۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
 عملیات‌های رمضانی دفاع مقدس

در دوران جنگ تحمیلی، چند عملیات مهم ازجمله «عملیات محدود رمضان»، «عملیات رمضان» و «عملیات قدس یک» در ماه رمضان توسط رزمندگان روزه‌دار ایرانی به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدصالح ایمانی، پژوهشگر دفاع مقدس در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده، به عملیات‌هایی در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرده است که در ماه مبارک رمضان انجام شد.

در این یادداشت می‌خوانیم: «عملیات «محدود رمضان» نخستین عملیاتی بود که رزمندگان ایرانی در ماه مبارک رمضان انجام دادند. این عملیات که پنجم مردادماه سال ۱۳۶۰ و در کمتر از یک ماه پس از فاجعه دفتر مرکزی حزب جمهوری با همکاری سپاه و ارتش در محور حمیدیه- کرخه نور انجام شد، نتایج درخشانی برای رزمندگان ایرانی به دنبال داشت.

طی عملیات محدود رمضان، نیروهای اسلام چهار کیلومتر از خاک ایران را از اشغال دشمن خارج کردند. در این عملیات تعداد ۲۰۰ نفر از دشمن کشته و زخمی شد و ۱۹۷ نفر از آنان نیز به اسارت رزمندگان درآمدند، همچنین ۴۰ دستگاه تانک و نفر بر منهدم شد.

عملیات «رمضان»، رزم مشترک سپاه و ارتش برای تعیین سرنوشت جنگ در منطقه عملیاتی شلمچه در شرق بصره بود که بیست‌وسوم تیرماه سال ۱۳۶۱ مصادف با بیست‌ویکم ماه رمضان و همزمان با شهادت حضرت علی (ع) برگزار شد.

این عملیات که در پنج مرحله انجام شد، نخستین عملیاتی بود که بعد از فتح خرمشهر توسط رزمندگان ایرانی انجام شد. هدف اصلی از طرح‌ریزی عملیات رمضان، رسیدن رزمندگان به شرق بصره و ساحل شط‌العرب بود که به عنوان عملیاتی تعیین کننده در سرنوشت جنگ تلقی می‌شد.

رسیدن به این هدف مهم، قبلاً در طرح عملیاتی الی‌بیت‌المقدس پیش‌بینی شده بود و انتظار آن بود تا با انجام موفقیت‌آمیز این عملیات، ایران دست بالا را به عنوان پشتوانه مذاکرات سیاسی، پیدا کند و بتواند دولت عراق را به منظور خاتمه دادن به جنگ نسبت به پذیرش شرایط ایران، وادار کند.

از سوی دیگر ایران در تلاش بود تا با انهدام بخشی از قوای ارتش عراق از تهدید آینده آن جلوگیری کند و به نقطه بازدارندگی برسد، به‌طوری‌که دشمن دیگر هوس حمله به ایران را نکند. در چنین شرایطی ایران می‌توانست به مراجع بین‌المللی فشار آورد تا دولت عراق را به عنوان رژیم متجاوز بشناسند و امکان حقوقی جهت تنبیه و مجازات متجاوز فراهم شود و راهی برای دریافت خسارات جنگ بیابد، اما عملیات رمضان به اهداف موردنظر نرسید.

عملیات «قدس یک» سومین عملیات دوران جنگ تحمیلی بود که در ماه مبارک رمضان انجام شد. نیروهای عمل کننده ایران در این عملیات که شامگاه بیست‌وچهارم خردادماه سال ۱۳۶۴ با رمز محمد رسول‌الله (ص) در منطقه هورالهویزه آغاز شد، ظرف مدت کوتاهی به دو پاسگاه مورد نظر یعنی «ابوذکر» و «ابولیله» دشمن دست یافتند و مقاومت آنها را درهم کوبیدند.

در این عملیات که چهار روز به طول انجامید، منطقه‌ای به طول ۱۵ و عرض ۱۳ کیلومتر (حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع) از تصرفات دشمن به دست رزمندگان اسلام فتح شد.

طی عملیات «قدس یک»، یک گردان کامل از تیپ دو حطین منهدم شد و ضربات سختی به این تیپ وارد شد، همچنین تعدادی از عناصر تیپ‌های ۵۰۶ و ۱۱۴ و لشکر ۲۵ دشمن کشته یا اسیر شدند. در مجموع از نیروهای دشمن حدود ۲۰۰ کشته، ۲۰۰ مجروح و حدود ۱۰۰ نفر اسیر شدند و ۱۵ قایق، یک هواپیمای پی.سی .۷ و دو هلی‌کوپتر آنها منهدم شد. در این عملیات چهار توپ ضدهوایی، شش خمپاره‌انداز، ۲۰ قطعه پل خیبری، ۱۰ قطعه پل دوبه‌ای و تعداد فراوانی سلاح سبک به غنیمت گرفته شد.

عملیات قدس یک هرچند با دست‌یابی به اهداف تعیین شده با موفقیت به پایان رسید اما در آن خسارت‌هایی نیز به نیروهای خودی وارد شد؛ تعداد ۴۰ تن از رزمندگان شهید، ۳۰ تن مجروح و سه تن در هور مفقود شدند. از نظر امکانات نیز یک توپ ۱۰۶ میلی‌متری با قایق آن و یک قایق حامل دوشکا منهدم شد و به چند قایق هم ترکش اصابت کرد که البته قابل ترمیم بود.»

کد خبر 654322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.