدود ۴۸.۷۰ درصد از جمعیت آن را افراد سیگاری تشکیل می‌دهند.

میانمار - ۴۵.۵۰ درصد

کشور آسیای جنوب شرقی میانمار که تا سال ۱۹۸۹ با نام «برمه» شناخته می‌شد، ۴۵.۵۰ درصد از افراد سیگاری را به خود اختصاص می‌دهد. شگفت‌انگیز است که این کشور ۵۷.۵ میلیون نفری، با وجود محدودیت عمومی برای استعمال دخانیات، نرخ بالای مصرف سیگار را در جهان داشته باشد.

به نظر می‌رسد ممنوعیت استعمال دخانیات در فضاهای عمومی سرپوشیده و وسایل حمل و نقل عمومی، تأثیر قابل توجهی بر تعداد کل افراد سیگاری میانمار نداشته باشد.

شیلی - ۴۴.۷۰ درصد

شیلی که در آمریکای جنوبی واقع شده است نیز در فهرست سیگاری‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. حدود ۴۴.۷۰ درصد از جمعیت ۱۸.۴ میلیون نفری این کشور را افراد سیگاری فعال تشکیل می‌دهد. قوانین محدودکننده بسیاری در شیلی وجود دارد که هدف از آن‌ها به حداقل رساندن مصرف سیگار در اماکن عمومی است.

در این کشور قانون مالیات بر تنباکو و ممنوعیت استعمال دخانیات در حمل و نقل عمومی و اماکن عمومی سرپوشیده وضع شده است. به نظر می‌رسد این تلاش‌ها به‌نسبت موفقیت‌آمیز بوده است، اما شیلی همچنان نرخ بالای افراد سیگاری را به‌ویژه در مقایسه با همسایگان آمریکای جنوبی به خود اختصاص می‌دهد.

لبنان - ۴۲.۶۰ درصد

لبنان تنها کشور خاورمیانه است که در فهرست سیگاری‌ترین کشورهای جهان قرار دارد و تعداد افراد سیگاری فعال آن ۴۲.۶۰ درصد است. حدود ۵.۳ میلیون نفر در این کشور زندگی می‌کند، اما بالاترین نرخ سرطان ریه را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص می‌دهد که با نرخ بالای مصرف دخانیات ارتباط دارد.

همچنین نرخ سیگار کشیدن افراد جوان لبنان در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، بالاست و طبق داده‌های سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به ۶۵ درصد از پسران و ۵۵ درصد از دختران در این کشور سیگار می‌کشند.

صربستان - ۴۰.۶۰ درصد

آمارها نشان می‌دهد که از حدود ۶.۷ میلیون نفر ساکن صربستان، ۴۰.۶۰ درصد، افراد سیگاری فعال هستند. براساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱.۲ میلیون مرگ زودرس در این کشور را می‌توان به دلیل استعمال دخانیات نسبت داد که حدود ۵۸ درصد از مرگ و میرهای مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی را به خود اختصاص می‌دهد.

اگرچه قوانینی برای محدود کردن استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی این کشور وضع شده، اما اجرای ضعیف آن‌ها و نگرش ضعیف افراد جامعه نسبت به محدود کردن مصرف سیگار، صربستان را به یکی از سه کشور اروپایی با بیشترین مصرف سیگار تبدیل کرده است.

بنگلادش - ۳۹.۱۰ درصد

بنگلادش دارای جمعیتی بیش از ۱۶۵.۱ میلیون نفر است که ۳۹.۱۰ درصد از آن‌ها افراد سیگاری فعال هستند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به ۱۴ درصد از کل مرگ‌ومیر سالانه در این کشور به استنشاق تنباکو نسبت داده می‌شود که زمینه بروز بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان و سکته مغزی را فراهم می‌کند. بنابراین سیگار کشیدن، یکی از دلایل اصلی نگرانی مردم بنگلادش محسوب می‌شود.

کد خبر 654384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.