ساماندهی مبلمان بر ارتقای کیفیت فضاهای شهری موثر است

یک کارشناس شهرسازی گفت: کیفیت محیط و مبلمان شهرهای امروزی وضعیت مطلوبی ندارد و رضایت شهروندان پایین است در حالی که عناصر مبلمان شهری می‌تواند محیط‌های کارآمد و فضاهای شهری با کیفیت خلق کند.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه مبلمان شهری شهرها از نظر شکل، فرم و رنگ متناسب با محیط نیست، زیرا عناصر مبلمان شهری از لحاظ رنگ و زیباشناسی ضعف‌هایی دارد.

وی افزود: این عناصر هیچ‌گونه هماهنگی با محیط و سایر المان‌های موجود در محیط ندارد، ظاهرش زیبا نیست و نماها و فضاهای بیرونی ساختمان‌ها، چراغ‌های راهنمایی تابلوهای اسامی معابر نمای مناسب و خوانایی کافی ندارد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: بسیاری از ساختمان‌های شهر به ویژه در محورها و مسیرهای اصلی نماسازی شده، اما این اقدام متناسب با محیط و به منظور حفظ خوانایی انجام نشده است.

حسینی تصریح کرد: خوانایی می‌تواند بر نحوه و سهولت درک شهروندان از فرصت‌ها و موقعیت‌هایی که محیط به آنها عرضه می‌کند، تأثیر بگذارد و به همین دلیل خوانایی از اهمیت زیادی برخوردار است، با این وجود مبلمان شهری از زیبایی و تناسب مطلوبی برخوردار نیست و می‌توان گفت که بهبود این متغیرها در زیبایی و مطلوبیت مبلمان شهری نقش دارد.

وی تاکید کرد: کیفیت محیط و مبلمان شهرهای امروزی وضعیت مطلوبی ندارد و رضایت شهروندان پایین است در حالی که عناصر مبلمان شهری می‌تواند محیط‌های کارآمد و فضاهای شهری با کیفیت خلق کند.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: بهبود کیفیت مبلمان بر ارتقای کیفیت محیط شهری و رضایتمندی شهروندان اثرگذار است.

حسینی اضافه کرد: وجود چراغ‌های روشنایی در کنار درهای ورودی ساختمان‌های مسکونی نیز اهمیت زیادی در رفت‌وآمد ایمن شهروندان دارد.

وی گفت: قرارگیری عناصری مغایر با طراحی ساختمان یا بدنه شهری چه به لحاظ شکل و چه از نظر مصالح به کار برده شده سبب اغتشاش بصری در محیط‌های شهری و محل سکونت شده است، بسیاری از ساختمان‌ها و دیگر اجزای شهر همچون خیابان‌ها، بوستان‌ها و میدان‌های شهر در شرایط نامطلوبی قرار دارد.

این کارشناس شهرسازی افزود: شهرها از فضاهای مختلفی تشکیل می‌شود که هرکدام از آنها برای حمایت و تسهیل بعضی از فعالیت‌های فردی و اجتماعی و ایجاد معانی که شهروندان به آنها نیاز دارند شکل می‌گیرد.

حسینی اظهار کرد: با توجه به اینکه هر فعالیت به فضایی با ویژگی خاص یا قرارگاه رفتاری مناسب نیاز دارد، در صورت نبود فضای مناسب، موجودیت شهر از جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی و هویتی با اختلال روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر 654347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.