۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
حرکت گرمسار به سوی توسعه

توسعه شهری در دهه‌های اخیر ابعاد جدیدی یافته و از جنبه کمی به کیفی تغییر جهت داده است، به این معنا که طراحان و برنامه‌ریزان در حوزه توسعه شهری از رشد کمی در پیرامون شهر به ارتقای کیفیت فضاهای موجود تغییر یافته و بازگشت ساکنان به مراکز شهری بیش از هر زمان دیگری مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه شهری مفهوم و واژه‌ای چندبعدی است که پس از رشد سریع شهری و افزایش شهرنشینی و آشکار شدن آثار زیان‌بار چنین توسعه‌ای بر ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و محیطی، حیات انسان طی دهه‌های اخیر مطرح‌شده و بیش‌ازپیش مورد توجه صاحب‌نظران قرار گرفته است.

توسعه پایدار بیش از همه بر معیارهای کیفی و انسانی آسایش عمومی، عدالت اجتماعی و غنای فرهنگی تاکید دارد؛ نتایج به‌دست‌آمده در قالب معیارهای توسعه پایدار شهری بیانگر این موضوع است که توسعه پایدار محدود به بعد خاصی نیست، بلکه گستره‌ای وسیع در قالب تمام ابعاد (کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی) را در بر گرفته است.

شهر پدیده‌ای چندبعدی و پویا است که پیش‌بینی و برنامه‌ریزی دقیق و کامل برای تمام عناصر آن نه ممکن و نه لازم است بر این اساس برنامه‌ریزی یک علم یا فن واحد نیست، بلکه فرایندی طولانی و پیچیده از کارکردها و روابط متقابل نظام‌های مختلف شهری است که در این دیدگاه به جای تاکید بر ابعاد و شکل توسعه کالبدی بیشتر توجه به اهداف درازمدت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و هماهنگی آن‌ها با اهداف توسعه کالبدی است و می‌کوشد کلیات سرزندگی تنوع و زیبایی را که در شهرسازی مدرن کمرنگ شده است، دوباره به شهرها بازگرداند.

توسعه پایدار شهری به عنوان جزئی از توسعه پایدار و پایه استفاده معقول از منابع طبیعی استوار است و توسعه شهری نیز به عنوان جزئی از سیاست‌های توسعه ملی می‌تواند و باید در خدمت رشد اقتصادی و تأمین عدالت اجتماعی قرار گیرد؛ در واقع طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه تهیه و اجرا شده، نتوانسته است به طور دقیق به تمام جوانب کار توجه داشته باشد، چراکه توسعه پایدار با مدیریت مسئولانه منابع ایجاد خواهد شد.

تلاش برای توسعه؛ از ارتقای خدمات شهری تا ساخت تفرجگاه‌ها و مرکز گردشگری نمک

فتح الله معینیان، رئیس شورای اسلامی شهر گرمسار درباره عملکرد این شورا در سال گذشته اظهار می‌کند: عملکرد شورای اسلامی شهر در چند زمینه خلاصه می‌شود که یک بخش آن شهرسازی و مربوط به شهرداری است و در طرح‌هایی که وجود داشت، عملکرد مناسبی را در این زمینه شاهد بودیم؛ به عنوان مثال یکی از سیاست‌های شورای اسلامی شهر در سال گذشته این بود که در موضوع فضای سبز و پارک‌ها، آن‌ها را برای گروه‌ها و اقشار مختلف دسته‌بندی کند که در این میان می‌توان به پارک بانوان، پارک ورزش، پارک آبی کودکان و پارک کتابخانه اشاره کرد.

وی می‌افزاید: هدف از این اقدام استفاده هرچه بهتر اقشار مختلف و شهروندان گرمساری از این محیط‌ها بود که کار اجرایی در تعدادی از این پارک‌ها آغاز شده است و شهروندان نیز شاهد اجرایی شدن این اقدامات هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر گرمسار با اشاره به اینکه مدیریت شهری این شهر در موضوع همسان‌سازی پیاده‌روی معابر اصلی شهر اقدامات فراوانی را در سال گذشته انجام داده است، خاطرنشان می‌کند: یکی از اقدامات مهم در این زمینه، بازسازی و بهسازی پیاده‌راه خیابان اصلی شهر بود که حدود ۲۵ سال اقدامی برای اصلاح و مرمت آن انجام نشده بود و مدیریت شهری توانست با پشتوانه شهروندان و مشارکت شهروندی، اقدامات مؤثری در این زمینه رقم بزنند.

وی درباره اقدامات زیربنایی تصریح می‌کند: جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی با توجه به آبگرفتگی‌های فراوانی که در سال‌های گذشته در سطح شهر گرمسار رخ داده بود، از جمله معضلاتی بود که مدیریت شهری گرمسار در این راستا طرحی را تعریف و برای طراحی با دانشگاه سمنان قراردادی را منعقد کرد، سپس پیشنهادهای جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی به صورت طراحی دریافت شد و در حال حاضر این طرح طبق پیشنهادها در دست اجرا است.

معینیان، بررسی طرح جامع را از دیگر اقدامات شورای اسلامی شهر گرمسار برمی‌شمرد و می‌گوید: این طرح تاکنون به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده است و در صدد هستیم در سال جدید آن را به مرحله اجرایی برسانیم.

وی با بیان اینکه در موضوع توسعه سرانه فضای سبز با توجه به قرارگیری شهر گرمسار در موقعیت کویری و با توجه به مشکلات توسعه و نگهداری از چنین فضاهایی در این شرایط اقلیمی تصریح می‌کند: سال گذشته حدود ۲۰ هزار از انواع درخت و درختچه توسط شهرداری نگهداری و در سطح شهر نیز کاشته شد و فضای سبز توسعه پیدا کرد، در حال حاضر می‌توان گفت بیشتر از جمعیت شهروندی شهر گرمسار درخت کاشته شده و سرانه فضای سبز نزدیک به استانداردها است که اگر پارک جنگلی را نیز به این آمار اضافه کنیم، این سرانه حتی از میزان استاندارد بالاتر خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر گرمسار با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری، خاطرنشان می‌کند: پروژه دریاچه نمک و تفرجگاه بنه‌کوه از جمله مواردی بود که مدیریت شهری در سال گذشته به صورت جدی پیگیر اجرا، پیشروی و پیشرفت در این مجموعه‌ها بود، علاوه بر این اقدامات به دنبال آن هستیم تا در گرمسار مرکز گردشگری نمک ایجاد شود و با توسعه زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاران بتوانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه این پروژه‌ها در خارج از شهر قرار دارد، مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند تمام اقدامات مربوط به پیشرفت آن‌ها را انجام دهد و ضروری است تا دیگر دستگاه‌های اجرایی با مدیریت شهری، در این زمینه و در موضوع ورودی غربی شهر که طرح‌های بسیار خوبی برای آن در نظر گرفته شده است، مشارکت و همکاری کنند.

معینیان با اشاره به انعقاد قرارداد مدیریت شهری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص پروژه تفرجگاه گل‌کوه تصریح می‌کند: با توجه به اینکه تنها رودخانه دائمی استان در این منطقه وجود دارد و شهروندان و گردشگران بسیار زیادی به آن مراجعه و سفر می‌کنند، فقر امکانات در این نقطه پرتردد به حدی است که حتی یک سرویس بهداشتی ساده به عنوان ابتدایی‌ترین امکانات در این مکان با این حجم گردشگر وجود ندارد، زیرا با توجه به وجود این نقایص، شورای اسلامی شهر گرمسار تصمیم گرفت تا تفرجگاهی در شأن شهروندان و گردشگران در این منطقه احداث کند و طی جلساتی که با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شده است، مقرر شد قطعه زمینی در آن مکان به مدیریت شهری گرمسار اختصاص پیدا کند و کار ساخت تفرجگاه آغاز شود.

گرمسار و چالش بزرگ بی‌ثبات مدیریتی

رئیس شورای اسلامی شهر گرمسار می‌گوید: در حوزه مدیریت شهری هماهنگی مناسبی بین شورای اسلامی شهر و شهرداری وجود دارد و چالش خاصی تاکنون در مجموعه مدیریت شهری نداشته‌ایم اما مهمترین چالش‌ها در خارج از مدیریت شهری و در بخش اجرایی است؛ به عنوان مثال در بازه زمانی دو سال که در شورای اسلامی شهر حضور داریم، پنج سرپرست فرمانداری در این شهرستان منصوب شده‌اند. در حال حاضر نیز فرماندار گرمسار همچنان سرپرست است و این موضوع باعث شده است تا ثبات مدیریتی از گرمسار از بین برود و در بخش اجرایی و دولتی با مشکلات بسیار فراوانی مواجه شویم.

وی ادامه می‌دهد: این معضل باعث شده است تا سایر ادارات شهرستان نیز هماهنگی و همکاری مناسب با یکدیگر و با مدیریت شهری نداشته باشند و نبود ثبات مدیریت تبدیل به یک چالش جدی برای شهرستان گرمسار شود.

معینیان با اشاره به اینکه فیلتر شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار باعث شده است تا خدمات مدیریت شهری گرمسار به صورت مطلوب به شهروندان ارائه نشود، خاطرنشان می‌کند: صداوسیمای مرکز استان سمنان می‌تواند در این زمینه به مدیریت شهری گرمسار کمک کند اما تاکنون همکاری و کمک مطلوبی از سوی این سازمان صورت نگرفته است و امیدواریم این تعامل در آینده نزدیک مطلوب و بیشتر شود.

شفافیت پابرجا است

وی با اشاره به شعار شفافیت در شورای ششم شهر گرمسار اظهار می‌کند: اعتقاد ما بر این است که موضوع شفافیت باید همیشه پابرجا بماند که در همین راستا تمام جلسات و مذاکرات شورای اسلامی شهر به صورت زنده برای شهروندان پخش شده است، همچنین در جلسات شورای ششم گرمسار ورود خبرنگاران و شهروندان بلامانع است و آرای شورای اسلامی شهر شفاف است.

رئیس شورای اسلامی شهر گرمسار ادامه می‌دهد: شهرداری این شهر به‌تازگی سامانه‌ای را طراحی کرده است که تمام قراردادهایی که شهرداری منعقد می‌کند، مناقصاتی که برگزار می‌شود و طرح‌هایی که در شهر پیاده‌سازی و اجرا می‌شود، در سایت شهرداری موجود و برای عموم شهروندان قابل رصد باشد.

وی در خصوص ارتباط شهروندان با شورای اسلامی شهر گرمسار اظهار می‌کند: ارتباط خوبی بین شهروندان و شورای اسلامی شهر وجود دارد و شهروندان با مراجعه به صفحه شورای اسلامی شهر گرمسار در شبکه اجتماعی ایتا، می‌توانند اقدامات شورای شهر را مشاهده کنند و  مشکلات خود را با ما در میان بگذارند.

کد خبر 653867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.