«عطر کنار، بوی شکلات»؛ تجربه زیستی دهه شصتی‌ها در قالب بیان خاطرات

نویسنده کتاب «عطر کنار، بوی شکلات» گفت: کتاب شامل مجموعه خاطراتی است که در قالب داستان کوتاه به نگارش درآمده است و به بیان خاطرات کودکی و نوجوانی می‌پردازد، شاید خاطرات شخصی باشد اما به صورت کلی یک روایت اجتماعی است.

مریم خراسانی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عنوان کتابی که به رشته تحریر درآوردم «عطر کنار، بوی شکلات» است که توسط انتشارات بید به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: کتاب شامل مجموعه خاطراتی است که در قالب داستان کوتاه به نگارش درآمده و به بیان خاطرات کودکی و نوجوانی می‌پردازد، شاید خاطرات شخصی باشد اما به صورت کلی یک روایت اجتماعی است.

نویسنده کتاب «عطر کنار، بوی شکلات» درباره دلیل پرداختن به این سبک و موضوع خاطرنشان کرد: درخصوص زمان‌هایی از برهه سنی افراد صحبت می‌کند که اکثر دهه شصتی‌ها آن را زندگی کرده‌اند، خاطرات جنگ و تحصیل در آن دوران؛ به‌هرحال خواندن کتاب خالی از لطف نیست، کما اینکه برای افرادی که علاقه به مطالعه نداشتند هم جذابیت داشته است. سبک نوشتن افراد با سبک مطالعه‌شان مطابقت دارد، من هم بیشتر علاقه‌مند به سبک‌های روایی، خواندن سفرنامه‌ها، خاطرات و زندگی‌نامه‌ها هستم و دنبال می‌کنم، سبک خوانشم هم به همین شکل است.

وی افزود: هر کدام از ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، در یک برهه تاریخی قرار می‌گیریم و این روند تاریخی زندگی ما را شکل می‌دهد و آینده ما را می‌سازد. نامش نمی‌دانم چیست، آیا واقعیت‌های تاریخ است! جبر جغرافیایی است! نمی‌دانم، اما آنچه مسلم است از آن اثری می‌پذیریم که تا همیشه همراه ما است. گاه انگیزه‌ای می‌شود و ما را ترغیب می‌کند به نوشتن خاطرات و دوباره زندگی کردن با افرادی که شیرین‌ترین و گاهی تلخ‌ترین لحظات زندگی ما را ساخته‌اند.

خراسانی گفت: در خاطره‌نویسی قلم در دستان ماست، اما این ما نیستیم که می‌نویسیم، این «آن» وجودی ماست که زنده و پویا می‌شود و می‌خواهد برای همیشه ثبت خاطره‌ای کند تا همچنان لذت آن بر جان ما بنشیند. خاطرات شیرین که حلاوت خود را دارد اما خاطرات تلخ نیز با گذشت زمان کمی از زهر آن کاسته شده و نام تجربه به خود می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در گذشته برای روزنامه‌های مختلف مطلب می‌نوشتم و مقالاتم سبک روایی و خاطره‌گونه داشت که از استقبال خوبی هم برخوردار شد، از این رو یادداشت‌های روزانه‌ام را که در قالب خاطرات بود، بازنویسی کردم و تبدیل به کتاب شد.

این نویسنده درخصوص سختی‌های چاپ کتاب گفت: نکاتی را که به شدت روی آن حساسیت داریم، به ناچار باید حذف کنیم، از نظر خودمان جزو خاطرات بود اما به دلیل یک‌سری مناسبات مجبور به حذف قسمت‌هایی شدیم، همچنین قیمت کتاب و کاغذ و علاوه بر اینها پخش کتاب نیز یک معضل بزرگ است.

وی با اشاره به بازخوردها نسبت به این کتاب خاطرنشان کرد: بازخوردها رضایت‌بخش بود چون کار به چاپ دوم رسید، البته همه این اتفاقات از اقبال عمومی بود و ما حمایتی از جانب ارگان‌هایی مثل ارشاد که انتظار همکاری داشتیم، نشد، فقط نهاد کتابخانه‌ها همکاری کرد اما کتاب بیشتر با استقبال عموم مردم به فروش رفت.

به گزارش ایمنا، مریم خراسانی نویسنده کتاب عطر کنار، بوی شکلات، متولد خرمشهر در سال ۱۳۵۷ که از خاطرات کودکیش از مهاجرت از زندگی در اردوگاه و از رفاقت‌های ساده و از شیطنت‌های کودکی گفته است. کتابی به زبانی ساده سلیل و روان ما را به کوچه‌های خاطره می‌برد.

کد خبر 654242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.