۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۴
آنچه در عملیات بیت‌المقدس ۵ گذشت

بیست‌ودوم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۷، سالروز اجرای عملیات بیت‌المقدس ۵ در منطقه عمومی پنجوین است که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران و با هدف وارد کردن ضربه به سازمان رزمی دشمن به مرحله اجرا گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای پایانی فروردین‌ماه سال ۱۳۶۷، منطقه پنجوین عراق شاهد اجرای عملیاتی از سوی رزمندگان ایرانی بود که با هدف ضربه زدن به ماشین جنگی عراق صورت گرفت.

منطقه پنجوین در دوران جنگ تحمیلی پیوسته صحنه رویارویی قوای خودی و دشمن بود و در آن عملیات‌های بزرگی از جمله عملیات والفجر ۴ برگزار شد و بار دیگر برای اجرای عملیات بیت‌المقدس ۵ انتخاب شد.

در ساعت‌های آغازین این عملیات که با رمز مقدس «یا اباعبدالله الحسین (ع)» آغاز شد، لشکر ۲۸ کردستان نیروی زمینی ارتش وارد عمل شد و توانست با وجود میادین مین فراوان، با قاطعیت تا ۱۵ کیلومتر بر عمق خاک دشمن پیشروی کند.

این پیشروی تا حدی بود که دشمن بعثی مجبور شد ارتفاعات مرزی را خالی کرده و عقب‌نشینی کند. با برآمدن آفتاب، خلبانان هوانیروز نیز به پشتوانه نیروی زمینی وارد عمل شد و توانست بسیاری از ادوات جنگی دشمن را با خاک یکسان کند.

حمله هوانیروز به مواضع دشمن نیز تصرف «تنگه نال» را در منطقه عمومی پنجوین به همراه داشت. تنگه‌ای که به لحاظ موقعیتی برگه برنده‌ای بود برای هر طرفی که به آن تسلط پیدا می‌کرد. همچنین در این عملیات ارتفاعات حساس و مهم ۱۶۷۰ و ۱۳۸۰ معروف به «شاخ شوکت» در شمال‌غربی پنجوین مشرف بر شهر نظامی «بوبان» نیز آزاد شد.

خلبانان هوانیروز در این عملیات با انجام ۱۹۳ سورتی پرواز در شرایط بسیار سخت و زیر بمباران‌های دشمن وظایف خود را به بهترین وجه انجام دادند.

از دستاوردهای دیگر عملیات بیت‌المقدس ۵ که محدود اما مهم بود، می‌توان به انهدام ۴۰ تا ۸۰ درصد از تیپ‌های ۹۶ و ۴۲۴ از لشکر ۷، انهدام گردان‌های ۱ و ۲ و ۳ از تیپ ۸۶ لشکر ۲۷، انهدام گردان‌های ۱ و ۳ از تیپ ۳۶ پیاده لشکر ۲ گردان الحارثه از لشکر ۸، انهدام گردان صلاح‌الدین نقشبندی و گردان‌های ۸ و ۱۸ توپخانه از لشکر ۲۷، اشاره کرد.

این عملیات پس از چهار روز نبرد با دست‌یابی به اهداف مورد نظر به پایان رسید تا پیروزی قاطعی در کارنامه ارتش جمهوری اسلامی به ثبت برسد، آن هم در آستانه روزی حضرت امام خمینی (ره) به نام روز ارتش نام‌گذاری کرده بودند.

کد خبر 653794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.