صعود به المپیک؟ به پیشرفت بیشتری نیاز داریم/ سردار آزمون تیم سریک را منحل کرد!

"تصمیم سردار آزمون مبنی‌بر اینکه دیگر در لیگ برتر والیبال تیم‌داری نخواهد کرد قطعی‌ است، سردار آزمون و خانواده‌اش در طول لیگ از سوی فدراسیون والیبال اذیت و از والیبال دلسرد شدند. خانواده آزمون گفته بودند فعلاً به استراحت نیاز دارند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیتک سلامت، والیبالیست یک‌متر و ۸۸ سانتی‌متری تیم سریک گنبد در فصلی که سپری شد توانست به‌همراه تیمی‌که نخستین سال حضورش در لیگ برتر والیبال را تجربه می‌کرد، راهی دیدار پایانی شود اما بدشانسی‌هایی که او و هم‌تیمی‌هایش آوردند دستشان را به جام نرساند تا با قبول شکست مقابل پیکان به نایب‌قهرمانی بسنده کنند.

سلامت که فقط ۲۲ سال دارد چند سالی می‌شود در سطح نخست والیبال باشگاهی و ملی ایران بازی می‌کند و هر فصل عملکرد خود را بهبود می‌بخشد. او دو فصل قبل به‌همراه باریج‌اسانس کاشان قهرمان لیگ برتر شد و با این تیم در جام باشگاه‌های آسیا حضور پیدا کرد اما پس از انحلال باریج‌اسانس و با پیشنهادی که سریک به او داد، راهی تیم تحت مالکیت سردار آزمون شد.

ستاره تأثیرگذار والیبال کشورمان با تیم ملی در چند تورنمنت نیز بازی کرد و مهم‌ترین دستاوردش با تیم ملی بزرگسالان نایب‌قهرمانی در بازی‌های کشورهای اسلامی بود. او در سریک نیز مهره کلیدی بود و با وجود مصدومیت تلخی که در سه بازی نیمه‌نهایی و فینال گریبانش را گرفت تا امتیاز آخرین دیدار برای این تیم سنگ‌تمام گذاشت و در نهایت نیز به‌عنوان ارزشمندترین بازیکن سال انتخاب شد.

به بهانه سال جدید، اتفاقات و حواشی اخیر پیرامون تیم سریک گنبد و تیم ملی، احتمال لژیونرشدن وی و باشگاه فصل آینده‌اش و البته اطلاع از آخرین وضعیت مصدومیت، با آیتک سلامت، والیبالیست تیم سریبک گنبد به گفت‌وگویی پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

با حضور خانواده آزمون، در سریک آسایش داشتیم

سریک اوایل سال گذشته پس از اینکه قهرمان لیگ دسته اول شد و سهمیه حضور در رقابت‌های لیگ برتر را به‌دست آورد، اعلام کرده بود می‌خواهد تیم‌داری کند. از همین‌رو از ابتدا به‌طور کاملاً حرفه‌ای پیگیر جذب بازیکنان و تشکیل کادر فنی شد. خلیل آزمون از بزرگان والیبال است و هدف تیم‌داری خانواده آزمون این بود که از والیبال بانوان حمایت کنند. واقعاً هم با تمام توانشان این کار را انجام دادند و ما در سریک کم و کاستی نداشتیم؛ بدون نگرانی، با آرامش و با برنامه کارمان را پیش بردیم و با توجه به بدشانسی‌هایی که برایمان پیش آمد، نایب‌قهرمان شدیم. می‌توانست فصل برایمان بهتر باشد، تلاشمان را کردیم و خانواده آزمون برای کل تیم همچون خانواده خودمان بودند و سنگ‌تمام گذاشتند.

صعود به المپیک؟ به پیشرفت بیشتری نیاز داریم/ سردار آزمون تیم سریک را منحل کرد!

می‌توانستیم قهرمان لیگ برتر شویم اگر...

می‌توانستیم قهرمان لیگ برتر شویم، چرا که تیممان متشکل از بازیکنان جوان و باتجربه بود و قدرتمند بودیم اما اواخر لیگ در شرایط حساس پلی‌آف سه مصدوم در تیم داشتیم؛ الهه پورصالح به‌علت پارگی رباط صلیبی فصل را از دست داد، در بازی اول پلی‌آف کتف چپ من در رفت و در شرایطی‌که نتوانستم بازی کنم به سایپا باختیم. در بازی آخرمان مقابل سایپا نیز مهسا صابری، کاپیتان تیم از ناحیه زانو آسیب دید و یکی دیگر از مهره‌های کلیدی ما دیگر نتوانست به‌میدان برود. در نتیجه بدون دو بازیکن اصلی به‌میدان می‌رفتیم و من هم تقریباً نصفه‌ونیمه بودم یعنی با یک دست بازی می‌کردم و استفاده‌ای از دست چپم نداشتم.

به‌خاطر سردار آزمون توجه زیادی به سریک شد

هدف سریک در لیگ دسته اول شناخته‌شدن بود اما با توجه به اینکه مالک تیم سردار آزمون بود، توجه اهالی والیبال و ورزش به ما بیشتر شد و از همان اول هم برای قهرمانی بسته شده بودیم. تنها دلیل قهرمان‌نشدن ما مصدومیت‌ها بود و علت دیگری نمی‌توانست وجود داشته باشد. در بازی‌های پلی‌آف در فاصله دو تا سه روز سه دیدار برابر سایپا انجام دادیم که بسیار برایمان خسته‌کننده بود و مهسا جابری هم به‌همین دلیل مصدوم شد. اگر چند مصدوم نداشتیم می‌توانستیم قهرمان لیگ برتر شویم.

باشگاه پیکان اجازه نداد برای فینال استراحت کنیم

فدراسیون والیبال امسال تصمیمات جدیدی گرفت که یکی از آن‌ها برگزار نشدن بازی رده‌بندی بود، دو تیم باهم سوم مشترک شدند و تکلیف تیم‌های صعودکننده در پلی‌آف‌ها با دو برد از مجموع سه بازی مشخص می‌شد. پس از اینکه سه بازی سنگین مقابل سایپا در نیمه‌نهایی انجام دادیم از فدراسیون درخواست کردیم زمان بازی فینال به تعویق بیفتد اما با این موضوع موافقت نشد. درصورتی‌که همان‌طور که برای بازی دوم با سایپا به این تیم بابت سفر طولانی به گنبد فرصت استراحت بیشتر داده شد، می‌شد به‌ما هم دو روز فرصت بدهند تا ریکاوری کنیم اما مخالفت باشگاه پیکان مانع از انجام این اتفاق شد.

ای کاش فینال به‌صورت تک‌بازی نبود

اگر فینال تک‌بازی نبود، نتیجه می‌توانست بهتر باشد. در تیم بانوان هم این موضوع نسبت به تیم آقایان قابل‌قبول‌تر است، چرا که در تک‌بازی فینال تا حدودی شانس قهرمان را مشخص می‌کند. همان‌طور که سال گذشته همراه باریج‌اسانس در فینال قهرمان شدیم؛ در آن‌بازی توانستیم به پیروزی برسیم اما در این فصل بدشانسی آوردیم و دستمان به جام نرسید.

سردار آزمون به‌طور قطع فصل آینده در لیگ برتر تیم‌داری نمی‌کند

تصمیم سردار آزمون مبنی‌بر اینکه دیگر در لیگ برتر والیبال تیم‌داری نخواهد کرد، قطعی است و تاکنون دو بار این موضوع را اعلام کرده است. در این خصوص باید بگویم بازی‌های بانوان با سختی‌های فراوانی انجام می‌شود و حراست سالن به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد آقایان حتی به‌عنوان اسپانسر به سالن بیایند، به‌دنبال آن خلیل و طاهر آزمون با هماهنگی رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون برای تماشای دیدار فینال به سالن آمده بودند اما حین بازی به آنان بی‌احترامی شد و اجازه ندادند ادامه مسابقه را تماشا کنند. به‌نظر من بانوان نه‌تنها در والیبال بلکه در تمام رشته‌ها با کمبود اسپانسر مواجه هستند و چنین برخوردهایی اسپانسرها را از تیم‌داری و حمایت‌کردن فراری می‌دهد و باید با احتیاط بیشتری با آن‌ها برخورد شود. آن‌هم چنین اسپانسری که با تمام قوا برای حمایت آمده بود. باید هوای اسپانسرها را داشته باشیم، البته نه به هر قیمتی اما احترامی را باید داشته باشند.

فدراسیون سردار آزمون را از تیم‌داری دلسرد کرد

زمانی‌که تعداد اسپانسرها در لیگ بیشتر می‌شود، واقعاً خوشحال می‌شویم. بازیکنان جدیدی می‌آیند تا پس از شناخته‌شدن به تیم‌های ملی برسند؛ اما متأسفانه سردار آزمون و خانواده‌اش در طول لیگ از سوی فدراسیون والیبال اذیت شدند. برنامه‌های لیگ هر هفته در حال تغییر بود و اتفاقات جدید می‌افتاد، سردار آزمون هم انتظار داشت وقتی اسپانسر شخصی است و به ارگانی مرتبط نیست، از جهات دیگر مورد حمایت قرار بگیرد و فدراسیون درک بیشتری نسبت به تیمش داشته باشد اما به‌دلیل اینکه چنین چیزهایی را ندید از والیبال دلسرد شد. خانواده آزمون گفته بودند در حال حاضر به استراحت نیاز دارند اما با توجه به بخش آخر صحبت‌های سردار آزمون، به‌طور قطع او دیگر نمی‌خواهد سال آینده در لیگ برتر والیبال تیم‌داری کند.

فصل گذشته مبلغ قراردادها افزایش داشت

خوشبختانه نه‌فقط در تیم ما بلکه در کل لیگ شاهد جهش قابل‌توجهی از مبالغ قراردادها بودیم و ما نیز در سریک شرایط مالی خوبی داشتیم، برای هر بردمان پاداش دریافت کردیم و به ازای هر باخت نیز هرگز جریمه نشدیم.

برای کسب عنوان ارزشمندترین بازیکن جنگیدم

با کمک کل تیم توانستم این عنوان را کسب کنم، همه تیم‌ها و بازیکنان در لیگ گذشته تلاش کردند و در تیم ما نیز بهترین‌ها دور هم جمع شده بودند. دو سال گذشته زمانی‌که به‌عنوان بهترین پشت خط‌زن لیگ انتخاب شدم هدفم این شد که در لیگ بعدی عنوان ارزشمندترین بازیکن را به‌دست بیاورم اما زمانی‌که دست چپم آسیب دید، حس کردم از این هدف دور شدم و با این وجود تلاش کردم، برایش جنگیدم و در شرایطی‌که با یک دست بازی کردن برایم سخت بود به این عنوان رسیدم. البته از اینکه ارزشمندترین بازیکن لیگ شدم، خوشحال بودم اما وقتی قهرمان شویم حس دیگری خواهیم داشت و نایب‌قهرمانی از این شیرینی کم کرد.

در زمان مصدومیتم لحظات سختی را سپری کردم

قبلاً دچار مصدومیت از ناحیه کتف شده بودم و اصلاً انتظار نداشتم که دوباره مصدوم شوم زیرا آن را به بهترین نحو برطرف کرده بودم و این مصدومیت بدشانسی بدی بود تا حدی که کل تیم شوکه شدند و مقابل سایپا شکست خوردیم. به کمک کادر فنی مقداری از شدت آن کاستم و هرطور بود بازی کردم، درحالی‌که دکتر به‌من گفته بود باید کتفم را جراحی کنم و اصلاً نباید آن را تکان بدهم، با همان شرایط بازی کردم و لحظات سختی را گذراندم.

نخستین هدفم در سال جدید سلامتی است

دابتدای هر سال سعی می‌کنم اهداف و برنامه‌ریزی‌های منطقی داشته باشم و هرچقدر مهم و بزرگ باشد، باور می‌کنم که به آن‌ها می‌رسم تاکنون نیز به تمام خواسته‌ها و آرزوهایم رسیده‌ام. امیدوارم در ادامه این راه را طی کنم. در سالی که پیش‌رو خواهیم کرد هدف اولم بازگشت به میادین است و سلامتی بیش از هرچیزی مهم است. سپس تلاش می‌کنم همراه تیمی که در آن بازی می‌کنم به قهرمانی برسم. لژیونرشدن نیز گوشه ذهنم وجود دارد و اگر خدا خواست لژیونر خواهم شد.

صعود به المپیک؟ به پیشرفت بیشتری نیاز داریم/ سردار آزمون تیم سریک را منحل کرد!

خانواده‌ها اجازه دهند فرزندانشان ورزش کنند

از خانواده‌ها درخواست می‌کنم از فرزندانشان در هر زمینه‌ای حمایت کنند؛ اول از همه‌چیز علاقه مهم است و اگر کسی به ورزش علاقه دارد، اجازه دهند که فعالیت کند. از آنجا که همیشه خانواده‌ام از من حمایت کرده‌اند این سختی‌ها و مانع‌شدن خانواده‌ها را تجربه نکردم اما در گوشه و کناره‌ها دیده‌ام که خانواده‌ها با ورزش‌کردن بچه‌هایشان مخالفت می‌کنند، آزارم می‌دهد. بگذارند بچه‌ها به‌سمت ورزش بروند و از آن‌ها حمایت کنند چون بسیار حائز اهمیت است.

پیکان از من خواسته بود در جام باشگاه‌های آسیا بازی کنم

در حال حاضر که بچه‌ها در اردوی تیم پیکان هستند، من برای برطرف‌شدن مصدومیتم ریکاوری می‌کنم و به تیم پیکان اعلام کردم نمی‌توانم آن‌ها را همراهی کنم؛ چرا که باشگاه پیکان از من درخواست کرده بود تا در جام باشگاه‌های والیبال آسیا برایشان به‌میدان بروم اما تداوم مصدومیت و روند درمان مانع از این اتفاق شد. در حال حاضر باید آسیب‌دیدگی‌ام را برطرف کنم تا بتوانم در تورنمنت‌های آینده به‌میدان بروم.

می‌خواهم لژیونر شوم اما نه به هر قیمتی

علاوه‌بر تیم‌های داخلی از تیم‌های لیگ‌های خارجی (روسیه و آلمان) هم پیشنهاد دارم اما فعلاً برای تصمیم‌گیری زود است؛ هدفم این است که لژیونر شوم اما نه به هر قیمتی. اگر تیم خوبی به من پیشنهاد دهد که با خواسته‌هایم سازگار باشد، لژیونر خواهم شد اما اکنون تصمیمی برای فصل آینده نگرفته‌ام. تمرکزم بازگشت با سلامتی کامل به والیبال است و هنوز روی انتخاب تیم آینده‌ام فکر نکرده‌ام.

امیدوارم به جام باشگاه‌های آسیا برسیم

همراه باریج‌اسانس در جام باشگاه‌های آسیا که به‌میزبانی قزاقستان برگزار می‌شد، شرکت کردم و فکر می‌کنم تا دو یا سه سال دیگر در این رقابت‌ها به مدال برسیم. سطح این بازی‌ها سال گذشته با وجود تیم‌های خوب، بالا بودو تیم‌ها از کشورهای برزیل و صربستان لژیونر داشتند، امیدوارم به این سطح نزدیک شویم.

صعود به المپیک؟ به پیشرفت بیشتری نیاز داریم/ سردار آزمون تیم سریک را منحل کرد!

دلیل انحلال تیم‌ها شرایط مالی کشور است

اگر بخواهیم صادقانه درباره انحلال تیم‌های والیبال در رشته بانوان ازجمله خصوصی‌ها صحبت کنیم باید بگوییم شرایط مالی کشورمان اصلاً خوب نیست؛ وقتی یک اسپانسر بودجه‌ای را تصویب می‌کند تا در یک رشته فعالیت کند، وضعیت مالی هر روز سخت‌تر می‌شود و اسپانسرها باید بیشتر از بودجه‌شان هزینه کنند. زمانی‌هم که این بودجه تمام می‌شود به آنان تلنگر می‌خورد. اما درخصوص باریج‌اسانس متوجه نشدیم که دلیل تیم‌داری نکردنشان چه بود، اما اگر بخواهیم قضاوت کنیم نداشتن ثبات به‌شدت در این مسئله تأثیرگذار است.

نمی‌دانم چرا به هر تیمی که می‌روم منحل می‌شود

شاید اسپانسرها در خودشان یا با فدراسیون دچار مشکل می‌شوند که چنین تصمیم‌هایی می‌گیرند، نمی‌دانم چه حکمتی است که به هر تیمی می‌روم یک مقام می‌آوریم و سپس آن تیم منحل می‌شود. انشاالله که دیگر پیش نیاید (باخنده).

آذربایجان شرقی و غربی ظرفیت زیادی در والیبال دارند

آذربایجان شرقی و غربی پتانسیل‌های زیادی برای تیم‌داری در سطح اول والیبال دارند و اگر تیم ملی آقایان را ببینید، بیش از نیمی از تیم اهل ارومیه هستند پس چرا نباید شرایط برای بانوان مهیا شود؟ تبریز سه نماینده ملی‌پوش در تیم ملی بانوان دارد و این نشان می‌دهد ظرفیت بازیکنان ملی‌پوش بیشتری را هم دارد. پیش‌تر و تا سال ۱۳۹۶ شهرداری ارومیه تیم‌داری می‌کرد و من هم در آنجا حضور داشتم اما اسپانسری نبود که بتواند از لحاظ مالی حمایتمان کند و اکثر ما بازیکنان بومی بودیم‌. چنین مواقعی که فقط بازیکنان بومی وجود دارند، نتیجه‌گرفتن سخت‌تر است. اسپانسرهای قدرتمندی از جمله تراکتور و شهرداری داریم که می‌توانند از نظر مالی به ما کمک کنند. شاید می‌ترسند یا چیزی دیده‌اند که این‌همه از حضور در نه‌فقط والیبال بلکه در ورزش بانوان دوری می‌کنند. چطور می‌شود شهرهای کوچکی مانند کاشان و گنبد تیم‌داری می‌کنند و مقام می‌آورند اما تبریز که نام بزرگی دارد یک تیم هم ندارد و کسی هم این کار را نمی‌کند.

صعود به المپیک؟ به پیشرفت بیشتری نیاز داریم/ سردار آزمون تیم سریک را منحل کرد!

از باشگاه تراکتور انتظار دارم به بانوان توجه کند

انتظار من از مسئولان و اسپانسرهای تبریزی مشخص است، مشخصاً فوتبال ورزش اول کشورمان حساب می‌شود اما پس از آن والیبال قرار دارد. اصلاً والیبال را هم کنار می‌گذاریم، باشگاه‌هایی همچون تراکتور که باجدیت در فوتبال فعالیت می‌کنند، حداقل برای بانوان نیز تیم فوتبال تشکیل دهند. نمی‌دانم دلیلی بی‌توجهی‌ها چیست و از طرفی پخش‌زنده نداشتن بازی‌ها یا دیده‌نشدن بازی‌هایمان عامل این موضوع است اما امیدوارم بالاخره قدم پیش بگذارند.

باید از ویدئوچک در تمام بازی‌های لیگ استفاده شود

تیم ما از سمت داوری خیلی اذیت شد و علت آن را هم نمی‌دانیم؛ اگر به‌جز چند بازی خاص، در تمام بازی‌ها از ویدئوچک استفاده می‌شد خیلی بهتر بود زیرا دقت بازی را افزایش می‌داد. داوران فقط با چشم خودشان قضاوت می‌کنند و احتمال دارد که مرتکب اشتباه شوند اما اشتباهات جزئی وجود داشت که می‌توانست با ویدئوچک برطرف شود.

فدراسیون به تیم‌های فاقد سالن استاندارد اجازه حضور در لیگ برتر را ندهد

از فدراسیون درخواست می‌کنم به تیم‌هایی که سالن مجهز ندارند اجازه حضور در لیگ برتر را ندهد زیرا سالن استاندارد بسیار مهم است. خواسته بعدی ما درخصوص ویدئوچک است که روی نتایج تأثیر می‌گذارد و بهتر است از فصل آینده آن را اجرایی کنند.

سطح بازی‌های کشورهای اسلامی متفاوت بود

سطح والیبال بازی‌های کشورهای اسلامی با رقابت‌های قهرمانی آسیا متفاوت بود، چرا که در آسیا و حتی جهان کشورهای چین، کره‌جنوبی و ژاپن همیشه حرف اول را می‌زنند و روی سکو می‌روند. اما در بازی‌های کشورهای اسلامی ترکیه تیم قدرتمندی بود و خوشبختانه توانستیم عنوان نایب‌قهرمانی را با تلاش دسته‌جمعی تیم به‌دست بیاوریم.

صعود به المپیک؟ به پیشرفت بیشتری نیاز داریم/ سردار آزمون تیم سریک را منحل کرد!

کمپدلی سبک نوینی به والیبال ایران آورد

به‌نظر من کمپدلی سبک جدید و نوینی از والیبال را به‌ما نشان داد و می‌توانست بیشتر بماند و به رده‌های پایه برای اصلاح تکنیک کمک کند. نمی‌دانم می‌شد با سرمربی دیگری هم در بازی‌های کشورهای اسلامی عنوان بیاوریم یا نه اما قسمت این بود که با وی مدال کسب کنیم.

به ما گفتند فدراسیون با کمپدلی به توافق نرسیده است

به ما این‌طور گفتند با فدراسیون به توافق نرسیده‌اند و شاید فدراسیون از عملکردش راضی نبوده است اما اصل ماجرا را به ما نگفتند و ما هم معمولاً پیگیر مسائل حاشیه‌ای نمی‌شویم. قرارداد کمپدلی دو ساله بود که در نهایت به سال دوم نرسید. در حال حاضر نیز سرمربیان داخلی که هدایت تیم‌های ملی را برعهده دارند با دانش هستند و زمانی بازیکنان خوبی بوده‌اند، از همین‌رو می‌توانند با استفاده از دانش بروز والیبالی که دارند به ما کمک کنند.

برای صعود به المپیک به تلاش و پیشرفت بیشتری نیاز داریم

سال ۱۴۰۲ برای والیبال ایران بسیار مهم است و امیدوارم بتوانیم اتفاقات خوبی در تورنمنت‌های پیش‌رویمان رقم بزنیم. برای صعود به المپیک به تلاش بیشتری نیاز داریم و فکر نمی‌کنم به آن سطح و باور رسیده باشیم که بتوانیم به المپیک برویم و باید بیشتر از همیشه پیشرفت کنیم. در آسیا کشورهای شرق حرف اول را می‌زنند و بالاتر از ما قرار می‌گیرند اما به‌طور قطع تمام تلاشمان را به‌کار خواهیم گرفت تا بهترین عملکرد را داشته باشیم.

کد خبر 654068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.